Graiul Sălajului, septembrie 2017 (Anul 28, nr. 6414-6434)

2017-09-12 / nr. 6421

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Marți -12 septembrie 2017 GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro ^ Dragnea și-a blindat majoritatea parlamentară cu o concesie uriașă făcută față de Pragul de reprezentare pentru utilizarea limbii maghiare în administrația locală scade de la 20 la sută la 10 la sută .ef Artúr Székely Parlamentarii PSD și ALDE au avizat favorabil legea inițiată de UDMR care obligă statul să asigure folosirea limbii materne în comunitățile unde există cel puțin 10% minoritari, în condițiile în care legea actuală prevede un prag de 20%. Aceasta este primul compromis pe care Liviu Dragnea îl face în relația cu UDMR pentru a se asigura că parlamentarii maghiari susțin în continuare majoritatea PSD - ALDE: în luna mai, UDMR a inițiat o lege care prevede scăderea pragului de 20%, cât este în prezent, la 10% al numărului de persoane aparținând minorității naționale din totalul populației unei localități necesar pentru ca autoritățile să asigure folosirea limbii materne. O lună mai târziu, liderii UDMR i-au cerut lui Dragnea adoptarea legii în schimbul susținerii moțiunii de cenzură împotriva Guvernului Grindeanu. Dragnea acceptase în primă fază, dar s-a răzgândit peste noapte, ca urmare a presiunilor mediatice. A venit vacanța parlamentară și subiectul s-a stins. Săptămâna aceasta, proiectul legislativ a ajuns pe masa Comisei de Muncă din Camera Deputaților, acolo unde parlamentarii PSD și ALDE au votat în favoarea proiectului inițiat de UDMR, care a păstrat articolul referitor la scăderea pragului de la 20% la 10%. O zi mai târziu, Liviu Dragnea și Kelemen Hunor anunțau că protocolul de colaborare dintre PSD și UDMR va continua și în sesiunea de toamnă. Adică UDMR nu intră la guvernare, dar susține majoritatea PSD în Parlament. Altfel spus, e și la putere, și în opoziție în același timp. Susținerea UDMR este esențială pentru PSD în Parlament, în condițiile în care social-democrații și ALDE au o majoritate pe muchie de cuțit. Iar Liviu Dragnea caută să-și securizeze majoritatea, mai ales după ce Victor Ponta șia lansat un nou partid politic alături de Daniel Constantin, deci există posibilitatea ca unii aleși PSD să-l urmeze pe fostul premier. La Zalău și Jibou devine obligatorie folosirea limbii maghiare în administrație Potrivit deputatului sălăjean al UDMR, Sereș Deneș, este vorba de modificarea Legii administrației publice locale nr. 215 din 2011. "Inițiativa noastră este una mai veche și a primit un aviz favorabil în Comisia de Muncă din Camera Deputaților, urmând să primească un alt aviz pe fond.” Potrivit deputatului UDMR, comunitățile care vor beneficia de această modificare a legii sunt orașele Zalău, Jibou, comuna Horoatu Crasnei și alte câteva localități. în aceste comunități va fi obligatoriu ca în intituțiile din administrația publică, la birourile relații cu publicul să fie angajate și persoane care cunosc limba maghiară. Sereș Deneș ne-a mai spus că această modificare este benefică pentru comunitățile mai mici, pentru că vor fi și ele reprezentate de politicieni, dar și de faptul că cetățenii vor avea posibilitatea să își folosească limba maternă când apelează la administrația publică. Comunitățile sălăjene unde legea se aplică în momentul acesta, pentru că există comunități de peste 20 la sută maghiari din totalul locuitorilor, sunt Șimleu Silvaniei, Cehu Silvaniei, Crasna, Vârșolț, Pericei, Boghiș, Bocșa, Hereclean, Șamșud, Carastelec, Camăr, Ip. Primăria Zalău dă asigurări că blocurile izolate cu polistiren nu vor lua foc .Mihaela Peștean Zalaul este fruntaș la izolarea termică a locuințelor prin proiecte cu fonduri europene. Blocurile sunt căptușite cu polistiren și fațadele lor scapă de cenușiul ceaușist care ne-a însoțit un sfert de secol de la revoluție. Prin termoizolarea fațadelor blocurilor de locuințe se obține o reducere a consumului de energie și, implicit, reducerea costurilor cu încălzirea termică. Din consumul anual de energie al unei locuințe, 55 la sută este pentru încălzire, într-o locuință neizolată, pierderile de căldură sunt de 20 - 25 la sută la nivelul pereților exteriori, de 20 - 30 la sută prin subsol și acoperiș și de 20 - 25 la sută la nivel de uși și ferestre. Directivele europene recomandă reducerea consumurilor energetice. Din acest motiv Uniunea Europeană co-finanțiază programe de susținere a cetățenilor în izolarea termică a locuințelor pe care le au în proprietate. Primăria Zalău a făcut încă de pe vremea administrației Căpîlnașiu sumedenie de proiecte pe fonduri europene pentru izolarea blocurilor. Un cunoscător ne atrage însă atenția asupra faptului că polistirenul utilizat în masă în izolarea blocurilor în România este un material ușor inflamabil. "Este o mare prostie să izolezi blocurile cu polistiren. Dacă aprinde unul cu o brichetă polistirenul la parter, în câteva minute arde tot blocul", ne spunea zălăuanul. Motiv pentru care am solicitat Primăriei Zalău să lămurească această sesizare. Iar reprezentanții Primăriei municipale dau asigurări că, la izolarea blocurilor de locuințe, se folosesc materiale sigure, ignifugate. "Toate materialele ce se vor utiliza sunt agrementate în România. Termosistemul aplicat pe fațadă este din plăci din polistiren expandat ignifugat bordat cu vată minerală bazaltică, rezistentă la temperaturi ridicate (punctul de topire pentru vata minerală bazaltică este după două ore la 1.000 de grade C. Vata minerală este clasificată ca material neinflamabil / necombustibil. Se mai folosesc adezivi (mortar pe bază de ciment), diverse accesorii, dibluri de fixare, plasă din fibră de sticlă, tencuială decorativă. Clasa de reacție la foc a sistemului termoizolant este B s2, de, conform standardului de cost elaborat de Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene (MDRAPFE)", ne-au transmis responsabilii de proiect prin biroul de comunicarea al primăriei Municipiului Zalău. Materialele folosite la izolarea termică, potrivit reprezentanților Primăriei, se înscriu și în cerințele legii. Conform normativului privind securitatea la incendiu a construcțiilor, elaborat în octombrie 2016, la construcțiile cu închideri perimetrale rezistente la foc care nu sunt înalte și foarte înalte, sistemele compozite de izolare termică exterioară a pereților trebuie să fie clasa de reacție la foc A1, A2-s1d0, B-s1d0 sau B- s2d0. A1 și A2-s1d0 sunt materiale rezistente la foc, precum vata minerală bazaltică, lâna, cânepa, denim reciclat etc. Atunci când la construcțiile menționate se folosesc materiale izolante B-s1d0 sau B-s2d0, ferestrele și ușile închiderilor perimetrale se bordează pe toate laturile exterioare cu termoizolații clasa de reacție la foc A1 sau A2-s1d0, cu lățimea de minimum 0,30 m și aceeași grosime cu a materialului termoizolant al fațadei, spune legea. Pentru clădirile înalte și foarte înalte, precum și la spitalel și unități de învățământ, legislația prevede ca izolația termică să fie făcută cu materiale din clasa de reacție la foc A1 sau A2-s1d0. Izolarea blocurilor din Zalău nu are nevoie de autorizare de la Pompieri Reprezentanții Primăriei spun că prevederile legale nu cer obținerea unei autorizații din partea Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) pentru reabilitarea termică a locuințelor. "Conform Hotărârii 571/2016, se supun avizării și autorizării privind securitatea la incendiu locuințele colective noi sau extinse cu mai mult de patru niveluri supraterane, la care se realizează sau amenajează mansarde", transmit responsabilii de proiect. Reprezentanți din cadrul ISU "Porolissum" Zalău confirmă faptul că nu este necesară obținerea unei autorizații pentru lucrările de reabilitare termică a blocurilor de locuințe, și că, necunoscând caracteristicile materialelor utilizate pentru izolarea termică a locuințelor, nu ne pot spune care este gradul de risc de incendiu. ISU spune că nu avem în Zalău blocuri înalte și foarte înalte. "Blocurile înalte sunt cele cu peste 28 de metri înălțime, iar cele foarte înalte sunt peste 45 de metri înălțime. Blocurile cu 10 etaje din Zalău sunt sub 28 de metri. Ordinul MA 11822 din 2008 specifică clasele de reacție la foc. Clasa B s2 dO înseamnă că materialul este practic neinflamabil, emite puțin fum și nu curge la ardere", ne liniștesc reprezentanții ISU Zalău. Aceștia mai spun că "dacă se folosește polistiren, sunt soluții tehnice pe care constructorul le poate folosi pentru a împiedica propagarea incendiului pe verticală". Am întrebat reprezentanții Primăriei dacă se iau astfel de măsuri, iar răspunsul a fost unul pozitiv. "Bordarea cu vată minerală bazaltică a plăcilor din polistiren este o astfel de măsură. De asemenea, între etaje, pe fațadă, se montează o bordură de termosistem din vată minerală bazaltică, material clasificat ca fiind neinflamabil, și care are rolul de a împiedica propagarea focului pe verticală", se arată în răspunsul administrației locale. Primăria dă asigurări cetățenilor că soluția tehnică este propusă de proiectant și ține cont de încadrarea în standardele stabilite de MDRAPFE", transmite Primăria Zalău. Căpîlnașiu a izolat 27 de blocuri, Ciunt are în vedere încă 29 Primăria Zalău a încheiat anii trecuți, pe vremea primarului Radu Căpîlnașiu, 12 contracte de finanțare pentru reabilitarea termică a 27 de blocuri de locuințe în cadrul Programului Operațional Regional 2007 - 2013. Axa 1 - Sprijinirea dezvoltării durabile a orașelor - poliurbani de creștere, Domeniul Major de Intervenție Sprijinirea investițiilor în eficiența energetică a blocurilor de locuințe. Noua conducere a Primăriei, acum în frunte cu Ionel Ciunt, continuă demersurile de reabilitare termică a locuințelor cu bani europeni. Viceprimarul Teodor Bălăjel ne-a declarat că sunt semnate 5 contracte pentru termoizolarea a 15 blocuri de locuințe, în valoare de 10,8 milioane de lei. Alte 9 proiecte pentru 9 blocuri sunt în faza de revizuire a studiului DALI și urmează să fie depuse spre finațare în maxim două luni, spune viceprimarul Zalăului. De asemenea, sunt contractate studii DAU pentru încă 5 blocuri. Alte 6 asociații de proprietari au solicitat Primăriei să fie incluse în programul de reabilitare termică cu fonduri europene nerambursabile. Proprietarii de locuințe plătesc 25 la sută din valoarea lucrărilor, 60 la sută din valoarea contractului este asigurată de Uniunea Europeană, iar 15 la sută plătește Primăria.