Graiul Sălajului, februarie 2018 (Anul 29, nr. 6516-6535)

2018-02-21 / nr. 6530

Miercuri-21 februarie 2018 ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro________________ Angajații APIA Sălaj au salarii mai mici cu până la 25 la sută .gr Viorel Varga Angajații Agenției pentru Plăți și Intervenții în Agricultură (APIA) Sălaj sunt nemulțumiți de salariile micșorate și de faptul că sunt discriminați prin încadrările diferite ale celor de la APIA București față de cei din teritoriu, deși fac aceeași muncă. Nici protestele spontane, solicitările nenumărate trimise la Parlament, Guvern, Ministerul Agriculturii, nu au avut vreun efect, astfel încât această formă de discriminare continuă. A fost sesizat în acest sens și Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării. Salariile angajaților de la APIA Sălaj au scăzut cu diferite procente, de la 5 la sută la 25 la sută. Au fost tăiate unele sporuri, ne spune Nicolae Brișe, liderul sindical al APIA Sălaj. Tot el subliniază că angajații APIA sunt cel mai nemulțumiți pentru că sunt încadrați în Anexa 8, pe funcții teritoriale, nu pe funcții de stat, așa cum sunt încadrați angajații APIA de la București. "Toate instiuțiile din subordinea Ministerului Agriculturii sunt încadrate pe funcții de stat. Singurii care facem excepție, în mod ilegal și discriminatoriu, suntem noi", a menționat Brise. Când angajații își cer drepturile ei sunt intimidați. Așa, de pildă, Ministerul Agriculturii solicită liste în care protestatarii să fie nominalizați. Ba, mai mult, directorul general al APIA solicită numele tuturor angajaților care au întrerupt lucrul anul trecut și au protestat, chiar dacă nu a fost afectată activitate instituțiilor. "Legea trebuie să fie un pentru toți. Nu înțelegem de ce trebuie să fim mai prejos decât angajații de la București, deși muncim, în multe situații, poate mai mult decât ei. Acestora nu doar că nu le-au fost diminuate salariile, însă vor crește an de an până în 2022, pe când noi rămânem blocați, din acest punct de vedere", a mai spus liderul de sindicat al APIA Sălaj. Recordul negativ al anului trecut sunt investițiile mici Autoritățile își fac planul doar la salariile plătite angajaților, care nu reușesc să cheltuie banii alocați pentru investiții gr Artur Szekely Investițiile făcute de statul român au atins anul trecut cel mai scăzut nivel din ultimii 12 ani ca pondere din PIB, arată Camera de comerț americană în România (AmCham), într-un comunicat. Astfel, investițiile publice au scăzut în 2017 cu 9,6 la sută față de 2016, procentul de realizare a acestora fiind de doar 67,7 la sută din programul stabilit la începutul anului 2017. AmCham arată că, pentru a susține creșterea cu mult peste nivelul programat a cheltuielilor curente cu salariile din sectorul public și cu pensiile, au fost sacrificate investițiile planificate a fi realizate din bugetul național. De asemenea, absorbția fondurilor europene și investițiile planificate a fi finanțate din aceste resurse au fost substanțial sub țintele stabilite. Interesant că "modelul" la nivel național se regăsește transpus și în plan local. Primăria Municipiului Zalău, de pildă, nu a reușit să investească nici jumătate din suma prevăzută inițial pentru anul 2017. Primăria Zalău a alocat la începutul anului trecut pentru investiții suma de 40.553.640 lei, din care au fost utilizați doar 18.783.030 lei, adică 46,31 la sută din prevăzut. Și Consiliul Județean Sălaj a avut alocat pentru anul trecut un buget de investiții de 41.557.000 lei, în ce privește execuția bugetară pe semestrul I, Tiberiu Marc, președintele Consiliului Județean Sălaj, ne informa în vara anului trecut că în perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2017, la secțiunea de dezvoltare s-a cheltuit doar 37,76 la sută din suma prognozată la începutul anului, în luna decembrie 2017, potrivit execuției bugetare pentru perioada 1 ianuarie -11 decembrie 2017, la secțiunea de dezvoltare s-a cheltuit doar 25,81 la sută, adică 11.974.050 lei. Cheltuielile de personal, cu salariile, au fost realizate în schimb în proporție de 95,08 la sută. Dar cel mai mare procent de cheltuieli realizat de Consiliul Județean a fost pentru asistență socială, în proporție de 97,30 la sută, în schimb, pentru drumuri județene s-a cheltuit doar 61,61 la sută din bugetul prevăzut. Biroul de presă al Consiliului Județean Sălaj ne-a transmis că încă nu au fost finalizate calculele referitoare la execuția bugetară aferentă anului 2017 și că va reveni cu datele solicitate de ziarul nostru în momentul în care se finalizează aceste calcule. Liderul consilierilor județeni ai PNL Sălaj, consilierul județean Adrian Margin, atrăgea atenția președintelui CJ Sălaj, Tiberiu Marc, încă din luna noiembrie, cu privire la faptul că an de an la Consiliul Județean se realizează un procent foarte scăzut la secțiunea dezvoltare. Consilierul județean PNL Adrian Margin i-a reproșat lui Tiberiu Marc: "Este dureros faptul că în județul Sălaj reușim să realizăm an de an precente de nivelul 25 - 26 la sută pe secțiunea de dezvoltare. GRAIUL SĂLAJULUI j e-mail: graiulsj@unisys.ro ~ Z Sălajul are doi primari de cinci stele Primarii din Virșolț și din Valcău I II de Jos au fost premiați pentru buna gospodărire a comunelor Primarul din Vîrșolț a primit și un trofeu pentru dezvoltarea, promovarea și încurajarea folclorului local el Eduard Farcaș Breda Lajos, primarul comunei Vîrșolț, și Ioan Roșan, primarul comunei Valcău de Jos, au fost premiați luni de către Asociația Comunelor din România cu trofeul "Primar de cinci stele", pentru buna gospodărire a comunelor. Primarul din Vîrșolț a mai primit și un trofeu pentru dezvoltarea, promovarea și încurajarea folclorului local. La ședința Asociației Comunelor din România ce s-a desfășurat luni la București a fost prezentă și premierul Viorica Vasilica Dăncilă, dar și vicepremierul Paul Stănescu. "Am discutat cu doamna Dăncilă problemele comunelor. Principala problemă, ridicată de mai mulți colegi din alte județe, a fost faptul că banii din bugetul primăriei le ajung pentru a plăti salariile doar până prin luna aprilie, în cel mai bun caz până în mai. Doamna Dăncilă ne-a asigurat că va face însă o rectificare bugetară și ne va ajuta să putem plăti salariile majorate din administrațiile publice, dar și că va sprijini în mod constant proiectele din comune", ne-a spus primarul din Vîrșolț Breda Lajos. Delegația județului Sălaj s-a întâlnit ieri și cu secretarul de stat din Ministerul Sănătății, Raed Arafat. Comuna Valcău de Jos își face 1 steag și stemă de 7.000 de lei  er Eduard Farcaș Consilierii locali din cadrul Consiliului Local al Comunei Valcău de Jos au aprobat suma de 7.000 de lei pentru a fi destinată realizării unei steme și a unui steag al comunei. Cel care a purtat negocierile pentru realizarea stemei este consilierul local Anton Criste de la PNȚCD. "Chiar eu personal am purtat negocieri pentru realizarea stemei. Am inclus în buget suma de 7.000 lei, dar costurile vor fi de 4.500 de lei”, ne-a spus acesta. Stema comunei este realziată în culorile roșu și albastru. Pe stemă vor fi amplasate elementele de identitate ale comunei - cetatea cu o cruce, șase prune, care reprezintă cele șase sate, râul Barcău și pădurile de stejar. orice etic