Graiul Sălajului, martie 2018 (Anul 29, nr. 6536-6557)

2018-03-26 / nr. 6553

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Luni-26 martie 2018 GRAIUL SĂLAJULUI j e-mail: graiulsj@unisys.ro ~ Liderii PSD Sălaj au luat județul la pas să-și consolideze pozițiile *e Eduard Farcaș După controversatul congres PSD din 10 martie, unde liderul Liviu Dragnea s-a impus categortc, liderii PSD Sălaj au luat la pas fiecare zonă din județ, o activitate febrilă, cum nu s-a mai văzut de mult în rândurile social-democraților sălăjeni. După ce, pe 16 martie, liderii PSD au avut o întâlnire cu membrii organizațiilor de pe Valea Someșului, fieful PSD în Sălaj, vineri și sâmbătă, liderii PSD Sălaj, în frunte cu Tiberiu Marc, președintele PSD Sălaj, au fost activi și prezenți în organizațiile din Cehu Silvaniei și din Șimleu Silvaniei. Alături de președintele Tiberiu Marc, la evenimente au fost prezenți președintele executiv Iuliu Nosa, prim-vicepreședintele Sergiu Pante, dar și senatorul Gheorghe Pop. Liderii PSD nu au vrut însă să explice de unde au apărut aceste mișcări impresionante în teritoriu, președintele executiv Iuliu Nosa susținând doar că "aceste acțiuni sunt specifice partidului, discutăm despre problemele locale și facem politică". Liderii PSD vor cel mai probabil să-și consolideze poziția în vârful partidului, mai ales că președintele Liviu Dragnea a anunțat că alegerile pentru organizațiile județene se vor desfășura cu vot secret.Andrei Iacob Magistrații de la secția penală a Curții de Apel Cluj i-au condamnat vineri, 23 martie, pe viceprimarul Clujului, Anna Horvath, la pedeapsa de 2 ani și 8 luni cu executare, și pe omul de afaceri Fodor Zsolt, la pedeapsa de 2 ani și 6 luni cu suspendare, pentru trafic de influență, respectiv dare de mită. Instanța de judecată a mai dispus confiscarea sumei de 20.000 de lei de la Anna Horvath, dar și plata a 6.000 lei cheltuieli de judecată. Decizia nu este definitivă, putând fi atacată cu apel, care se va judeca la înalta Curte de Casație și Justiție. Potrivit procurorilor DNA, Horvath a intervenit pentru urgentarea eliberării unei autorizații de construcții în beneficiul omului de afaceri; în contrapartidă, acesta a achitat contravaloarea unor bilete la festivalul UNTOLD, pentru voluntarii implicați în campania electorală a Anei Horvath. Fostul viceprimar s-a declarat nevinovat. Pentru a își susține nevinovăția, Horvath a refuzat să presteze muncă în beneficiul comunității, forțând mâna judecătorului să-i stabilească o pedeapsă cu executare. Procurorii DNA Cluj au trimis-o pe Anna Horvath în judecată pe 11 octombrie, sub control judiciar, pentru săvârșirea infracțiunilor de trafic de influență și spălare de bani. A fost condamnată de Curtea de Apel Cluj cu câte doi ani pentru fiecare infracțiune, rezultând o pedeapsă de 2 ani și 8 luni cu executare. Anna Horvath este vicepreședinte executiv al UDMR, de profesie avocat și a fost unul dintre liderii maghiarilor din Cluj-Napoca. Imediat după aflarea veștii că vicepreședintele UDMR riscă să meargă după gratii, atât liderii UDMR Sălaj, cât și cei de la nivel național șiau afișat poziția solidară cu colega lor. Viceprimarul Zalăului Miclos Fazakaș a postat pe pagina lui de facebook un mesaj că este trist și a atașat un articol scris de un maghiar despre condamnarea primită de colega lui de partid. Și Robert Szilagyi, vicepreședinte al Consiliului Județean Sălaj și președinte executiv al UDMR Sălaj, a postat un mesaj pe pagina lui de facebook prin care se arată preocupat de situația colegei lui, care tocmai a fost condamnată la închisoare. La fel, solidar cu liderul UDMR condamnnt, este și primarul comunei Bocșa UDMR, István Demyen. Președintele UDMR, Kelemen Hunor, a reacționat violent la adresa justiției din România: "în cazul Annei, n-a fost justiție sau lege (...) Indiferent de ceea ce crede procurorul, judecătoarea, Anna continuă să fie liderul comunității noastre. (...) Avem încredere în nevinovăția ta. Avem încredere că curtea supremă va face o altă decizie (...)" a fost mesajul lui Kelemen Hunor. Liderii UCRM Sălaj își plâng vicepreședintele condamnat cu executare pentru trafic de influență și spălare de bani MBB I H11 I Lipitorile politice se înmulțesc cu păduchii, pe banii noștri •ei Artur Szekely Avem cel mai încărcat aparat guvernamental din Uniunea Europeană, dar nu din motive de eficiență, ci din motive de răsplătire și fidelizare a aparatului de partid. Pentru a-i mulțumi pe toți, organigrama s-a umflat cu fiecare Guvern instalat la Palatul Victoria, iar numărul secretarilor și subsecretarilor de stat a explodat în ultimul an, de la 70 la 110 (Franța are 16 secretari de stat la o populație de trei ori mai mare). Celor 110 li se mai adaugă 25 de șefi de insituții și departamente din subordinea ministerelor, care au, de asemenea, rangul de secretari de stat și beneficiile aferente. Cei mai mulți dintre acești 135 de secretari și subsecretari de stat sunt rude sau apropiați ai baronilor locali. Funcția de secretar de stat vine, la pachet, cu o mulțime de beneficii: salariu de aproape 9.000 de lei lunar, mașină de serviciu cu șofer personal, locuință de serviciu din fondul RAAPPS, aparat de lucru format din cinci angajați, într-un an, pentru toți secretarii și subsecretarii de stat cheltuim aproape 8 milioane de euro. Pe lângă costurile de întreținere ale acestui aparat uriaș, lipsa de pregătire a celor numiți în funcții de secretari de stat produce consecințe incalculabile. în urmă cu un an, când PSD a venit la putere, Guvernul României avea aproximativ 70 de secretari și subsecretari de stat. Era deja un număr mare. Apoi au urmat două răsturnări de guvern și, de fiecare dată, Liviu Dragnea a avut nevoie de susținerea baronilor din teritoriu pentru a nu scăpa partidul din mână; în schimbul susținerii, a oferit funcții, iar configurația ministerelor s-a făcut ținând cont de organizațiile care i-au rămas fidele. Pentru că posturile de miniștri n-au fost de ajuns, s-a compensat cu secretarii și subsecretarii de stat, iar numărul lor a ajuns la 135. Sălajul a dat doi secretari de stat, unul de la PSD, altul de la UDMR Din Sălaj avem două persoane cu funcți de secretar de stat sau cu rang de secretar de stat. Răzvan Fazacaș, susținut de PSD Sălaj, a fost numit în 7 martie de premierul Viorica Dancilă în funcția de președinte la Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate, cu rang de secretar de stat. Irina Kovács, fost inspector școlar general adjunct la ISJ Sălaj, susținută de UDMR, a fost numită în 28 iunie 2017, secretar de stat la Ministerul Educației Naționale. Decizia de numire a fost semnată de fostul prim-ministru Sorin Grindeanu. Și aparatul administrativ local este unul sufos și ineficient Și administrația locală este folosită de politicieni ca mod de a-și răsplăti oamenii fideli. De la revoluție, Sălajul a pierdut de la un an la altul tot mai mulți angajați din fabrici, dar a "câștigat" mai mulți bugetari. Dacă ne referim numai la bugetarii din aparatul administrativ, funcționarii din tot felul de instituții (pentru că numărul de profesori sau cadre medicale nu a cunoscut o creștere spectaculoasă) Sălajul are în prezent de 5 ori mai mulți funcționari decât în 1990. Dacă în 1990 doar 790 de sălăjeni munceau în administrația publică, numărul lor a ajuns în prezent la aproape 4.000. Asta în condițiile în care numărul salariaților din întreprinderi a scăzut cu 45 la sută, în 1990, în Sălaj aveau un loc de muncă 78.215 persoane; în prezent, aproximativ 48.000 de sălăjeni mai au o slujbă. Controale întețite înainte de Paști . Sunt interzise .er Viorel Varga Au mai rămas două săptămâni până la Paști. Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA), Direcția pentru Sănătate Publică (DSP) și Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor au început deja contoalele specifice Sărbătorilor Pascale, pentru a depista produsele alimentare care ne pot pune viața în pericol. Instituțiile vor fi sprijinite de jandarmi și polițiști. Pe lângă aceste controale, forțele de ordine s-au pregătit pentru misiuni ce vizează lăcașurile de cult. Ouăle valorificate de către producătorii particulari vor fi examinate ovoscopic de către personalul ouăle de vață și IZ veterinar în piețele agroalimentare. Sunt interzise de la vânzare ouăle cu coaja crăpată sau lovită, precum și ouăle de palmipede, cum ar fi rațele sau gâștele. Inspectorii vor verifica inclusiv laptele, brânzeturile și peștele aflate la vânzare. Nici unitățile de fabricare a produselor de panificație și patiserie și nici magazinele care vând alimente specifice Sărbătorilor Pascale nu vor scăpa de "lupa" inspectorilor sanitar-veterinari. Pe lista DSVSA figurează, nu în ultimul rând, restaurantele care organizează mese festive de Paști. Responsabilii din cadrul Comisariatului pentru Protecția Con ouăle de gâscă fumatorilor Sălaj se vor asigura că alimentele specifice Sărbătorilor Pascale sunt etichetate și ambalate corespunzător. Concret, vorbim despre pește, conserve de pește, carne preambalată, ciocolată și produse din cacao, vopsea pentru ouă, ouă și vin. Inspectorii DSP vor verifica dacă alimentele sunt ținute în condiții igienico-sanitare corespunzătoare. Sunt vizate localurile în care se organizează sărbătoarea Paștelui, unități care depozitează și desfac produse alimentare tradiționale, cofetăriile, patiseriile, unitățile de panificație, dar și cantinele și căminele de bătrâni. I In ce condiții se pot tăia mieii Purtătorul de cuvânt ai DSVSA, Vasile Chindriș, a ținut să precizeze că mieii se vor putea achiziționa la abatoarele din Herclean și Șimleu Silvaniei. în cazuri excepționale, sacrificarea mieilor poate fi realizată în spații special amenajate tremporar, organizate în condițiile legii, în care se asigură supravegherea sanitară veterinară, a spus Chindriș. Aceste spații vor funcționa în perioada 26 martie - 7 aprilie.