Graiul Sălajului, august 2018 (Anul 29, nr. 6638-6657)

2018-08-02 / nr. 6639

< > Aproape 30 la sută din administrația Sălajului este în colaps sub "înțeleaptă" * * * * * * * * * 11 guvernare PSD-ALDE ^ —* 17 primării din județul Sălaj fără bani de salarii și pentru .«•Artúr Székely Aproape 30 la sută din primăriile comunale sălăjene - mai exact 17 din totalul de 56 - au rămas sau vor rămâne în curând fără bani pentru salarii sau pentru a plăti utilități, adică nu vor mai avea posibilitatea de a funcționa, ce să mai vorbim de resurse pentru dezvoltare, adică pentru implementarea de proiecte în folosul locuitorilor. Bugetele locale sunt de departe insuficiente, iar guvernul nu le dă nici un sfanț. La Carastelec, de exemplu, ne confirmă și primarul Francisc Falavegi, probleme financiare pentru asigurarea funcționării administrației (salarii și cheltuieli curente) au fost încă de la adoptarea bugetului. Bineînțeles, nici bani de dezvoltare nu sunt. "Mai avem bani pentru salarii și iluminat public pentru luna iulie, după care rămânem fără bani. Nu facem absolut nimic, decât să plătim salarii și să plătim curentul public. Am avut un credit pe care trebuia să-l plătesc și să finalizez plata în 27 iulie și nu am avut banii. Creditul l-am luat în 2016 și l-am folosit să atragem fonduri europene. De acum încolo rămânem fără bani pentru salarii. Nu vom avea bani nici să plătim iluminatul public, nu vom putea funcționa. Speranța rămâne rectificarea bugetară de la Guvern. în anii 90 au fost situații când s-au tăiat liniile telefonice, curentul, sper să nu trăim așa ceva în 2018", fie dezvăluie primarul situația critică de la Carastelec, o comună sălăjeană blocată complet în momentul de față și, așa cum spune primarul, a cărei administrație nu mai face nimic decât să aștepte mila Guvernului Dăncilă. Și comuna Sărmășag a rămas deja fără bani pentru funcționare. La fel și Poiana Blenchi, care nu mai are bani din luna mai. Alte 10 primării sălăjene au făcut deja transferuri de bani din trimestrul 4 în trimestrul 3, pentru că nu le ajung banii să plătească salariile în administrație. Aceste 10 primării vor rămâne fără bani în septembrie. Banii pentru perioada octombrie - decembrie au fost deja "păpați". au ramas dezvoltare Calculul pervers al guvernului PSD-ALDE Am stat de vorbă cu președintele Asociației Comunelor din România filiala Sălaj, Boncsidai Csaba, care este și primarul Comunei Pericei. Acesta nea explicat cum a gândit guvernul PSDALDE în paguba comunităților care au muncit la atragerea de fonduri europene. "Asociația Comunelor din România filiala Sălaj are un acord semnat cu 35 de primării care fac auditul prin asociație. Potrivit legii, fiecare primărie este obligată să aibă un compartiment de audit cu minim doi angajați. Majoritatea primăriilor din Sălaj nu își permit financiar să înființeze astfel de compartimente de audit. Astfel că 35 de comune s-au unit și fac auditul prin asociația ACOR. Alte opt primării își fac auditul prin ADI Valea Barcăului, organizație înființată pentru acest scop. Restul primăriilor își fac auditul cu firme private și este ilegal. Situația s-a creat când a fost adoptat bugetul național. Există o anomalie a Ministerului de Finanțe ce se referă la excedentul bugetar de la finalul anului 2016. La împărțirea bugetului de stat din TVA, primăriile care aveau excedent în 2016 au primit bani mai puțin. Ministerul consideră că sumele acelea, execedentul, se află în contul primăriei și că nu are nevoie de foarte mulți bani. Și pentru asta primăria respectivă a primit bani mai puțini pentru echilibrarea bugetelor. Aceste sume care reprezintă execedentul bugetar erau sume primite ca și avans din fonduri europene. Cei care au ajutat la absorbția de fonduri europene prin luarea acestui avans au fost sancționați de Ministerul de Finanțe. 22 de primării au derulat în 2016 proiecte cu fonduri europene, multe au primit avans de la Uniunea Europeană, iar acum în 2018 au avut de suferit. Prin parlamentarii noștri am sesizat această anomalie și am primit promisiuni că se va regla problema printr-o rectificare, care încă nu sa întâmplat", ne spune președintele ACOR Sălaj, Boncidai Csaba. Primăria Carastelec, de exemplu, nu a primit nici un ban de la bugetul de stat și nici nu înregistra excedent bugetar în anul 2017. Alte două primării care nu au primit niciun ban de la bugetul de stat chiar dacă nu au avut excedent bugetar pe 2017 au fost Cuzăplac și Dobrin. în total, 17 primării din Sălaj nu au primit nici un ban de la bugetul de stat. Poliția sălăjeană își calibrează astăzi radarele pe jumătatea de șosea de centură a Zalăului . Micul va fi blocat azi între orele 9.00 și 10.00 . Delta Sibian Inspectoratul de Poliție Județean Sălaj anunță că azi, joi 2 august, traficul este blocat între orele 9.00 -10.00 pe șoseaua ocolitoare a municipiului Zalău. Mai bine spus pe jumătatea de șosea ocolitoare, care nu își îndeplinește menirea de centură a orașului, întrucât construirea celui de-al doilea tronson este blocată de opt ani de poligonul militar de lângă Aghireș. Inutilă pentru preluarea traficului greu din Zalău, jumătatea de șosea este și ea tot un poligon. Pentru cei care vor să vadă ce pot mașinile lor, iar acum pentru poliție, care va băga viteză pe acest drum pentru a-și regla aparatura radar de pe autovehiculele de serviciu din cadrul IPJ Sălaj, în acest scop, circulația rutieră va fi blocată azi pe toată lungimea jumătății de șosea ocolitoare - de la sensul giratoriu de pe DN1F până la intersecția cu DJ191C (Aghireș), între orele 9:00 -10:00. Și autobuzele S.C. Transurbis S.A. care au rută pe aici vor fi deviate în intervalul orar rezervat poliției. Al doilea caz de pestă porcină în Sălaj Virusul a fost depistat ieri in apropierea Zalăului, la un porc mistreț de pe fondul de vânătoare 22 Panic a Delta Sibian Virusul pestei porcine africane (PPA) a fost depistat ieri, miercuri, 1 august, în județul Sălaj, la un porc mistreț în vârsta de trei luni, de pe fondul de vânătoare 22 Panic, la aproximativ 13 kilometri de primul focar, potrivit unei informări a DSVSA Sălaj. în urma confirmării boli de către Institutul de Diagnostic și Sănătate Animală, serviciile veterinare din cadrul DSVSA Sălaj au actualizat Planul de măsuri privind combaterea Pestei Porcine Africane stabilit în focarul anterior, urmând ca, în Comitetul Județean pentru Situații de Urgență (CJSU) Sălaj să fie aprobat planul privind controlul, combaterea și eradicarea pestei porcine africane în Fondul de Vânătoare 22 Panic, comuna Hereclean, județul Sălaj, precum și stabilirea zonelor de restricții. Pentru fondurile de vânătoare au fost stabilite o serie de măsuri, precum: suspendarea vânătorii pentru toate speciile; interzicerea utilizării de cereale recoltate din zona infectată în hrana porcilor domestici; suspendarea administrării de hrană la locurile de hrănire a mistreților, cu excepția zonelor în care s-au semnalat pagube în culturile agricole; interzicerea circulației animalelor domestice prin incinta pădurilor, inclusiv transhumanța; interzicerea accesului, din orice motiv a persoanelor neautorizate în aceste păduri. Amintim că în urmă cu numai o săptămână virusul pestei porcine africane (PPA) a fost depistat în județul Sălaj, în două cadavre de porci mistreți găsite într-o pădure din comuna Măieriște, situată în apropierea limitelor de județ dintre Satu- Mare și Bihor. De la începutul acestui an, au fost confirmate în România 440 de focare de pestă porcină africană (PPA) la porci domestici, dintre care 438 în gospodăriile populației și două în exploatații comerciale, arată datele oficiale ale Autorității Naționale Sanitar-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA). Facem precizarea că pesta porcină africană nu afectează oamenii, neexistând nici cel mai mic risc de îmbolnăvire pentru oameni, acest virus având, însă, impact la nivel social din punct de vedere economic.