Graiul Sălajului, septembrie 2018 (Anul 29, nr. 6657-6677)

2018-09-26 / nr. 6675

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Miercuri-26 septembrie 2018 Guvernul Dăncilă are slăbiciuni cu duiumul, dar nu are cine să le sancționeze eficient Opoziția se ceartă pe demersuri de imagine, fără nicio șansă, împotriva guvernului PSD-ALDE .ef Artur Székely Senatorul sălăjean Cristian Lungu, președinte al PMP Cluj, acuză PNL și USR de blat, pentru că nu susține moțiunea de cenzură depusă în Parlament de PMP. "Opoziția (PNL - USR) face un blat rușinos cu PSD refuzând să semneze moțiunea de cenzură a PMP, într-un context perfect pentru acest lucru, prin cumularea a cinci elemente care au înecat PSD într-o furtună perfectă: economia este măcinată de criza pestei porcine, gestionată cu deplină incompetență de guvern; - sub comandă politică, dreptul la liberă exprimare a fost înăbușit prin intervenția exagerat violentă a jandarmilor împotriva manifestanților din 10 August în Piața Victoriei; alianța PSD-ALDE scârțâie din toate încheieturile datorită ambițiilor prezidențiale ale lui Tăriceanu și a blocării amnistiei și grațierii; PSD este brăzdat de falii generate de lupta clicilor din interior pentru bani și putere, lupte care nu se vor opri curând; UDMR se declară nemulțumit de colaborarea cu Guvernul Dăncilă. în acest context, Ludovic Orban și Dan Barna mimează opoziția și depun moțiuni simple împotriva lui Carmen Dan și a lui Daea, moțiuni care constituțional nu au nici un efect, în loc să se alăture PMP și să depună o moțiune de cenzură sănătoasă împotriva Guvernului Dăncilă, cu șanse mari de reușită ținând cont de contextul mai sus amintit. Din păcate assistăm la un blat degradant pentru PNL și USR, la fel ca hiaturile din Parlament la votul legii care propunea 300 parlamentari sau cea prin care se acordă pensii speciale aleșilor din administrația locală, când PNL a votat cot la cot cu PSD pentru pensii speciale", susține senatorul Lungu într-o postare pe pagina lui oficială de Facebook. Președintele PNL Sălaj, deputatul Lucian Bode, răspunde acuzațiilor senatorului Lungu cu... acuzații. "PNL a anunțat încă de la debutul acestei sesiuni parlamentare că va iniția și va depune o moțiune de cenzură în urma unor negocieri cu partidele de opoziție, astfel încât să fie un demers victorios. Există suficiente motive pentru a debarca acest Guvern PSD - ALDE care îngroapă efectiv această țară. Discuțiile pe marginea depunerii unei moțiuni de cenzură trebuie purtate într-un cadru instituțional, nu prin declarații publice și atacuri la adresa partidelor cu care ar trebui să te raliezi pentru a reuși o acțiune de succes. Opoziția are dreptul la depunerea unei singure moțiuni de cenzură pe sesiune, asta în cazul în care Guvernul nu își asumă răspunderea pe un proiect de lege, aceasta fiind cea de-a doua șansă, dar de care nu putem fi siguri. De aceea, cred că nu ne putem permite să ne risipim această șansă fără niște calcule pragmatice", spune președintele PMP Sălaj. Va ține cont Camera Deputaților de votul românilor în referendumul din 2009? PMP crede în șansa reducerii numărului de parlamentari la 300 .Artur Szekely Președintele PMP, Eugen Tomac, a anunțat pe pagina lui oficială de facebook că Senatul României a adoptat tacit reducerea numărului de parlamentari la 300, de la 465, câți au fost aleși în 2016. "Inițiativa legislativă a PMP privind reducerea numărului de parlamentari la 300 a fost adoptată tacit de către Senat, în plină campanie pentru un nou referendum, iată că este posibil să punem în aplicare rezultatul referendumului din 2009 privind reducerea numărului de parlamentari la 300. Chiar dacă tacit, chiar dacă atât de târziu. Actuala putere are acum ocazia de a demonstra că nu doar mimează preocuparea față de respectarea voinței poporului exprimată prin referendum, ci chiar o face. Corect ar fi ca săptămâna viitoare să avem pe ordinea de zi, în plenul Camerei Deputaților, această inițiativă legislativă pentru a da votul final pentru adoptarea acesteia. Abia atunci vor fi credibili", spune liderul PMP. Potrivit proiectului de lege adoptat în Senat, se modifică normele de reprezentare atât pentru Senat, câtși pentru Camera Deputaților. Norma de reprezentare pentru Camera Deputaților va fi de un de deputat la 101.000 locuitori. Norma de reprezentare pentru Senat va fi de un senator la 203.000 de locuitori. Numărul de mandate la Camera Deputaților și Senat se determină prin raportarea numărului de locuitori ai ficărei circumscripții electorale la normele de reprezentare prevăzute mai sus, fără ca numărul mandatelor de senator să fie mai mic de doi și cel de deputați mai mic de trei. Sălajul ar urma să aibă asigurate cinci locuri de parlamentari - doi senatori și trei deputați, în prezent, Sălajul are din senatori și patru deputați. GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro 2 Ghidul gratuității pe autobuzele Transurbis pentru elevii din Zalău Artur Székely Primăria Zalău propune mâine spre aprobare Consiliul Local Muncipal un proiect de hotărâre privind acordarea de gratuitate pentru transportul local în comun pentru toți eleviii și studenții care studiază în unitățile de învățământ din Municipiul Zalău, începând cu 1 octombrie. Potrivit inițiatorului proiectului, primarul Ionel Ciunt, din luna octombrie elevii și sudenții vor circula pe mijloacele de transport în comun în baza carnetului de elev, vizat la zi de unitatea de învățământ, sau în baza unei adeverințe care atestă calitatea de elev. Costurile gratuităților acordate în luna octombrie se vor regăsi în subvenția calculată și acordată pentru această lună. începând cu noimebrie, însă, elevii și sudenții vor circula pe mijloacele de transport în comun în baza unui titlu de călătorie, un abonament eliberat de SC Transurbis SA la solicitarea beneficiarilor. Eliberarea titlurilor de călătorie se va efectua în baza Regulamentului de acordare a facilităților la transportul public în comun. Responsabilitatea elberării titlurilor de călătorie/ abonamente îi revine în totalitate operatorului de transport local SC Transurbis SA. Cum vor obține elevii din Zalău , abonamentul gratuit de la Transurbis Elevii și studenții se vor prezenta la punctele de distribuire a SC Transurbis SA în vederea ridicării titlurilor de călătorie, adică a abonamentelor gratuite. Punctele de distribuție a SC Transurbis SA sunt localizate astfel: sediul central str. Fabricii orar 7.00 -15.00; cartierul Brădet str Gh. Doja 6.00 - 23.00; Clădirea Transilvania 6.00 - 22.00; Uz Casnic str Armoniei 6.00 - 22.00; Gara CFR 6.00-23.00. Documentele necesare pentru elevii sub 14 ani sunt: 1 foto tip buletin, copie certificat de naștere, carnet elev vizat la zi, declarație de la părinte privind acordul prelucrării datelor personale. Documentele necesare elevilor peste 14 ani sunt: 1 foto tip buletin, BICI original și copie, carnet elev vizat la zi, declarație privind acordul prelucrării datelor personale. Se mai completează o cerere tip pentru eliberarea autorizației de călătorie, cerere care se pune la dispoziție de SC Transurbis SA. Pentru a beneficia lunar de gratuitate la transportul public local, posesorii de abonamente gratuite vor depune la unitățile de învățământ de care aparțin o cerere de acordare a gratuității. Cererea va fi depusă în cursul lunii curente pentru luna următoare. Fiecare unitate de învățământ întocmește un centralizator lunar cu cererile depuse de elevi, care va cuprinde datele personale ale fiecărui solicitant (elev). Centralizatorul se transmite al SC Transurbis SA în primele 5 zile ale lunii următoare, însoțit de cererile depuse de elevi în original. Lunar, SC Transurbis SA, în baza centralizatoarelor primite de la unitățile de învățământ, însoțite de cererile depuse, va emite factură fiscală raportat la numărul de solicitări (nr. elevi x valoare abonament) și o va înainta pentru decontare la Primăria Zalău. Cât costă pentru bugetul orașului gratuitatea acordată elevilor Valoarea unui abonament lunar pe autobuzele Transurbis este de 60 de lei, iar elevii aveau până acum asigurată, prin Legea educației națioanale, o reducere de 50 la sută din tariful unui abonament lunar. Potrivit datelor Serviciului monitorizare unități de învățământ, la nivelul Municipiului Zalău numărul total de elevi în anul școlar precedent a fost de 10.186. Luând în calcul acordare reducerii la abonamentele pentru elevi și studenți de 100%, în condițiile în care abonamentele rămân la nivelul de 60 de lei pe lună, costul suplimentar al abonamentelor pentru anul bugetar 2018 ar fi de 1.200.000 lei, sumă necesară pentru plata a două luni de abonamente gratuite al anului școlar 2018 - 2019, respectiv lunile octombrie și noiembrie, luna decembrie urmând a se deconta în luna ianuarie 2019, potrivit normelor contabile.