Graiul Sălajului, septembrie 2019 (Anul 30, nr. 6903-6923)

2019-09-18 / nr. 6915

Miercuri -18 septembrie 2019 actualitate www.graiulsalajului.ro e-mail: graiulsj@unisys.ro Ce obiective pentru noua Ce își propun să realizeze în Parlamentul României? ms Artúr Székely Senatorul PSD Pop Gheorghe spune că: "In sesiunea asta mi-am propus să susțin proiectele legislative venite de la Guvern. Inițiative legislative proprii n-au fost cerute la cabinetul meu,parlamentar de către oamenii care au fost în audiențe și în acest sens avem cel mai important lucru susținerea proiectelor legislative venite de la Guvern. Nu am depus în acest mandat inițiative legislative proprii improtante pentru județul Sălaj." Deputatul PSD Iuliu Nosa spune că: "îmi propun să susțin prin activitatea mea parlamentară Guvernul României în toate demersurile și toate problemele pe care le are." Deputatul PNL Lucian Bode spune că: "Prioritățile pentru această sesiune parlamentară vizează în principal domeniul transporturilor și mai ales modul în care marile proiecte de infrastructură sunt implementate de către CNAIR și MT. Și în acest caz, mă refer în principal la modul în care este gestionat proiectul Autostrăzii Transilvania, sectoarele care tranzitează județul Sălaj și centura Municipiului Zalău. Nu voi ezita să sancționez executivul, în baza funcției de control parlamentar, pentru derapaje grave în implementarea acestor proiecte. Promisiunile neonorate ale guvernanților trebuie sancționate nu doar prin vot, atunci când cetățenii se prezintă la arme, ci și de noi, cei din Parlament, care suntem trimiși de cetățeni să le reprezentăm interesele. Eu cred că pentru județul nostru, cele 2 obiective de infrastructură sunt primordiale, iar finalizarea lor trebuie urgentată. De asemenea, în această legislatură, pe agenda comisei pentru transporturi și infrastructură avem câteva proiecte importante - Codul aerian, Legea 27/2011 privind transporturile rutiere, două acte normative care trebuie puse în acord cu reglementări europene și reconstruit cadrul normativ în sensul modernizării sale, precum și două proiecte care urmează să ajungă de la Senat OUG 51/2019 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul transportului de persoane, proiect prin care Guvernul PSD exclude naveta școlară din sfera serviciilor publice și astfel nu mai este decontată, plus Ordonanța de urgență nr. 49/ 2019 privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto care reglementează activitățile de ridesharing. Toate aceste subiecte sunt importante și contribuie la construcția unor politici de transport eficiente și europene. Totodată, sunt într-o permanentă legătură cu cetățenii care îmi trimit sugestii, observații prin intemediul celor 3 cabinete parlamentare de la Zalău, Jibou, Șimleu Silvaniei, iar toate aceste probleme cu care se confruntă se vor regăsi în întrebările, interpelările adresate Guvernului sau în propuneri legislative care să corecteze cadrul de reglementare vizat de aceștia. Mai mult, aleșii locali pe care PNL îi are la nivelul întregului județprimari, consileri locali, consilieri județeni sunt permanent în alertă și receptivi la problemele cetățenilor, iar împreună cu ei venim în spijinul comunităților respective și rezolvăm problemele ce țin de competența Legislativului." Deputatul UDMR Sereș Deneș spune că: "In sesiunea parlamentară adoptăm Codul administrativ. Lucrăm la acest cod, a avut probleme la Curtea Constituțională și așteptăm să vedem ce se va întâmpla pentru că la ora actuală UAT-urile funcționează fără o reglementare legislativă foarte clară. Codul administrativ pentru mine este o prioritate. Am câteva priorități de ordin local și analizez să văd cum se pot concretiza. Este vorba de lacul Vârșolț, unde printr-un abuz, zic eu, conform unei legi din 1996 au fost întabulate terenuri care în anul 1991 au fost atribuite vechilor proprietari. Legea apelor din 1996 spune că de la coronamentul lacului, adică de la vârful barajului pe orizontală până unde se întinde, tot intră în proprietatea publică a statului. Ori în 1991 nu era această reglementată, oamenii care au primit titluri de proprietate a venit acuma Apele Române și le-au trecut în proprietatea publică a statului prin întăbulare. Ce facem cu acești oameni care au rămas cu titlurile de proprietate în mână și cu buzele umfalte? Am depus deja o lege care trenează și nu știu dacă va fi adoptată, dar aș vrea ca acești oameni care sunt destul de mulți din cele trei comune - Meseșeni de Jos, Crasna și Vârșolț, acuma să aibă posibilitatea să primească despăgubiri. Mai sunt foarte multe proiecte, inițiative care împreună le vom depune vizavi de problemele sociale, o serie de chestiuni care nu funcționează cum trebuie la ora actuala și aici mă refer la legea 416, la ajutoarele sociale. Sunt foarte mulți bani care merg în această direcție, dar nu-i sigur că întotdeauna în condiții optime." Ce funcții ocupă cei șase parlamentari sălăjeni? Sereș Deneș este cel mai longeviv parlamentar sălăjean, a fost desemnat chestor al Camerei Deputaților, fiind și membru Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului. Liberalul Lucian Bode a obținut șefia Comisiei pentru transporturi și infrastructură a Camerei Deputaților. Social-democratul Iuliu Nosa, ocupă funcția de vicepreședinte al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, Liviu Balint, membru în Comisia pentru sănătate și familie. Senatorul Gheorghe Pop este vicepreședinte al Comisiei pentru egalitatea de șanse, iar Vasile Lungu, de la PMP, secretar în Comisia economică, industrii și servicii, precum și membru Comisia românilor de pretutindeni. Cum au fost aleși actualii parlamentari? La alegerile parlamentare din decembrie 2016, 86.407 de sălăjeni, adică 43,44 la sută dintre persoanele cu drepte de vot, au votat. La Camera Deputaților, PSD a obținut 28,86 la sută din voturi, PNL, 26,79 la sută, UDMR, 25,21 la sută, USR 5,35 la sută, ALDE 5,11 la sută, PMP 3,55 la sută. Au primit un mandat de deputat Iuliu Nosa PSD, Lucian Bode PNL, Sereș Deneș UDMR și Liviu Balint prin redistribuirea mandatelor rămase neocupate. La Senat, cele mai multe voturi au ajuns la candidații PSD, care au primit 29,63 la sută, PNL, cu 26,97 la sută, UDMR, 25,31 la sută, USR, 5,38 la sută, ALDE, 5,02 la sută, PMP, 3,61 la sută. Nici un senator sălăjean nu a adunat numărul necesar pentru a obține un mandat "plin", astfel că cele două mandate de senator pentru Sălaj au fost atribuite prin redistribuire lui Pop Gheorghe PSD și Lungu Cristian PMP, și-au propus parlamentarii sălăjeni sesiune parlamentară? Administrația locală, condusă de Ionel Ciunt, lăudată pentru că dezvoltă orașul cu fonduri europene ms Artúr Székely Conducerea Primăriei Municipiului Zalău, alături de colegi din instituție, au avut o întâlnire marți, 17 septembrie, la Primăria Municipiului Zalău, cu directorul general al Agenției de Dezvoltare Regională Nord-Vest, Marcel Boloș, și membri ai Agenției, în cadrul întâlnirii a fost analizat stadiul proiectelor depuse de Primăria Muncipiului Zalău, care au ca sursă de finanțare fonduri europene. Primarul Ionel Ciunt cere urgentarea implementării proiectelor "Am convenit asupra unor clarificări care să urgenteze începerea lucrărilor la strada Gheorghe Doja, Bulevardul Mihai Viteazul (pistă de biciclete și trotuare), precum și achiziția celor 20 de autobuze electrice. Până la sfârșitul săptămânii viitoare va fi semnat contractul de furnizare a autobuzelor electrice, inclusiv construirea stațiilor de încărcare pentru acestea și se va da ordinul de începere pentru lucrările care urmează să fie efectuate pe strada Gheorghe Doja (reabilitare tramă stradală, reabilitare trotuare, amenajare pistă de biciclete, reabilitare canalizare pluvială și realizare canal tehnic pentru curenți tari)", a transmis primarul municipiului Zalău, Ionel Ciunt. Directorul ADR N-V laudă echipa de la Zalău pentru absorția mare de fonduri europene "Felicit conducerea Primăriei Municipiului Zalău și echipa care se ocupă de proiecte finanțate din fonduri europene pentru munca depusă și pentru capacitatea de a dezvolta orașul folosind această importantă sursă de finanțare", a transmis directorul general al Agenției de Dezvoltare Regională Nord-Vest, Marcel Boloș. GRAIUL SĂLAJULUI Comisia de Dialog Social ■ Investițiile in Sălaj au crescut cu 12,8% dar lipsește forța de muncă ms Georgel Babiuc Marți, 17 septembrie 2019. Instituția Prefectului Sălaj a găzduit ședința lunară a Comisiei de Dialog Social, iar principalul punct pe ordinea de zi a fost Evoluția principal ilor indicatori economico-sociali ai județului Sălaj pe primele șase luni din acest an. Potrivit datelor prezentate de Nicolae Joldeș, directorul Direcției Județene de Statistică (DJS) Sălaj, producția industrială realizată la nivel de județ în primele șase luni din 2019 a fost mai mare cu 2,1% față de perioada similară din 2018, productivitate muncii în industrie înregistrând, de asemenea, o creștere de 0,8%. De asemenea, investițiile nete realizate în Sălaj au crescut cu 12,8% comparativ cu anul precedent. Principalele țări în care companiile din Sălaj au realizat export în primul semestru au fost Italia, Mexic și Germania, iar țările din care s-au realizat importuri au fost Germania, Italia și Ungaria. în semestrul I din 2019 au fost eliberate 240 autorizații de construire pentru clădiri rezidențiale, în creștere cu 18,2 % față de semestrul I din 2018, pe total județ fiind terminate 166 de locuințe, în creștere cu 37,2% față de perioada similară din anul trecut. în ceea ce privește turismul, în primele șase luni din 2019 sosirile în structuri de cazare la nivel de județ au crescut cu 14,1 % față de semestrul din 2018, iar înnoptările au crescut cu 7,4 %. După prezentarea realizată de directorul DJS Sălaj, subprefectul Vogh Alexandru a remarcat faptul că majoritatea indicatorilor sunt pe un trend ascendent. Prezent la ședința de marți, președintele Consiliului Județean Sălaj, Tiberiu Marc, a remarcat faptul că o problemă reclamată de angajatori este cea a lipsei forței de muncă, context în care dezvoltarea învățământului profesional și tehnic este esențială pentru județul nostru.