Graiul Sălajului, octombrie 2019 (Anul 30, nr. 6924-6945)

2019-10-10 / nr. 6931

3 GRAIUL SĂLAJULUI ACTUALITATE e-mail: graiulsj@unisys.ro www.graiulsalajului.ro Tedorovici nu mai vrea ca neplata impozitelor și contribuțiilor să se pedepsească cu închisoarea de la 1 la 6 ani îs. Georgel Babiuc Aflam prin luna septembrie că la Parlament a fost despusă o propunere legislativă inițiată chiar de Ministrul Finanțelor, senatorul Eugen Teodorovici prin care "reținerea și neplata, încasarea și neplata, ori, după caz, nereținerea sau neîncasarea, în cel mult 30 zile de la termenul de scadență prevăzut de lege, a impozitelor și/sau contribuțiilor prevăzute în anexa la prezenta lege" se pedepsește cu inchisoarea de la 1 la 6 ani. Insă, Comisia pentru bugetfinanțe a Senatului, marți 8 octombrie a eliminat reglementarea tocmai la propunerea lui Teodorovici, conform economica.net. Ceea ce ne indică că atunci când a fost propusa reglementarea era doar de a mai caștiga imagine publică, iar intenția ministrul nu a fost nicidecum să-i descurajeze pe cei care ( nu puțin la număr) nu-și plătesc impozitele și contribuțiile la Stat. Printre taxele care sunt enumerate în anexă sunt: "impozitul pe dividendele plătite de o persoană juridică română către o persoana juridică română, impozitul pentru veniturile din activități independente realizate în baza contractelor de activitate sportivă, impozitul pe veniturile din drepturile de proprietate intelectuală, impozit pe venitul din salarii și asimilate salariilor, impozitul pe veniturile din arendă, impozitul pe veniturile sub formă de dobânzi, impozit pe veniturile sub forma de dividende, impozitul pe veniturile din pensii, contribuția de asigurări sociale, contribuția de asigurări sociale de sănătate. Impozitul pe veniturile obținute din România de nerezidenți. Impozit datorat pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal, contribuția la Fondul pentru mediu". Joi - 10 octombrie 2019 Premieră în țara noastră. Reguli noi pentru folosirea trotinetelor electrice. Proiect e. Delta Sibian Este prima oară în România când trotinetele electrice vor fi reglementate printr-o lege care vizează modificarea Codului rutier. Proiectul de act normativ a primit propunere de adoptare, iar noile prevederi se vor aplica după parcurgere întregului proces legislativ. Regulile pentru cei care folosesc trotinetele electrice sunt aceleași ca în cazul bicicliștilor. Oricum, pot conduce trotinetă electrică persoanele care au împlinit vârsta de 14 ani. O reglementare introdusă expres prin această propunere legislativă va fi obligația minorilor sub 16 ani de a purta cască de protecție. De asemenea, trotinetele electrice vor trebui echipate cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente. In caz contrar, circulația acestora pe timpul nopții va fi interzisă. O altă obligație pe care o vor avea cei care le utilizează va fi de a circula pe pistele de biciclete (în cazul în care drumul respectiv este prevăzut cu așa ceva) sau, dacă acestea nu există, cât mai aproape de partea dreaptă a drumului. Cei care nu vor respecta normele de circulație a trotinetelor electrice stabilite prin acest proiect de lege vor fi sancționați cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni, respectiv între șase și opt puncte de amendă. Având în vedere că un punct de amendă este 145 de lei, înseamnă că amenzile ar putea ajunge chiar și la 1.160 de lei. Proiectul de lege propune și o definiție a trotinetei electrice ,vehicul cu două sau trei roți, a cărui viteză maximă prin construcție nu depășește 40 km/h și care este echipat cu un motor electric a cărui putere nominală continuă maximă nu depășește 2 kW". Cum vor folosi șoferii navigația începând din 12 octombrie. Mesaj important de la Poliția Română Delia Sibian Din 12 octombrie, intră în vigoare noile prevederi din Codul Rutier, unele care sancționează mult mai dur folosirea telefonului la volan. In acest context, Poliția Română revine pe Facebook cu mai multe sfaturi pentru șoferi. Mulți șoferi s-au arătat deranjați de aceste noi reguli și au spus că există cazuri în care folosirea telefonului la volan este necesară. Au oferit ca exemplu momentele în care folosesc navigația sau caută o adresă. Polițiștii au publicat, ca răspuns, un mesaj în care îi învață pe șoferi cum să folosească navigația după data de 12 octombrie. Precizările vin în contextul în care din 12 octombrie se interzice ținerea în mână sau folosirea cu mâinile în orice mod atât a telefonului mobil, cât și a oricărui dispozitiv mobil prevăzut cu funcția de înregistrare ori redare text, foto sau video. La ultimele postări despre interzicerea utilizării telefonului mobil când conduceți sau chiar ținerea în mână a dispozitivului, majoritatea dintre voi ați înțeles că nu mai aveți voie să folosiți nici navigația... Mesajul Poliției Române: " 1. Uite că se poate! Cum? Suport telefon pentru mașină. 2. Pai nu am voie sa îl butonez! Șofer fiind, nu! Dar cel din dreapta, poate! 3. Și când sunt singur în mașină? înainte de a pleca din parcare sau tragi pe dreapta. Deci se poate?" - a fost mesajul Poliției Române. loan F. Pop, Solilocvii inutile, Editura Caiete Silvane, Zalău, 2019, volum apărut cu sprijinul Centrului de Cultură și Artă al Județului Sălaj loan F. Pop s-a născut în 4 ianuarie 1959, în Valcău de Sus, Județul Sălaj, școala primară în satul Fizeș, comuna Sîg, același județ. Liceul de Filologie-Istorie din Oradea. Este licențiat în Teologie- Istorie, Universitatea „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca. Master în cadrul aceleiași universități. Doctor în filozofie al Universității „Babeș-Bolyai”. Stagii de cercetare la Roma și Paris. A lucrat la întreprinderea Metalica, a fost redactor la Gazeta de Vest, redactor (fondator) la Noua Gazetă de Vest, referent cultural la Cercul Militar. Actualmente este muzeograf la Muzeul Memorial „Iosif Vulcan”, fiind, pentru o vreme, și cadru universitar la Universitatea din Oradea. Cărți publicate: Pedale de hîrtie, (poeme), Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 1994; Poeme și nimic, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 1996; Poeme de sedus realitate, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2000 (carte sponsorizată de Ministerul Culturii); Sfîntul Augustin - morfologia unei paradigme, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2009 (teza de doctorat în filozofie); Jurnal aproape închipuit, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2009 (jurnal scris la Roma și Paris); Poemele poemului nescris, Ed. Dacia XXI, Cluj-Napoca, 2010 (Premiul special al Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Arad); Tăceri de la margine, Ed. Galaxia Gutenberg, Târgu Lăpuș, Ed. Dacia XXI, Cluj- Napoca, 2011 (studii și eseuri); Poemele absenței, Ed. Dacia XXI, Cluj-Napoca, 2011; Poemele poemului nescris, Ed. Caiete Silvane, Zalău, 2013 (integrala poetică); Marginalii la o absență, Ed. Galaxia Gutenberg, Târgu Lăpuș, 2014 (cogitațiuni, eseuri - Premiul Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Arad), poeme abandonate în cuvinte, Ed.Școala Ardeleană, Cluj- Napoca, 2018. Este prezent cu poeme, texte literare, studii și eseuri în cele mai importante reviste din țară, precum și în reviste străine. Figurează în mai multe antologii de poezie. Este membru al Uniunii Scriitorilor din România. Mare parte din textele cuprinse în acest volum au apărut, într-o rubrică lunară, sub același titlu de Solilocvii inutile, în revista „Caiete Silvane", începând din ianuarie 2017, autorul fiind un vechi colaborator al revistei.