Graiul Sălajului, decembrie 2019 (Anul 30, nr. 6968-6984)

2019-12-03 / nr. 6969

ACTUALITATE | GRAIUL SĂLAJULUI www.graiulsalajului.ro________________________Marți - 3 decembrie 2019____________________________ e-mail: graiulsj@unisys.ro __________^ ■jsk Georgel Babiuc Cu prilejul Zilei Nationale a României, la Jibou, la Simleu Silvaniei, la Zalau, instituțiile publice au organizat programe dedicate împlinirii a 101 ani de la Marea Unire. Singurul oraș unde nu s-a organizat nimic in acest an, cu ocazia aceastei zilei nationale a fost Cehu Silvaniei. La Jibou, Ziua Naționala s-a sărbătorit cu o zi mai devreme, in Șimleu Silvaniei si la Zalau s-a sărbătorit duminica la ore diferite, pentru a permite oficialităților sa fie prezente la fiecare din manifestările organizate. La Jibou, primarul Dan Ghiurco in discursul sau a citat din manifestele trimise romanilor ardeleni in primul război mondial “Frați romani,bucurativa! Ceasul mântuirii noastre a sunat. Visul vostru de veacuri se va implini. De acum s-a sfarasit cu prigonirile veti putea vorbi limba voastra in liga cele trei manifestări, noul ministru al Transporturilor, Lucian Bode insoti de subprefectul Alexandru Vegh, de primari si de Roiondul George Sas a primit onorul din partea garnizoanelor armatei, polițiștilor, jandarmilor, pompierilor si Crucea Roșie. De altfel, Lucian Bode a dat citire mesajului Guvernului Orbán cu ocazia Zilei Nationale, după care in mesajul sau, la Zalau, a declarat: "Ziua Naționala este ziua, care ne reamintește de sacrificiul celor, care nu mai sunt si de datoria pe care o avem fata de viitor". niste(...), de acum veti fi un popor liber pe pamantul lui". La Simleul Silvaniei, primarul Septimiu Turcas a vorbit despre recunostiinta: “fiecare nație are, de a lungul unui an, o zi in care sentimentul de recunostiinta, se transforma intr-un sentiment de bucurie. Pentru noi romanii, ziua de 1 decembrie, este ziua in care ne aplecam cu recunostiinta in fata tuturor acelora care au luptat pentru ca astazi noi romanii sa fim liberi". La Zalau, primarul Ionel Ciunt a vorbit despre maretia momentului: “In istoria poporului roman exista foarte multe momente insemnate, dar unul le intrece pe toate. Cel mai important si cel mai maret, este si cred ca va ramane 1 Decembrie 1918". Atât din imaginile care au fost postate pe rețele de socializare, dar si de la fata locului, de la aceste manifestări, se vede clar, cum in cele trei orașe ale Sălajului, romanii au inteles importanta acestui eveniment si indiferent de temperatura de afara frig la Simleu, mai puțin frig si insorit la Zalau), au participat in număr neașteptat de mare, impreuna cu copii, la paradele militare organizate cu acest prilej. “împreuna suntem mai puternici,, ■ “unirea se construiește in fiecare zi„ In Municipiu, primarul Zalaului a dorit sa-si manifeste constatarea cum ca in tara noastra ar fi prea multa ura, dezbinare si neînțelegere intre romani", astfel ca a vrut sa aduca in antiteza cu “uratul momentului", legat si de competita electorala, care s-a desfășurat luna trecuta, momentul de la Alba Iulia, pe câmpul lui Horea, când in fata Adunării Nationale, episcopul greco-catolic Iuliu Hossu s-a imbratisat cu episcopul ortodox Miron Cristea. Primarul a amintit fraza memorabila “precum ne vedeti astazi imbratisati frățeste, asa sa ramana imbratisati pe veci toti frati romani", astfel ca a vrut sa dea “de acasa de la Iuliu Maniu, un semn de unitate pentru toata tara". Edilul a invitat reprezentații partidelor pe Tiberiu Marc (PSD), Lucian Bode (PNL), Seres Denes (UDMR) Cristian Viasu (USR) sa-si dea mana pe scena pentru a face “ceea ce trebuie pt Zalau, pentru Salaj, pentru tara". Cu excepția reprezentantului USR-ului nefiind prezent pe scena, ceilalți trei reprezentanți de partide si-au unit mâinile cu primarul orașului Zalau, in timp ce acesta declara ca “impreuna suntem mai puternici”, ca “unirea se construieste in fiecare zi" si isi încheia discursul cu urările “La Multi Ani, romani! La Multi Ani, Romania!".