Graiul Sălajului, septembrie 2020 (Anul 31, nr. 7147-7169)

2020-09-11 / nr. 7156

GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro Vineri - 11 septembrie 2020 Ionel Ciunt: Nu pot să dau un răspuns exact privind începerea în siguranță a școlii la Zalău Sebastian Olaru Primarul Zalăului, Ionel Ciunt, a declarat joi, într-o conferință de presă, că nu poate da un răspuns exact la întrebarea dacă unitățile de învățământ din municipiu vor începe în siguranță noul an școlar. Asta deși primarul a precizat că administrația locală a alocat sume importante pentru infrastructura școlară, sume ce arată o direcție a administrației locale în ceea ce privește grija și preocuparea față de educație și învățământ. „Sumele pe care primăria le-a alocat în 2020 pentru unitățile de învățământ din municipiul Zalău - 25,826 milioane de lei pentru investiții, inclusiv cota noastră de contribuție pentru proiectele cu fonduri europene, reparații capitale, burse pentru elevii, premii și stimulente financiare, gratuități la trasport. în final, înseamnă, de fapt, pregătirea infrastructurii școlare pentru ca anul școlar să începă în condiții corespunzătoare și premierea performanței în învățământ. (...) Proiectele europene pentru infrastructură școlară au o valoare de 44,1 milioane de lei, adică 10 milioane de euro, iar contribuția municipiului este de 16,6 milioane de lei”, a precizat Ionel Ciunt. Primarul Zalăului a adăugat faptul că s-a efectuat, încă de miercuri, o dezinfecție în toate unitățile de învățământ, cu substanțe biocide agreate de Ministrul Sănătății pentru combaterea pandemiei cu noul Coronavirus, iar primăria a alocat școlilor 1,45 milioane de lei pentru materiale de protecție sanitară, în așteptarea fondurilor europene destinate achiziției unor astfel de materiale și a tabletelor pentru elevi. „Ieri am făcut această dezinfecție în toate unitățile școlare din municipiu. A rămas liceul Sima, unde se lucrează și se va face dezinfecția mâine sau poimâine. Dar până la sfârșitul săptămânii o să fie și această unitate dezinfectată. Și am stabilit cu conducerile școlilor următorul mod de lucru: ca să poată face achiziții directe, le-am oferit din bugetul local 1,45 milioane de lei. I-am repartizat deja la școli, pentru a-și putea achiziționa materialele de protecție sanitară, mască, dezinfectant, covorașe pentru dezinfecție și tot ce ține de materialele de protecție sanitară. Banii aceștia sunt în contul fiecărei școli. Trebuiau să-și facă achiziția. Suma aceasta, de 1,45 milioane de lei ajunge pentru aprovizionarea școlilor cu materialele de protecție sanitară până în 31 ianuarie 2020. Până atunci, noi apreciem că vom recupera o parte din bani din fonduri europene și că pe bugetul anului 2021 o să mai putem aloca sume ca lucrurile să decurgă, sub aspectul protecției elevilor și al dascălilor, așa cum trebuie”, a menționat primarul Zalăului. Ioan Ciunt a afirmat că achiziția de tablete este încă discuție, actualmente lucrându-se la un caiet de sarcini în acest sens. „Dacă m-ați întrebat Domnule, credeți că școlile pot începe în siguranță? ”, nu aș putea să vă dau un răspuns foarte exact. Ce pot să vă spun eu, ca și autoritate localui, ,că sumele respective sunt alocate, iar consiliile de administrație am înțeles că până astăzi trebuie să ia decizia cum vor organiza sistemul educațional în fiecare unitate de învățământ. (...) Dacă vor fi achiziționate materialele de protecție sanitară, ne dorim și sperăm să nu fie niciun fel de problemă sub aspectul îmbolnăvirii copiilor, familiilor lor sau a dascălilor”, a concus edilul șef al Zalăului. "S. Sebastian Olaru ****'®'v'......... ss» ....... _________ JUH Elevii de 10 din Zalău, premiați de administrația locală Ts. Sebastian Olaru Cele șapte eleve din Zalău care au încheiat cu media generală 10 examenele naționale (cinci la evaluarea națională și două la bacalaureat) din sesiunea iunie-iulie au fost premiate, miercuri, de administrația locală cu câte 1.000 de lei. „Pentru mine, personal, momentul acesta este un moment foarte important. Este, dacă vreți, un moment cu totul și totul special și nici nu are cum și altfel pentru că atunci când ai în față tineri, tinere, adolescente care au performanțe nu poate fi altfel decât o întâlnire specială. Nu întâmplător am ales ca acest moment să se întâmple în 10 (septembrie n.r.) la ora 10, pentru că voi sunteți eleve de 10 și chiar dacă reforma în învățământ se pare că nu mai ajunge la un capăt, nu se mai termină, mă bucur să constat de fiecare dată, când mă întâlnesc cu elevii din Zalău, de Ziua Educației, la alte ocazii, mă bucur să constat că, totuși, în această realitate destul de nesigură, mai ales acum, în această perioadă în care este învățământul românesc, învățământul sălăjean, învățământul din Zalău are totuși capacitatea să producă și să formeze tineri care fac performanță”, a declarat, la festivitatea de joi, primarul Ionel Ciunt. Cele cinci eleve cu 10 la evaluarea națională sunt: Roxana Flore, Gabriela Gârdan, Gușet Georgia și Anne Ilieșiu - toate de la Colegiul Național „Silvania” Zalău, alături de Ioan Lung, de la Școala Gimnazială Gheorghe Lazăr. Cele două eleve cu 10 la Bacalalureat sunt Patricia Ardelean și Adelina Mastan, amblele de la Colegiul Național „Silvania” Zalău. „Voi sunteți niște eleve speciale (...). De ce? Pentru că ați reușit să depășiți provocările inutile dacă vreți, multe provocări inutile la care generația voastră și nu numai trebuie să facă față în realitatea în care trăim. Ați avut înțelepciunea, dacă vreți, și capacitatea și inteligența de a selecta lucrurile importante pentru voi, lucruri care cu siguranță o să vă ajute în realizarea voastră profesională, dar și în viață, vorbind la modul general”, a adăugat Ionel Ciunt. Cele șapte adolescente au primit din partea administrației locale câte un buchet de flori și un premiu de 1.000 de lei. Festivitatea s-a încheiat cu un moment artistic susținut de elevi ai Liceului de Artă „Ioan Sima” Zalău. ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Adeverința medicală, obligatorie la începutul anului școlar . Alin Nicoară La începerea anului școlar, elevii și preșcolarii vor trebui să aibă o adeverință medicală pentru înscrierea în colectivitate, care va conține și un aviz epidemiologic, au decis reprezentanții Ministerului Sănătății. Potrivit legii, adeverința medicală se eliberează la înscrierea în fiecare ciclu de învățământ de către medicul de familie sau de către medicul colectivității din care face parte copilul, la terminarea unui ciclu de învățământ preuniversitar, când se eliberează de către medicul care are în supraveghere colectivitatea, sau la transferul elevului într-o altă unitate școlară, când se eliberează de medicul care are în supraveghere unitatea de învățământ de la care se transferă. In ceea ce privește avizul epidemiologic, acesta se eliberează după o perioadă de absență din colectivitate de cel puțin 3 zile consecutive. Medicii de familie au cerut inițial renunțarea la aceste adeverințe Medicii de familie au cerut să se renunțe la aceste adeverințe pentru a se evita astfel aglomerările la cabinete, care ar putea crește riscul de îmbolnăvire atât pentru copii cât și pentru pacienții care se prezintă în mod frecvent la doctor. In cazul în care un părinte va decide să nu își trimită copilul la școală, acesta va putea să învețe în sistem online doar în cazul în care va deține o adeverință care să specifice motivul pentru care nu poate participa fizic la cursuri. S-a înființat Direcția # 1 y pentru Siguranța Școlară . Alin Nicoară In cadrul Poliției Române a fost înființată Direcția pentru Siguranță Școlară, având ca obiectiv combaterea infracționalității și violenței în școli precum și în vecinătatea acestora. Din cadrul acestei structuri vor face parte un număr de 270 de polițiști, iar obiectivul de activitate al acestora este strict legat de asigurarea protecției și siguranței elevilor precum și a cadrelor didactice. ” Poliția Siguranță Școlară va avea o subordonare centrală, iar obiectul ei de activitate este strict legat de asigurarea protecției și siguranței elevilor și a cadrelor didactice. Noua structură va preveni și combate violența în școală, cu accent pe fenomenul de bullying, și actelor de violență între elevi în interiorul școlii, cât și în proximitatea acesteia. Totodată, va monitoriza măsurile de siguranță, va analiza fenomenele infracționale din fiecare școală, va identifica riscurile și problemele specifice fiecărei unități de învățământ”, a precizat ministrul de Interne, Marcel Vela. Fenomenul de bullying dar și actele de violență între elevi, atât în interiorul cât și în vecinătatea unităților de învățământ, sunt tot mai frecvente, de aceea ministrul de Interne a anunțat înființarea acestei structuri prin care să poată fi prevenite și combătute astfel de fenomene.