Graiul Sălajului, septembrie 2020 (Anul 31, nr. 7147-7169)

2020-09-16 / nr. 7159

I e-mail: graiulsj@unisys.ro 3 GRAIUL SĂLAJULUI ACTUALITATE Miercuri -16 septembrie 2020 Primăria Zalău pregătește proiecte europene pentru modernizarea străzilor Eminescu și Valea Miții și zona CET-ului  s- Sebastian Olaru Administrația locală din Zalău intenționează să acceseze fonduri europene pentru modernizarea străzilor Mihai Eminescu și Valea Miții, zona fostei Uzine Electrice (CET) din Zalău și pentru achiziționarea a încă 10 autobuze electrice. în urma selecției fișelor de proiecte, primăria Zalău a fost deja acceptată pentru finanțarea, tot din fonduri europene, a documentațiilor tehnico-economice necesare acestor proiecte de investiții. Pe ordinea de zi a ședinței Consiliului Local de joi, 17 septembrie, se află un proiect de hotărâre care prevede încheierea unui acord de parteneriat cu ADR Nord Vest în acest sens, valoarea totală a finanțării fiind de peste 500.000 de euro, din care 2 la sută este contribuția locală. Un prim proiect prevede modenizarea culoarului de mobilitate urbană durabilă strada Valea Miții, pe o lungime de 2,2 kilometri, respectiv strada Mihai Eminescu pe o lungime de 1,8 kilometri, prin construirea și iluminarea unor piste de biciclete, reabilitarea carosabilului, amenajarea de stații de autobuz și sisteme de informare a călătorilor și construirea și modernizarea trotuarelor. De asemenea, se intenționează achiziționarea a încă 10 autobuze electrice, cu sisteme de e tiketing și informare călători. Un al doilea proiect are în vedere regenerarea urbană în zona CET Zalău, prin demolarea clădirilor existente și amenajarea de spații verzi și de agrement. Proiectele urmează a fi depuse spre finanțare în cadrul exercițiului financiar 2021-2027. Programul ’’Bani de liceu” continuă și în acest an școlar .Și Alin Nicoară Elevii din județul Sălaj cu posibilități materiale reduse vor putea primi și în acest an școlar bani de liceu. In acest sens, cei interesați pot depune, până în 25 septembrie, cererile pentru a obține ajutorul financiar. In intervalul 26 septembrie - 15 octombrie vor avea loc anchetele sociale și verificarea eligibilității cererilor depuse, între 26 septembrie și 16 octombrie se va face centralizarea cererilor prin intermediul portalului dedicat, în 17 octombrie se va afișa lista beneficiarilor, iar între 18 octombrie - 21 octombrie cei nemulțumiți vor putea depune contestații, urmând ca acestea să fie soluționate în intervalul 22 octombrie - 25 octombrie. Beneficiarii acestui program sunt elevii din familii al căror venit brut lunar pe membru de familie, realizat în ultimele trei luni anterioare depunerii dosarului, este de maximum 500 de lei. Sprijinul financiar se acordă pe perioada cursurilor școlare, inclusiv pe timpul pregătirii și susținerii examenului de Bacalaureat sau de diplomă, dar și pe timpul practicii în producție. Fiecare beneficiar va primi lunar 250 de lei, în situația respectării tuturor condițiilor legale prevăzute. In anul școlar 2019-2020, în județul Sălaj, 250 de elevi au beneficiat de această formă de sprijin. Acțiuni de control privind salubrizarea cursurilor de apă .3. Alin Nicoară Reprezentanții Administrației Bazinale de Apă (ABA) Someș-Tisa au verificat modul în care au fost salubrizate cursurile de apă și au fost întreținute șanțurile și rigolele în localități, pentru asigurarea secțiunilor de scurgere a apelor. Controalele au fost efectuate în luna august, în județele Cluj, Maramureș, Satu Mare, Bistrița-Năsăud și Sălaj. Comisiile au verificat 191 de unități administrativteritoriale (U.A.T.-uri) din cele cinci județe arondate (36 în județul Cluj, 73 în județul Maramureș, 11 în județul Satu Mare, 28 în județul Bistrița-Năsăud și 43 în județul Sălaj). Au fost încheiate procese-verbale de constatare la toate U.A.T.-urile verificate, iar acolo unde s-au constatat neconformități s-a dispus reprezentanților legali remedierea acestora, respectiv îndepărtarea depozitelor de deșeuri. Primăriile au obligația ca, pe raza localităților, să asigure măsuri corespunzătoare pentru conservarea și protecția mediului, întreținerea cursurilor de apă și prevenirea poluării accidentale a mediului și implicit, a cursurilor de apă. Totodată, deșeurile depozitate în zona podurilor și a podețelor de către agenții economici sau de către cetățeni pot provoca inundații, prin obturarea secțiunii de scurgere a apei. Reprezentanții Administrației Bazinale de Apă Someș-Tisa fac apel la cetățeni să manifeste atenție față de mediul în care trăim. www.graiulsalajului.ro Bani pentru tinerii fermieri prin Programul Național de Dezvoltare Rurală Tl. Alin Nicoară Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale mai primește, până în data de 15 octombrie, solicitări de finanțare prin submăsura 6.1 „Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri” din Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014 - 2020 (PNDR 2020). Pragul de calitate pentru primirea proiectelor, începând cu 16 septembrie, este de 25 de puncte. Până în prezent au fost depuse 116 proiecte în valoare de peste 4,8 milioane de euro. Din totalul de 43 de milioane euro alocate pentru finanțare în această sesiune, tinerii fermieri mai au la dispoziție 38,19 milioane euro, din care 19,9 milioane euro sunt alocați tinerilor din diaspora. Situația proiectelor depuse la zi, în timp real, precum și a disponibilului de fonduri poate fi urmărită pe site-ul AFIR. AFIR încurajează pe toți cei interesați să depună cerere de finanțare să consulte situația depunerilor la zi, pentru a evalua corect șansele de a obține finanțare în contextul posibilității depunerii unui număr mare de proiecte cu punctaj similar. Reamintim faptul că finanțarea se acordă în urma evaluării proiectelor în funcție de criteriile de selecție și criteriile de departajare detaliate în Ghidul Solicitantului, în cazul proiectelor cu același punctaj, departajarea acestora se face în funcție de nivelul de calificare în domeniul agricol. De asemenea, în cazul în care există proiecte cu același punctaj și aceleași priorități, departajarea se va face în ordine descrescătoare a dimensiunii economice a exploatației agricole exprimate prin standard output (SO). Sprijinul public acordat prin PNDR 2020 pentru instalarea tinerilor fermieri este 100 la sută nerambursabil, în valoare de 40.000 de euro sau de 50.000 de euro, în funcție de dimensiunea exploatației agricole. Dimensiunea exploatației agricole se poate calcula și prin noua aplicație pusă la dispoziția publicului pe pagina de internet a Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale. Finanțarea se acordă tinerilor fermieri sub formă de sumă forfetară în două tranșe: 75 la sută din cuantumul sprijinului la semnarea contractului de finanțare și 25 la sută din cuantumul sprijinului în funcție de implementarea corectă a Planului de afaceri, fără a depăși trei ani (cinci ani pentru exploatațiile pomicole) de la semnarea contractului de finanțare. De menționat faptul că depunerea cererilor de finanțare se poate opri înainte de termenul limită (15 octombrie, ora 16:00), dacă valoarea publică totală a proiectelor depuse (care au un punctaj estimat mai mare sau egal cu pragul de calitate) atinge plafonul de 150 la sută din alocarea sesiunii.