Graiul Sălajului, octombrie-decembrie 2022 (Anul 33, nr. 7671-7730)

2022-10-18 / nr. 7682

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Marti - 18 octombrie 2022 9 s. Andreea Mureșan Partidul Socialiștilor Europeni și-a ales zilele trecute noua conducere. Printre vicepreședinții care vor conduce destinul socialiștilor europeni se regăsește, pentru prima dată în istoria PES, și un român - europarlamentarul din Alba, Victor Negrescu. Europarlamentarul Serghei Stanișev și-a încheiat mandatul de președinte al socialiștilor europeni, cu o prezență mare obținută de social-democrați în Consiliul European, în Comisia Europeană, dar și pe agenda Uniunii Europene. Noul președinte al PES a fost ales Stefan Löfven, fost primministru al Suediei, care a subliniat în discursul său nevoia de a întări stânga politică în Europa. Delegația PES România a fost condusă de coordonatorul Victor Negrescu, alături de secretarul general PES România, Janina Sitaru, președintele PSD Marcel Ciolacu, prim-vicepreședintele Ciprian Crăciun, maramureșeanca Codruța Filip - coordonator PES Diaspora, Felix Cozma - președintele Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, subprefectul de Alba - Corneliu Mureșan și alți lideri județeni ai PES România. ”Am avut onoarea să fiu ales, în cadrul Congresului Partidului Socialiștilor Europeni (PES) de la Berlin, în funcția de vicepreședinte la nivel european al PES, în perspectiva alegerilor europene din anul 2024. Este o reușită ca un reprezentant al Partidului Social Democrat să ajungă să ocupe o responsabilitate atât de importantă, la nivelul familiei social-democrate europene. Doresc să-i mulțumesc pentru sprijin și încredere președintelui Marcel Ciolacu. PSD a revenit în familia social-democrată europeană și contează astăzi, cu adevărat, în plan european. Sunt mândru să mă alătur unei echipe puternice, conduse de noul nostru lider, fostul premier suedez, Stefan Löfven, de prim-vicepreședintele fratxe Garcia Perez, liderul grupului S&D din Parlamentul European, și de secretarul general, deputatul german Achim Post, cărora le mulțumesc pentru susținere și împreună cu care ne propunem câștigarea alegerilor europene din 2024. Sprijinul pentru România este dovedit și prin includerea solicitării ca țara noastră să fie primită în spațiul Schengen, în rezoluția aprobată în cadrul Congresului PES de toate partidele social-democrate europene, pe care am avut bucuria să o prezint în cadrul reuniunii, împreună cu mii de militanți din Partidul Social Democrat și cu colegii mei din PES activists Romania, cărora le mulțumesc pentru sprijinul oferit de-a lungul timpului, contribuim de aproape 16 ani la construcția unei voci puternice a social-democrației românești în plan european, milităm pentru o participare mai activă la dezbaterile internaționale și doctrinare și la popularizarea activității Party of European Socialists și a familiei noastre politice în România”, a fost mesajul eurodeputatului Negrescu după alegerea sa în funcția de vicepreședinte PES. Președintele Ciolacu a ținut să mulțumească public socialiștilor pentru sprijinul oferit României pentru aderarea la spațiul Schengen, prin adoptarea unei Rezoluții în acest sens. ”Le mulțumesc colegilor din familia noastră europeană pentru adoptarea Rezoluției prin care se exprimă clar sprijinul total pentru aderarea României la spațiul Schengen. Aceasta demonstrează, încă o dată, principiul de bază a social-democrației europene, acela de a pune cetățenii pe primul loc. PSD privește aderarea la spațiul Schengen nu ca pe un act strict politic. Credem că este vorba mai degrabă de faptul că țara noastră își câștigă pe merit un statut care poate avea ca efecte concrete îmbunătățirea vieții românilor și șanse mai mari pentru firmele din România. Mărirea flexibilității pe piața europeană a muncii, cu beneficii inclusiv pentru lucrătorii români care doresc să muncească în străinătate, consolidarea avantajul competitiv în transportul rutier, creșterea sectorului turismului, dezvoltarea firmelor românești care fac export, bunurile din România ajungând mai repede și mai ieftin pe piețele Europei, semnal puternic pentru investitori străini care își vor muta mai repede afacerile în România. Toate acestea pot contribui semnificativ atât la creșterea economică, cât și la diminuarea deficitului comercial la bunuri, una dintre cele mai mari vulnerabilități ale economiei românești din acest moment”, a transmis Marcel Ciolacu. GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro >». Alina Rad La Valcău de Jos, la gospodăria familiei Florin și Felicia Sabău, a avut loc duminică, 16 octombrie, evenimentul de inaugurare a celor două case mutate și reconstruite în cadrul proiectului cultural „Case Călătoare”, un proiect derulat de Centrul de Cultură și Artă al Județului Sălaj, instituție a Consiliului Județean Sălaj, în parteneriat cu Asociația Sinaptica și Asociația Salvăm Casele Albastre pe Valea Barcăului, și cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național, în prezența a peste o sută de localnici și oaspeți din județ și din țară, a echipei de proiect și a primarului comunei, Ioan Roșan, s-a scos în evidență importanța demersului de păstrare și promovare a patrimoniului reprezentat de casele tradiționale din județul Sălaj și nu numai. Casa „Floriia Țuțulaghi” și casa „Vironi Burencii” au fost mutate și reconstruite prin tehnici arhaice, folosind materiale tradiționale, identice sau foarte asemănătoare cu cele originale. Evenimentul s-a încheiat cu un scurt moment folcloric realizat de tinerii cănțăuși ai formației „Spiridușii Valcăului”.