Máté J. György: Készíts salátát. Jazz, történet, kritika - Gramofon Könyvek (Budapest, 2020)

Afrika, Ázsia, Amerika

hogy az énekesnő mindegyik szövegét át- és megélte. Egyes balla­dákban az együttes egy ponton megkettőzi a tempót, s Benjamin néhány hanggal jelzi, hogy swingelni is tud. Duke Ellington teljesen elégedett volt a sessionnel. Benjamin is érezte, hogy élete egyik csúcsára jutott. Sajnos Frank Sinatra és a Reprise vezetése másképp gondolkozott. Az énekesnőtől tudjuk, hónapokkal később Ellington kíméletes hangon tudatta Benjámin­nál, hogy a kiadó vezetése úgy döntött, nem publikálja az anyagot, mivel úgy vélik, nem elég piacképes. Benjámint összetörte a hír. Immár másodszor utasították vissza kész nagylemezét, vagyis megint bizonytalanság, névtelenség, közöny várt rá. Sat­imának módja se nyílt meghallgatni a felvételeket. Évtizedekig úgy hitte, a mesterszalag elveszett vagy megsemmisült. Az Ellington szervezte session egy része hamarosan lemezen is napvilágot látott a sokatmondó címmel: Duke Ellington Presents the Dollar Brand Trio. Mindkét afrikai muzsikus számára nyilván­való volt, hogy az európai (vagy amerikai) lemezkészítés belépőt jelenthet a jazz világába, abba a nemzetközi közegbe, ahová mindig is szerettek volna eljutni. Dollar Brand hírnevét valóban megala­pozta ez a kiadvány, melyen két másik dél-afrikai emigráns, Johnny Gertze bőgős és Makaya Nishoko dobos hallható. Hat instrumen­tális darabot játszott az afrikai trió. További harminc track soha nem jelent meg Ellington életében. Az instrumentális session jobban megfelelt a korabeli üzleti elvá­rásoknak. Ibrahim muzsikája ugyan végig modern jazzidiómában szólt, finom utalások, például a számok afrikai címe mégis egzoti­kussá tették a zeneanyagot. Izgalmat jelentett az is, hogy a pianista saját szerzeményeit játszotta mesterszalagra. Továbbá, kompozíciói a mainstream és az avantgarde határán helyezkedtek el, s mint tud­juk, ez utóbbi épp a 60-as évek kezdetén kezdett komolyabban tért hódítani. Az énekesnő 1994 júliusában hallotta először az 1963. február 23-i felvételeket. A magyar/olasz származású David Hajdú zenei új­

Next