Gramofon, 1998 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1998-07-01 / 7-8. szám

. : Mik voltak az előzményei az indiai klasszi­kus zene megjelenésének Európában és Ame­rikában, miért akarta meghódítani saját értő közönségén kívül az idegen kultúrákat is? D. CH.: A kezdeményezés nem Indiából származik, hanem attól a nem kevés nyugati ze­nésztől, akik az európai komolyzene kitűnő szólistái közül valók, de különösen aktív ér­deklődéssel fordultak a mi zenénk felé is. Meg kell említenem Yehudi Menuhint, az ő inspirá­ciója nagyon nagy jelentőségű, de nem ő az egyetlen példa. Előttük, már a harmincas évek­ben indiai művészek jöttek Európába, Uday Shankar például, Ravi Shankar bátyja tánce­gyüttesével rövid időre meghódította az egész nyugati világot. Ma már az ő nevére sem emlé­keznek önöknél, és meg kell mondjam, nálunk is sokan elfelejtették őt, pedig nagyon nagy mester volt. .. Egyes rágák is kapcsolhatók egy-egy nagy zenészegyéniséghez? D. CH .: Sok rága szerzője ismert, de ezek játszása nem kötődik iskolákhoz. Egy iskola ha­gyományait a különböző stílusjegyek, kompozí­ciók, esetleg a hangszer felépítésének sajátosságai képezik. Tansen is sok rágát kitalált, például a Todi rága egy reggeli melódia. Ez nem azt jelen­ti, hogy ezt a rágát csak a Senia Gharana „bito­rolja”, hanem más iskolákban is játsszák.­­ Melódiát említett, nevezhetjük az európai értelemben vett dallamnak a rágát, vagy in­kább skálához hasonlít? D. CH .! Se nem dallam, se nem skála. A rága egyfajta melodikus struktúra, pár hangos felépítésű „terv”, olyan, akár egy gyors vázlat: kicsit kiszínezem, nevet adok neki: ez a rága. Ezzel kezdődik egyébként az indiai klasszikus zene tételszerkezete is, a gat. A gat jellegzetessé­ge a körkörösség, vagyis a zene bizonyos alap­vonásainak szüntelenül visszatérő, ismétlődő szerkezete, ami részben a ritmika hasonló jelle­gével van összefüggésben. Bármilyen improvi­záció történik, egy a fontos, a zenészeknek mindig találkozniuk kell az első ütemnél, ez az indiai zene egyik alapvonása. A ritmushangsze­rek közreműködése a tételen belül kísérő jelle­gű, helyesebben a tabla, az indiai zene alapvető ritmushangszere természetesen teljesen más struktúrában mozog­­ az adott ritmikus struk­túrában, vagyis a tálában. . . Mégis sok olyan lemez jut el hozzánk, ame­lyeken csak tablaszólót hallhatunk egy-egy húros hangszer háttérkíséretével. Ez is a klasszikus zene körébe tartozik? D. CH A ritmus önmagában nem zene. A zene a hangok, az azok közti kapcsolat és a rit­mus hármasa, ezek a tényezők egymással alkot­ják a zenét. Ezeknek megfelel egy-egy hangszer. Hangok: a tanpura, egy négy-öthúros pengetős hangszer, amelyen egyszerűen az alaphangokat kell folyamatosan pengetni, vagyis a zene köz­ben egyfolytában szól az előbb említett szó. A köztük lévő kapcsolat: a szitár természetesen, vagy más hasonlóan rágán belül működő hang­szer. Ritmus: a tabla vagy egyéb perkusszív hang­szer. Ezek tehát teljesen különböző kategóriákat képviselnek, és ezért például egy ilyen hangsze­­relésű háromtagú zenekart nem is nevezhetünk triónak. Trió lehet három rágahangszer plusz egy vagy két tanpura, vagy három ütős és szintén az alaphangot játszó kísérők. D : Ön 1967-ben kezdte el misszióját, mi volt az első impulzus, ami arra késztette, hogy ha­záján kívül is tanítsa saját zenéjét? D. CH.: 1966 volt a legmagasabb csúcsa az indiai zene világsikerének. Az akkori hippi­mozgalom felkapta Indiát,­ és a zene is lázba hoz­ta a világot. Nekem lehetőségem nyílt, hogy egy barátommal külföldre utazhassak; ő segített ne­kem, hogy eljuthassak Párizsba koncertezni. Si­kereim voltak természetesen a kor divatjának megfelelően - az emberek túlzottan felkapták akkor ezt a zenét. Mindenki Indiára figyelt, mert mindenki valami spirituális élményt keresett. Viszont ennek köszönhetem én is, hogy utazó zenész lettem. . . Az ön magyar származású tanítványainak egymástól különváló pályái jól példázzák azt a látszólagos szakadékot, amely a ha­gyománytisztelet és az önálló ambíciók közt húzódik. Nem tart attól, hogy az el­szakadás olyan folyamatot indíthat el, amelynek következtében elvész maga a hagyomány? D. CH Elvárom a tanítványaimtól, hogy kövessék a tanításokat. Ha nem követik, nem ér­zem emiatt felelősnek magamat. Az ő balszeren­cséjük, hogy kénytelenek más utat választani, bi­zonyára megvan rá az okuk. Szerintem azonban ettől nem szenved csorbát az autentikus zene: a hagyományozás rendszere olyan alapokon nyug­szik, amelyek - ismét mondom - több ezer évig sikeresen működtek, miért vennének rajta erőt a mostani idők? Az egyik ilyen alap a tanárhoz fű­ződő kivételesen szoros kapádat, amely a tiszte­leten alapul és egyben természetesen büszkeség­gel is eltölt. Én is büszke vagyok a mesteremre, és ezért nem felejtem el soha megemlíteni őt. Ezért játszom indiai klasszikus zenét akár jól élek, akár nélkülözök. H. Magyar Kornél Védák és rágák/ hippik és guruk GRAHON 1­998. július 51 n­t­e­r­j­ú

Next