Gramofon, 2000 (5. évfolyam, 1-12. szám)

2000-01-01 / 1-2. szám

Négykezes zongoraművek Szymanowski­­ról Roger Mr. Jelly Lord yCtJN­UINOWjJK­ Manhattan Állaga Géza Az elmúlt hónapokban a nyugat-európai, észak-amerikai és távol-keleti sajtó (politikai napilapok és bulvármagazinok éppúgy, mint közszolgálati és kereskedelmi rádiók, televí­ziók) első számú témája volt a 2000. évvel, a dátumváltással összefüggő problémák, veszé­lyek kimerítő részletességű bemutatása. A világ boldogabbik részén (vagy ahogyan az an­golszászok mondják: in the First World, az első világban) — más, aktuális gond (éhínség, háborúk, járványok stb.) nem lévén, úrrá lett a dátumváltási láz, s ezzel párhuzamosan egyfajta — a művelődéstörténészek szerint időről időre visszatérő — értékválság és világvé­­ge-hangulat. Vajon mit tartogat számunkra az ezredforduló s a nyomában hamarosan kezdődő XXI. század és harmadik évezred? Ezt a kérdést vetette fel - az elérni kívánt cél­csoportnak megfelelő tartalommal és formában - szinte valamennyi írott és elektronikus médium. Ma már tudjuk: a dátumváltással kapcsolatos félelmek, baljós előérzetek szerencsére nem igazolódtak; a számítógépes hálózatok átállása nem bénította meg az életet, sehol sem okozott tömegkatasztrófát, de még komolyabb üzemzavart sem. Sőt, egyre többen vélik úgy, hogy az egész Y2K-jelenség nem volt más, mint egyetlen hatalmas marketingfogás, amelyen néhány piacvezető informatikai vállalkozás dollármilliárdokat kereshetett. Az ez­redforduló azonban ennek ellenére mérföldkő: az élet valamennyi fontos szférájában, így a kultúra, a művészetek területén is értékelhetjük, elemezhetjük, milyen tendenciák rajzo­lódtak ki az elmúlt időszakban, hol tartunk most, és mi lehet a jövő útja. A Gramofon olvasóit — klasszikus és jazz-zenével foglalkozó folyóiratról lévén szó — min­den bizonnyal foglalkoztatja a maradandó értéket képviselő, igényes, minőségi zene jövője. Az elmúlt hetekben a Magyar Hírlap hasábjain volt alkalmam megkérdezni Kocsis Zoltán és Hollós Máté véleményét: hogyan látják a zene - s ezen belül az egyes részterüle­tek — esélyeit, lehetséges fejlődési irányait a XXI. században, de legalábbis az előttünk álló évtizedekben. Azt hiszem, felesleges bizonygatni, hogy mindketten napjaink magyarorszá­gi zeneéletének meghatározó személyiségei: Kocsis Zoltán immár harminc éve — a Beetho­­ven-verseny megnyerése óta — hangversenyéletünk karizmatikus alakja, Hollós Máté pedig egy személyben aktív zeneszerző és egy komoly nemzetközi reputációval rendelkező hang­lemeztársaság igazgatója. Elgondolkodtató, hogy mindketten radikális szemléletbeli meg­újulást, nemcsak dátum-, hanem igazi korszakváltást is sürgettek a zenében. Kocsis Zoltán egyre sötétebben látja az úgynevezett klasszikus zene, s ezen belül a hangver­senykultúra jövőjét. Úgy véli, a folyamatos kommercializálódással párhuzamosan a kon­certek egyre inkább rituálissá válnak: az előkészületek, a szünet, a büfé gyakran fontosabb, mint maga a zenei élmény, a katarzis. A hallgatók mindinkább fogyasztóként viselkednek: a népszerű, könnyen felismerhető, nem túl hosszú és gyorsan felejthető zeneműveket ked­velik, ezért egyre ritkábbak az egész vagy fél estét betöltő kompozíciók, s helyüket a tíz-ti­zenöt percesek veszik át. Fájdalmasan hiányoznak azok a családi-baráti-ismerősi közössé­gek, amelyekben hosszú időn át természetes volt a házimuzsikálás, s ezt a hiányt nem pótolhatja a számítógép, az internet. Még akkor sem, ha a letölthető zenei fájlok vagy a közeljövőben tökéletesítendő háromdimenziós térátviteli technika a zenehallgatási szoká­sokat is gyökeresen megváltoztathatja. Kocsis szerint a hangverseny — mint kulturális és közösségi esemény — akár teljesen el is tűnhet, bár természetesen jobb lenne, ha inkább megújítaná önmagát, s például megszűnne a megkövesedett nyitány-versenymű-szimfó­­nia struktúra egyeduralma. Hollós Máté a hanglemezkiadás területén ugyan bizakodó — szerinte egy letölthető fájl sohasem versenyezhet egy értékes hanglemezgyűjteménnyel —, de a zeneszerzés terén ő is a radikális változtatás híve. Úgy látja, véget kell vetni annak a helyzetnek, hogy nem tudhatjuk, kik Mozart modern utódai, mert azokat, akiket a szakma elfogad, a közönség elutasítja, és fordítva. Megítélése szerint a barokkhoz és a bécsi klasszi­kához hasonló korstílus ugyan soha többé nem állítható vissza, de mégis szükség van nagy egyéniségekre, akik az öncélú kísérletezés vagy a múltba való visszatévedés helyett új, markáns irányt mutatnak a zenének. Hogy lesznek-e ilyen egyéniségek, s ha igen, kik azok, ma még senki sem tudhatja. Az azonban vitathatatlan, hogy a jelenlegi értékválságon csak a nyitottság, a tolerancia, a szellemi frissesség, a hagyomány és újítás szimbiózisa segítheti át a művészetet, a zenét.

Next