Gramofon, 2006 (11. évfolyam, 1-4. szám)

2006 - Tél / 4. szám

Az ud, az arab lant Hogy éppen az ud lett e fesztivál főszereplője, az sem­­miképpen sem véletlen. Ezt a pengetős hangszert ugyanis egyesek az egész arab zene szimbólumának tekintik. Ez nem is tűnik nagy túlzásnak, ha megfigyeljük, milyen gyakran szerepel képi ábrázolásokon (már a 9. századból maradtak fenn effélék) és szöveges forrásokban. Az első nagy Daloskönyv (kis képünk), a 10. századi Kitab­ah Aghani is az ud szerepét hangsúlyozza, és mint a zene­oktatás első számú prezentációs eszközét írja le. A hang­szer teste körteforma, háta domború, nyaka a testéhez képest rövid, elkeskenyedő, a végén jellegzetesen, 90 fok­ban hátrahajlik. Kezdetben öt dupla húrja volt, mára a hat duplahúros változat terjedt el. Ezeket madár­­tollal pengetik, de más hajlékony eszköz is meg­teszi. Hangterjedelme nagy, kicsengése a gi­tárnál jóval rövidebb, tónusa bársonyosan tompa. Nincsenek rajta érintők (bundok) emiatt az intonáció, az egyes hangok pontos lefogása igen nehéz. Ebben sokkal inkább a hegedű­höz, mintsem a gitárhoz hasonlít. Ugyanakkor ez a kialakítás kedvez a negyed­­hangok megszólaltatásának, ami az arab zene egyik lényege. Tarab - az elbűvölés művészete Az udot „amir al-tarab”-nak, vagyis „az elbűvölés herce­gének” nevezik. Az énekhang és az ud igéző hangjaiból öröm és mélységes szomorúság árad, és a katarzis élménye járj át a hallgatót általa. Felmerül a kérdés: európai füllel hogyan hallgassunk arab zenét, hiszen első hallásra túl bonyolult, emelkedett, sőt patetikus. Nos, e zeneműveket valóban meghatározza a vallásos, transzcendens tartalom, és fogadjuk el, ezekről a fennkölt dolgokról az arab népek kultúrájában csak áhítattal, költői eszközökkel szoktak szólni. Az arab zene hangsorai: a makámok Ahhoz, hogy az arab zenét némileg megértsük, meg kell szoknunk, hogy a mi hangköreinknél (amelyeknek a rendszerét Pitagorasz dolgozta ki) kisebbeket is használ­nak, így például az egészhangot nem két félhangra, ha­nem három részre osztják. Ebből következően sokkal több hangsor jöhet létre, elméletileg akár 150 is. Míg Európá­ban a dúr és a moll hangsor a meghatározó, Keleten eze­ken kívül még számos más makám használatos. Persze VILÁGZENE ezeket is megkülönböztethetjük dúr és moll jellegük szerint. Az sem téved nagyot, aki az arab dallamokat összhangzatos mollban (lá-ti-dó-ré-mi-fá-szí) vagy még inkább az összhangzatos moll 5. moduszában (mi-fá-szí­­lá-ti-dó-ré) képzeli el, mert ezek valóban gyakoriak. Léteznek ún. „apa-makámok”, két alapvető köztük a kurd és a nahawand, valamint ezek „fiai”. A könyv statisztiká­ja szerint egyébként a fellépők 44 hangsort használtak a fesztivál során. A magasan fejlett improvizációs készség a jó előadó alapvető ismérve. Az egyes zeneszámok elején a játékos hosszú, akár többször tíz percig tartó szabad bevezetőt játszik, ez a rész az úgy­nevezett takszim. Természetesen a kompozíciós formák kötöttek, ilyenek a samai, a longa, a mazura és a gasida. A Royal Oman Symphony Orchestra csellószólama­ ­»•Hit'Pri

Next