Gramofon, 2008 (13. évfolyam, 1-4. szám)

2008 - Tavasz / 1. szám

L’ Értékteremtők Már az elmúlt években világosan érzékelhető volt a tendencia, de január utolsó napjaiban, Cannes-ban, a Midem zenei szakkiállítá­son mégis elszomorított, hogy az előadóművészet és a hangrögzítés szakmai kérdései helyett mennyire előtérbe került a technológia. Néhányan még elbeszélgettünk ugyan szólisták, zenekarok, karmes­terek vagy éppen zenei rendezők és hangmérnökök teljesítményé­ről, de a kilencezer résztvevő döntő többségét már nem elsősorban a művészi minőség érdekelte, hanem az, hogy a hagyományos hang­hordozókat egyre inkább felváltó digitális platformokon miként tudják a leghatékonyabban értékesíteni a terméket - vagyis az el­készült zeneszámok millióit. Ennek a gondolkodásmódnak logikus következménye a - racio­nális üzleti vállakozásként működő - Midem döntése: a több mint négy évtizede elindított Cannes-i rendezvény mellett novemberben Hongkongban debütálnak egy új trade show-val, amely (Amazia néven) már nemcsak zenével, hanem filmekkel és digitális játékokkal is foglalkozik. A helyszínválasztás sem véletlen: az elmúlt időszakban hihetetlenül felérté­kelődött a technológia-központú ázsiai piac. Mit tehetett ebben a - hagyományos értelemben vett zenebarátok számára cseppet sem ked­vező - helyzetben a Midem Classical Awards (MCA) klasszikus zenei díjkiosztó zsűrije, amelyben 2002 óta a Gramofon is részt vesz, egyedüliként reprezentálva a kelet-európai régiót? Nos, a tizenhét zsűritag - anélkül, hogy erről előzetesen egyeztetett volna - kifeje­zetten konzervatív döntéseket hozott. Olyan lemezkiadókat és művészeket díjazott, akik­nek oeuvre-je példaértékű, értékteremtő tevékenysége megkérdőjelezhetetlen. Az életműdíjat az idén nyolcvanadik születésnapját ünneplő német mezzoszoprán-legenda, Christa Ludwig kapta, aki a negyvenes évek végétől a kilencvenes évek elejéig az európai vokális zenekultúra megkerülhetetlenül fontos személyisége volt. Az év művésze, a jelenleg a zürichi Tonhalle zenekarát vezető, hetvenkettedik évében járó amerikai karmester, David Zinman pályája is önmagáért beszél: Pierre Monteux egykori asszisztense nagy formátumú dirigenssé nőtte ki magát. Az év lemezkiadója pedig a svéd BIS lett: a magát „zenei kaméleonnak” nevező Robert von Bahr 1973-ban alapított egyszemélyes vállalkozása, amely az elmúlt harmincöt év alatt nemcsak a skandináv zene megismertetésében, hanem régizenei és kortárs felvételei­vel is elévülhetetlen érdemeket szerzett. Az egyes kategóriák győzteseinek listája is hasonló értékszemlé­letet tükröz (a teljes lis­ta lapunk 27. oldalán olvasható). Aligha vitatja bárki is, hogy a bámu­latosan invenciózus Jordi Savall, a minuciózus igényességgel dolgozó Michael Gielen, az átütő tehetségű Philippe Jaroussky vagy a kortárszene egyik ikonja, Krzysztof Penderecki megérdemelte a Midem-zsűri elisme­rését. Nagy öröm, hogy a díjnyerte­sek közé Kocsis Zoltán és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar is bekerült a Hungaroton által gondozott Bartók Új Sorozat kiadványával, amelyen a Kossuth-szimfónia és A fából faragott királyfi hallható. Nemzeti Filharmonikus Zenekart ért nemzetközi elismerés alkalmából Retkes Attila főszerkesztő Kocsis Zoltán videóüzenetben köszöntötte a díjátadó közönségét a GRAMOFON 2008. TAVASZGRAMOFON3

Next