Gramofon, 2010 (15. évfolyam, 1-4. szám)

2010 - Nyár / 2. szám

Napjainkban nincs hiány divatos énekesnőkben, igaz ez a hazai jazzszínpadokra is. Természetes dolog, hiszen az érzelmek és gondolatok legköz­vetlenebb kifejezőeszköze az emberi hang. Ebben a jó értelemben vett dömpingben Micheller Myrtill jelenléte üdítő színfolt. Daray Attila egykori ked­venc tanítványa nem feltétlenül a hagyományos értelemben vett jazzvokál művelője, de minden adottsága megvan ehhez: szép énekhang, remek intonáció, a dalok szövegének tökéletes tolmá­csolása nemcsak anyanyelvén, de franciául és angolul is - s legfőképpen a szinte meghatározha­tatlan jazz-feeling. A nemes szórakoztatás szándékával készült két új albuma igazi élmény. A magabiztos énekesnő nagy merészségről tesz tanúbizonyságot, amikor True Colors című lemezén egy szál gitár kíséretével interpretál egy tucatnyit a „könnyű műfaj" legismertebb dalaiból Fats Wallertől Michael Jacksonig. Pintér Tibor gitárjátéka kifogástalan. A produkció méltán állítható párhuzamba a világhírű Tuck & Patti - hasonló felállású - duóteljesítményével. A dupla album Randevú című korongján hét ma­gyar, a Rendez-vous névre keresztelt CD-n pedig hét francia nyelvű dalt találunk. A szerzők Michel Legrandtól Bágya Andrásig, a dalok a Cherbourg-i esernyőktől az Egy fiú a házból című slágerig sor­jáznak. A kísérő kvartett és az öt vendégművész első osztályú profi muzsikusok, a hangszerelések­ről is csak elismeréssel szólhatunk. Kiemelkedő Révész Richárd Hammond-játéka. Feltűnő jelen­ség az albumok igényes külleme is, különösen a Randevú esetében, ahol a 28 oldalas füzetben megtalálhatóak a dalok szövegei (a franciák ma­gyar fordításai is), nem is beszélve az attraktív díva glamour-fotóiról. Márton Attila Fábián Juli az ország egyik legbátrabban improvi­záló énekesnője, aki nem fél a kihívásoktól, egye­nesen keresi azokat. Ha a kategóriákban gondol­kodó jazzkedvelő az interneten felületesen bele-belekóstol az énekesnőnek ebbe a régóta várt, első saját neve alatt megjelenő albumába, ta­lán arra a következtetésre jut, hogy pehelysúlyú, de piacképes fúziós lemezről van szó. Ebből a piacképes igaz, a fúziós csak részben, míg a pe­helysúlynak az ellenkezőjével állunk szemben. Fábián Juli minden művészi erénye kidomborodik a tizenegy felvételen, amelyből hét a saját vagy részben saját szerzemény. A magyar jazzszínen talán az övé a „legdögösebb” hang. Leleménye­sen, közhelymentesen rögtönöz, tud érzéki, érzel­mes és humoros is lenni, de pontosan tudja, hogy mikor melyik dukál. Ami a néhány felvételét átha­tó fúziós beütést illeti, egyáltalán nem érezni, hogy az a piaci erőknek tett engedmény lenne. Egyszerűen azért, mert nem az. Fábián Juli dalai egyszerre emészthetők, gyakran táncolhatók, s következetesen igényesek. Hallgatóként gyakran elviselhetetlen nyűgnek érzem a mai jazz-zené­­szekre és énekesekre nehezedő, netán önmagukra erőltetett kényszert, hogy saját szerzeményekkel lépjenek elő, amikor nyilvánvalóan képtelenek ütős számokat komponálni. Fábián Julinak ez nem probléma. Nem csak a saját számai kiválóak, de jó és érdekes a hozott anyag is. Ráadásul egy jó ze­nekarért sem kellett a szomszédba mennie. A Jazz Riff kulcsembere a szólistaként is világszinten ját­szó zongorista, Sárik Péter, akivel Juli, duóban is, jóformán zenei szimbiózisban él. Csejtey Ákos szaxofonon és fuvolán, Papesch Péter a basszus­­gitáron és Fodo az ütőhangszereken egyaránt a helyzet magaslatán áll. Pallai Péter Unicus Unic 5854 MICHELLER MYRTILL - PINTÉR TIBOR: TRUE COLORS MICHELLER MYRTILL: RANDEVÚ/ RENDEZ-VOUS FABIAN JULI JAZZ RIFF: HONEY AND CHILI Myrtill Jazz Kft MYRT 004 és 005 JAZZ Tony Lakatos | Frankfurt Radio Bigband PORGY & BESS EGYPT NOIR Magyarországon forgalmazza Varga István (ist.varga@t-online.hu) 2010. NYÁRGRAMOFON91

Next