Gramofon, 2010 (15. évfolyam, 1-4. szám)
2010 - Nyár / 2. szám
Napjainkban nincs hiány divatos énekesnőkben, igaz ez a hazai jazzszínpadokra is. Természetes dolog, hiszen az érzelmek és gondolatok legközvetlenebb kifejezőeszköze az emberi hang. Ebben a jó értelemben vett dömpingben Micheller Myrtill jelenléte üdítő színfolt. Daray Attila egykori kedvenc tanítványa nem feltétlenül a hagyományos értelemben vett jazzvokál művelője, de minden adottsága megvan ehhez: szép énekhang, remek intonáció, a dalok szövegének tökéletes tolmácsolása nemcsak anyanyelvén, de franciául és angolul is - s legfőképpen a szinte meghatározhatatlan jazz-feeling. A nemes szórakoztatás szándékával készült két új albuma igazi élmény. A magabiztos énekesnő nagy merészségről tesz tanúbizonyságot, amikor True Colors című lemezén egy szál gitár kíséretével interpretál egy tucatnyit a „könnyű műfaj" legismertebb dalaiból Fats Wallertől Michael Jacksonig. Pintér Tibor gitárjátéka kifogástalan. A produkció méltán állítható párhuzamba a világhírű Tuck & Patti - hasonló felállású - duóteljesítményével. A dupla album Randevú című korongján hét magyar, a Rendez-vous névre keresztelt CD-n pedig hét francia nyelvű dalt találunk. A szerzők Michel Legrandtól Bágya Andrásig, a dalok a Cherbourg-i esernyőktől az Egy fiú a házból című slágerig sorjáznak. A kísérő kvartett és az öt vendégművész első osztályú profi muzsikusok, a hangszerelésekről is csak elismeréssel szólhatunk. Kiemelkedő Révész Richárd Hammond-játéka. Feltűnő jelenség az albumok igényes külleme is, különösen a Randevú esetében, ahol a 28 oldalas füzetben megtalálhatóak a dalok szövegei (a franciák magyar fordításai is), nem is beszélve az attraktív díva glamour-fotóiról. Márton Attila Fábián Juli az ország egyik legbátrabban improvizáló énekesnője, aki nem fél a kihívásoktól, egyenesen keresi azokat. Ha a kategóriákban gondolkodó jazzkedvelő az interneten felületesen bele-belekóstol az énekesnőnek ebbe a régóta várt, első saját neve alatt megjelenő albumába, talán arra a következtetésre jut, hogy pehelysúlyú, de piacképes fúziós lemezről van szó. Ebből a piacképes igaz, a fúziós csak részben, míg a pehelysúlynak az ellenkezőjével állunk szemben. Fábián Juli minden művészi erénye kidomborodik a tizenegy felvételen, amelyből hét a saját vagy részben saját szerzemény. A magyar jazzszínen talán az övé a „legdögösebb” hang. Leleményesen, közhelymentesen rögtönöz, tud érzéki, érzelmes és humoros is lenni, de pontosan tudja, hogy mikor melyik dukál. Ami a néhány felvételét átható fúziós beütést illeti, egyáltalán nem érezni, hogy az a piaci erőknek tett engedmény lenne. Egyszerűen azért, mert nem az. Fábián Juli dalai egyszerre emészthetők, gyakran táncolhatók, s következetesen igényesek. Hallgatóként gyakran elviselhetetlen nyűgnek érzem a mai jazz-zenészekre és énekesekre nehezedő, netán önmagukra erőltetett kényszert, hogy saját szerzeményekkel lépjenek elő, amikor nyilvánvalóan képtelenek ütős számokat komponálni. Fábián Julinak ez nem probléma. Nem csak a saját számai kiválóak, de jó és érdekes a hozott anyag is. Ráadásul egy jó zenekarért sem kellett a szomszédba mennie. A Jazz Riff kulcsembere a szólistaként is világszinten játszó zongorista, Sárik Péter, akivel Juli, duóban is, jóformán zenei szimbiózisban él. Csejtey Ákos szaxofonon és fuvolán, Papesch Péter a basszusgitáron és Fodo az ütőhangszereken egyaránt a helyzet magaslatán áll. Pallai Péter Unicus Unic 5854 MICHELLER MYRTILL - PINTÉR TIBOR: TRUE COLORS MICHELLER MYRTILL: RANDEVÚ/ RENDEZ-VOUS FABIAN JULI JAZZ RIFF: HONEY AND CHILI Myrtill Jazz Kft MYRT 004 és 005 JAZZ Tony Lakatos | Frankfurt Radio Bigband PORGY & BESS EGYPT NOIR Magyarországon forgalmazza Varga István (ist.varga@t-online.hu) 2010. NYÁRGRAMOFON91