Gramofon, 2015 (20. évfolyam, 1-4. szám)

2015 - Tavasz / 1. szám

Magyarok júliusi, pesti koncert­jei után íródott. Sorai alapján bizonyosnak látszik, hogy a zeneköltő fenti győzelmét csakis magának tulajdonította, s hogy a világon semmi fogalma nem volt művei 1863 előtti magyar történelméről. Wag­ner véleménye azonban csak az érem egyik oldala; jelen írás célja éppen ezért az, hogy széleskörű for­rásokat felhasználva, több nézőpontot felvonultatva mutassa be Wagner és Magyarország 19. századi közös történelmét. A­ tanulmány szerzője a grazi Universität für Musik und darstellende Kunst doktor­­jelöltje, aki a tervek szerint március végén védi meg disszertációját, amely után megszerzi a PhD foko­zatot. Témavezetője Peter Revers, az egyetem szenátusának elnöke, az Osztrák Zenetudományi Társaság korábbi elnöke. Cikkünk szerzője a világon elsőként gyűjtötte össze Wagner magyar tematikájú leveleit, amelyekből tudományos katalógust is összeállított. „A­ magyarok, akik­nek semmi fogalmuk sem volt zenémről és Nemzeti Színházuk­ban egyedül Verdin stb. éltek, számomra abszolút hihetetlenül élénken fogadták Nibelungom, Trisztá­nom és Mesterdalno­kom minden részletét, magától értetődően azért, mert én [...] mutattam be azo­kat." Richard Wag­ner Mathilde Wesen­ Varga Ildikó Rita Anna

Next