Gyergyói Hírlap, 2016. május (7. évfolyam, 84-103. szám)

2016-05-30 / 102. szám

2 Gyergyói Hírlap ■ hétfő, május 30. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ AKTUÁLIS Időjárás Valutaárfolyam Euró 13 ° 4,5074 Dollár 4,0318 100 forint 1,4347 FIZESSEN ELŐ MOST! 1 hónap 3 hónap 6 hónap 12 hónap 20 lej 55 lej 110 lej 220 lej Gyergyói Hírlap Gyergyószék napilapja Megjelenik munkanapokon. Kiadó: Udvarhelyi Híradó Kft. ISSN: 2344-0163 BRAT Lapunk eladási sta­tisztikáit a Romániai Példányszám-auditáló Hivatal(BRAT) hitelesíti. Ügyvezető: Székely Róbert Tartalomigazgató: Szászer-Nagy Róbert Főszerkesztő: Gergely Imre Vezető szerkesztő: Balázs Katalin Szerkesztőségi tagok: Baricz­ Tamás Imola, Pethő Melánia Munkatárs: Tamás Gyopár Korrektúra: Szőcs Levente Tördelőszerkesztés: Portik Csaba Ügyfélfogadás: Pál Ramona Reklám: Pál Lóránt Lapterv: Elekes Zsolt, Szabó Zsolt ■ Az (X)-szignóval ellátott szövegek fizetett reklámok, közlemények. ■ A megjelent írások nem feltétlenül a szerkesztőség véleményét tükrözik! ■ Szerkesztőségünk fenntartja a jogot, hogy a beérkezett levelek és másféle írások közléséről döntsön. ■ Kéziratokat nem őrzünk meg, és nem küldünk vissza! ELŐFIZETÉSEKÉRT HÍVJANAK! A Gyergyói Hirlapra előfizethet lapkihordóink­­nál és a szerkesztőségben. Ha a szerkesztőség telefonszámát, a 0266-361.201-et tárcsázza, és bemondja pontos címét, lapkihordóink felkeresik Önt otthonában, náluk megrendelheti lapunkat. 535 500, Gyergyószentmiklós, Szabadság tér 15.szám Telefon: 0266-361.201 E-mail hirlapp gyergyoi-hirlap.ro marketing@gyergyoi-hirlap.ro hirdetes@gyergyoi-hirlap.ro Fax:0266-361.513 Hirdetés­felvétel és terjesztés a fenti címen hétköznap 8-16 óra Honlap: www.gyergyoi-hirfap.ro Telefonszolgálat: 0266-36L201 Észrevételét, panaszait, megjegyzéseit a szerkesztők fogadják naponta 8-18 óra között! A Szent István-szobor, Polgár Botond alkotásának méltatása Királyalak gyergyói kőben Mondhatatlan egyedülség! / Örökös lánggal lobogsz! / Úgy állasz ellent, hogy ismét / Gaz­dagodsz és meghajolsz! Székely János verssorai hűen ábrázolják Polgár Botond elmúlt tíz esztendejét is. Hogy mi minden van egy 120 mázsásból 3,6 tonnásra csino­sított kőtömbben, azt csak az égiek tudják, és a velük kapcso­latban lévő alkotók sejtik. Tíz esztendeje egy 26 éves szobrászt az akkori polgármes­ter, Pap József felkérte egy Szent István-szobor megalkotására. A fiatalság vakmerősége dön­tött: Polgár Botond vállalta a meg­bízatást. Ismerte szülővárosa pénzügyi lehetőségeit, ezért­­, hogy olcsóbb, és ne tájidegen anyagból legyen­­, az újfalvi andezitbányából választott ki egy hatalmas kőtömböt, ami eladdig békésen élte a felszínen az életét. Ki tudja, hány tízezer esztendő évszakjai, éjei és nappalai szívó­­sították, edzették magányában? Emiatt aztán összehasonlítha­tatlanul nehezebb a szobrásznak ráerőszakolni a vízióját, mint egy kivágott tömbre. Az első figyelmeztetés ko­rán érkezett, amiből akár azt is megértette volna öregebb, ta­pasztaltabb fejjel, hogy jól fon­tolja meg, mibe vág bele. Eltörte ugyanis a kezét. A csont befor­rott, kezdődhetett a küzdelem a kővel. Az első pont kijelölé­se után a művész látomásában máris körvonalazódott az arc. Visszavonhatatlan. A mű csodáló, de a kőhöz, an­nak törvényeihez mit sem értő számára örök titok marad, hogy a tíz év alatt mi mindenen ment át a fiatal szobrász. Aligha fon­tos az is a szemlélő számára, hogy a fejlődés lépcsőiről hány­szor hajolt vissza e mű miatt a művész. Ma már kit érdekel, hogy miként cipelte konokul feladata nagyságának a terhét: az elsősorban magával szem­ben állított elvárást, ami majd a kínkeservet boldog felszaba­­dultsággá, a csalódottság sok­sok óráját örömmé változtatja? Egy bátor és eltökélt uralko­dót, majd szentet kőbe menteni csak hasonló eltökéltség birto­kosaként, és a sikerbe vetett ha­sonló hittel lehet. Azzal is kell az alkotónak rendelkeznie, ami őrá, a nagy királyra is jellemző volt. Aztán Polgár Botondnak fi­gyelembe kellett vennie, hogy Székelyföldön Szent László kul­tusz volt és maradt. Olyan alko­tás kellett tehát szülessen, ami belopja majd a hiányzó érzése­ket a feledni mintha ösztönösen nem akaró székely szívekbe. Ezt segítő mű, felénk nem lévén. Szent István emlékét, legendá­ját őrző templomi falfestmény, dűlő­, hegynév nincs. Ráadásul itt a vértanú István nevét adják a fiúgyermeknek is! Az ország­építő királyt, a ma­gyarság európai jövőjét meg­határozó uralkodó alakját úgy kell tehát megjelenítenie, hogy belopja a szívbe az Erdélyben csak az Aranyos folyóig óvatos­kodó erőskezűt. Nem véletlen választotta formának a torzót, amiben ­véleménye szerint­­ minden esetben van valami erőszakos. Ráadásul, a ki tudja hány tíz­ezer éve az alvilágból a vulkán által felköpött kő is ügyelt ar­ra, hogy meg-megviccelje a mű­vészt, aki szemet mert vetni rá, megzavarva titkait, nyugal­mát. Láthatatlan erek mentén néha váratlanul le-lepattintott magáról egy-egy jókora dara­bot, hogy például véletlenül se lehessen a koronázási palást úgy a királyon, ahogy a művész elképzelte. Ezekkel a kis an­dezit-tréfákkal pedig szinte ki­követelte a torzó-formát. Hogy aztán mégis a művész keze alá simult engedelmesen? Meglehet, hogy felső parancs­ra tette... Valószínű, leszóltak neki az angyalok, hogy hagy­ja már békén a szobrászt, mert egyik fontos szent, a magyarok nagy királyának alakját akar­ja kibontani - emlékeztetőül a földieknek az idők végezetéig -, közelebb hozni székelyeit ah­hoz, aki nélkül talán a hazájuk sem a Kárpát-medencében len­ne ma már. A kép adott: István a magya­rok égi királynéjának ajánlja fel koronáját, a későbbi Szent Koro­nát. Mi fér ki e jelenethez a kő­ből? A művész pontosan tudja, hogy a két összetevő, a kő és az idea együttesen alkothatja csak az üzenetet. Egy klasszicizá­­ló szobor (az európai kultúrára utaló) és az időjárás hatására hol elsötétülő, hol kivilágosodó andezit-tömb közös nevezőre hozása az ő feladata. A hiányt pedig még a koronát pihente­tő párna esetében sem lehet fa­ragni. A többi már magától jöhet. Gyermekek­ öröme dombon mintha a földből nőne ki a mű. Égtájilag is úgy, hogy a majda­ni mohos oldal, mintha egy ős­korból ittfeledt megalité lenne. Az, kereszténység előtti múl­tunk jelképe. A napsütött ol­dal pedig a pallérozott dolgokat örökíti meg. Minden üzene­tet hordoz. A korona például méretével a szakrális erő fon­tosságát. Keresztje se véletlen­szerűen készült más anyagból, mint a szobor maga. Az archai­kus és a kiművelt találkozására utal. Arra, hogy István találtat­ta össze az ősi hitet a nyugati kereszténység hitével, ám arra is, hogy a szobor elveszít vala­mit, ami nincs benne a kőben. Ha megsérül a tömb, megsérül a koncepció is. De hát István nem szelídséggel gyúrta össze a két világot! Talán ezért sem tudta a szob­rász elképzelni a szentistváni harmóniát egészként. Vélemé­nye szerint ez az utópia már ak­kor is csonka volt és aránytalan. A szobor ennek a letérképezése. Polgár Botond romantikus lé­lekkel akart kezdeni valamit azokkal a talentumokkal, ami­ket kapott. Ez volt az első ka­­csolódási pont. Aztán teltek az évek, és lelkében a romantika átsimult valami mássá. Ma már lehet, hogy bronzba öntene egy kicsit másabb Szent István ki­rályt úgy, hogy ezt az elsőt sem tagadná meg. Most, harmincas évei dere­kán úgy tekinthet első nagy munkájára, mint arra az alap­ra, amelyről alkotói útján biz­tonságosan lehetett indulni a csúcsok felé. 2003-ban Kő Pál Botondért találta ki a Samu Gé­­za-díjat. Nem véletlen. Az egyik legnevesebb kortárs magyar szobrászművész nagy remé­nyeket fűz Polgár Botondhoz, akit hajszálfinomságú, de szét­téphetetlen kötelékek kapcsol­nak továbbra is a gyökerekhez, szülőföldjéhez. Olyan delejes rögzítők, mint például a nagy­mamája varródobozából előszi­­várgó sajátos illat. E gyökerek tovább táplálják azt a gyergyói szívet, ami akkor is nyújt szülő­földjének, ha azt nem látványos csinnadrattával, nem itthon, tá­volabb teszi. Ő pedig pontosan tudja: aki felnőtt, az ne a babus­­gatást várja édes szülőanyjától. Polgár Botond kimagasló te­hetségű szobrász. Tisztelt köl­tője, Székely János Biztatás c. verse akár támasza is lehetne, amikor kételyek szorításába kerül a menni vagy maradni, az itt, vagy ott döntés okán: Most légy erős, én törhetet­len lelkem./ Most merj magad­ból vigaszt, én szerelmem!// Most merj magadból igaz ifjú­ságot,/ Szép fényességet, mél­tó tisztaságot. //Most perlő­kel a perlőkkel bírókra./ Ne ártsd magad belé se pro, se kontra.// Tanulj meg, lélek, egymagad maradni,/ Híven figyelni, hí­ven számot adni. Első számadása épp ez a szobor? Botondot nyár végén valószí­nű újabb öröm éri. Újabb tervek ringatásába kezdhet, miután művésztársaival teljesen el­készülnek a Zala György ál­tal alkotott Andrássy-szobor hasonmásával, ami által Bu­dapest kicsit jobban a miénk, gyergyóiaké is lett. Arra láto­gatásakor ezt már ki-ki megta­pasztalhatja. Szent István király személyi­sége bizonyára mást fog jelente­ni egy idő után Gyergyóban is, mint eddig. Főleg, ha megbarátkozunk e szoborral és üzeneteivel! BAJNA GYÖRGY

Next