Gyergyói Hírlap, 2017. szeptember (8. évfolyam, 167-187. szám)

2017-09-18 / 178. szám

2 Gyergyói Hírlap ■ 2017. szeptember 18., hétfő _ _ _ _ _ AKTUÁLIS FIZESSEN ELŐ MOST! 1 hónap 20 lej a nőnap 55 lej 6 hónap 110 lej 12 hónap 220 lej Gyergyói Hírlap Gyergyószék napilapja Projektvezető: Rédai Attila Főszerkesztő: Gergely Imre Tartalomigazgató: Szószer-Nagy Róbert Ügyvezető igazgató: Deák Sándor Szerkesztőségi tagok: Baricz­ Tamás Imola Pethő Melánia Tamás Gyopár Korrektúra: Szőcs Levente Tördelőszerkesztés: Gál­a Zoltán, Haáz Vince, Portik Csaba Műsormelléklet: Gráf Botond Ügyfélfogadás: Pál Ramona Lapterv: Elekes Zsolt, Szabó Zsolt ■ Az (X)-szignóval ellátott szövegek fizetett reklámok, közlemények. ■ A megjelent írások nem feltétlenül a szerkesztőség véleményét tükrözik! ■ Szerkesztőségünk fenntartja a jogot, hogy a beérkezett levelek és másféle írások közléséről döntsön. ■ Kéziratokat nem őrzünk meg, és nem küldünk vissza! ELŐFIZETÉSEKÉRT HÍVJANAK! a liyergyoi miiopra evouzeinei lapwnoroointa és a szerkesztőségben. Ha a szerkesztőség tele­fonszámai. a 0266-361201-et tárcsázza, és be­mondja pontos címét, lapkihordóink felkeresik Önt otthonában, náluk megrendelheti lapunkat. 535 500. Gyergyószenti Szabadság tér 15.szám telefon: 0266-361201 hirlapt®gyergyoi-birlap.ro marketingfttigyeigyoi-tijrlap.ro hirdetesigyergyoi-hirlap.ro Fax:0266-361513 Hirdetés­­felvétel és terjesztés a fenti címen hétköznap 8-16 óra Honlap: www.gyergyoi-hirtap.ro Telefonszolgálat: 0266-361201­1 Észrevételét, panaszait, megjegyzéseit a szerkesztők fogadják naponta 8-18 óra között! Megjelen Kiadó: ISSN: 2 BRAT m napokon, új Híradó Kft. 3 Lapunk eladási sta­tisztikáit a Romániai Példányszám-auditáló Hivatal (BRAT) hitelesíti. Vezető szerkesztő: Balázs Katalin Megkérdeztük olvasóinkat Ön szerint mi lehetne az iskolában a legfontosabb „tankönyv”, az a módszer, amely által a legtöbb tudás szerezhető? FOTÓ: BODAL­ GERGELY F­ontos megtanulni az anya­nyelvet, ugyanakkor az or­szág nyelvének ismerete is szükséges az életben való bol­doguláshoz. Minél több idegen nyelvet ismer az ember, annál jobban érvényesül a világban - mutatnak rá a válaszadók. Egyesek az életre való nevelést hiányolják a mai tantervből. A tudás hatalom „A tudás hatalom" - mutat rá egyik olvasónk, hozzátéve, mi­nél többrétűbb valakinek a tu­dása, annál jobban­ boldogul az életben. Hasonlóan véleked­nek a következő válaszok írói is, kiemelve néhány általuk fon­tosabbnak vélt területet: „írás, olvasás, számtan, történelem, idegennyelv, növénytan, állat­tan, anatómia, erkölcs- és il­lemtan, torna - az életben ezek mind fontosak", „A magyar ol­vasó- és nyelvtankönyv, vala­mint a matematika",- „Magyar, számtan, történelem és a román könyv",- „Én a román tankönyvet javasolom, és minél több román órát, hogy a gyerekek tanul­ják meg az ország nyelvét. Ez nagyon fontos lenne", „Hittan­könyv és természettudomány­könyv, és ezeknek a tárgyaknak az oktatása. A hit és a termé­szettudomány nem mond ellent egymásnak",­ „Illemtan, mert az illemtudás nagyon hiányzik a mai fiatalokból. A környezet tisztán tartására, megvédésére is nevelni kellene őket." „Sok a a fölösleges tantárgy” Egyesek szerint túlterheltek a mai diákok, ezért változtatnák a tantervet. Vannak, akik a nevelé­si módszerektől, a pedagógusok hozzáállásától várnának el töb­bet. „Nekünk a magyar nyelv kell legyen a legfontosabb. A gyerme­kek tanulják meg a betűvetést. Ez elegendő lenne kezdésnek"; „Túlzsúfolt a tananyag, sok a fö­lösleges tantárgy. A gyermeke­ket leterhelik olyasmivel, amire később nem lesz szükségük"; „Ha jó a tanár, fel tudja kelte­ni a gyermekekben az érdeklő­dést a tantárgya iránt. Inkább a tanárképzőben javasolnán an­nak a tankönyvnek a bevezeté­sét, amiből oktatási praktikákat lehetne elsajátítani"; „Célrave­zető az élményszerű oktatás, a pedagógus legyen példa a diá­kok számára. Ne legyen túlzsú­folt a tananyag"; „A tanárnak legyen olyan módszere, amely által a diák elsajátítja az egyes tantárgyakat"; „Szerintem már óvodáskorban ki lehet tapasz­talni a játékokkal, hogy a gyer­mekek számára mi a jó, aztán az elemiben aszerint kellene bevezetni a tankönyveket"; „Az lenne a legcélravezetőbb, ha lenne egy leszögezett tanterv, amin nem változtatnának"; „Nem tudom, de már valami változtatást kitalálhatnának, mert elég nehéz a tananyag" - olvashatók a vélemények. Az életre kellene felkészíteni a gyermekeket „Az életre nevelés tantárgyat kellene bevezetni. Gyakorlati­asság, sok példa, kötetlen pár­beszéd, vita a tanár és gyerek között". „A gyakorlati tapaszta­latok, kísérletek, valós helyzetű gyakorlatok, szemléltetés stb.";­­„Nagyon sok fölösleges dolgot tanítanak a gyerekeknek. A leg­több tantárgy teher, úgy sem fogják hasznát venni később. Az életre kellene felkészíteni őket, az lenne a legfontosabb"; „Ré­gebb nem volt ennyi tantárgy, tankönyv még kevesebb, még­is emberségesebb generációk nőttek fel, mint ma. Persze nem lehet visszamenni a korban, de jó lenne, ha nem terhelnék le a fiatalokat, és az lenne az ide­ális, ha mindenkit saját ké­pességei, érdeklődése szerint képeznének. Persze ez csak álom, ma nem az a cél, hogy az ember megtalálja saját magát a bőrében, mert akkor kevésbé lenne manipuláhható, és a hatal­mak akkor nem érvényesíthet­nék akaratukat" - vélekednek a válaszadók. Egyik olvasónk úgy látja: „Minden tantárgy fontos, a tanítási módszerek kellene másak legyenek. Ami a legfontosabb és legaktuáli­sabb: tanulni kell!" Ismerve az ország nyelvét, nagyobb az esély a boldogulásra -olvasható a válaszok között LŐRINCZ GYÖRGY Ha ősz, akkor Bukarest Megmondom őszintén, betegesen féltékeny vagyok Bukarestre. Ha jön az ősz, mint a szimatot kapott vad, figyelem a bukaresti újságokat, tévé­adók híradásait, várom, lesem, hogy mikor következik, kezdődik az évek óta kipróbált forgatókönyv, aztán, ami­kor megjelenik az első cikk, egy: „no, úgy-e hogy jól sejtettem" - gondolat­tal nyugtázom az előrelátásomat, s már-már megnyugszom. De csak egy pillanatig, mert a következő percben elfog a keserűség. Arra gondolok rög­tön, hogy a mi nyomorúságunk Buka­rest fényűzéséből fakad. Az ottani csil­logás, a sokszoros kedvezmények az oka az itteni szegénységnek. Az egyik forgatókönyv, amely szerint az egyik legmeghatározóbb esemény lejátszó­dik, a következő. Valamikor augusztus közepén valamelyik újságban, híradás­ban megjelenik az első cikk, a buka­resti távfűtés és melegvízszolgáltatás áremelkedéséről. Pár napra rá erre ráhangol az összes helyi és központi média, a tévéadó. A bukaresti szolgál­tató, vagyis a Radet először csak hall­gat, majd halványan tiltakozik, s ami­kor a vita és a hőzöngés csúcsra jár, megszólal az éppen hivatalban lévő főpolgármester, s bejelenti, márpedig, amíg ő a főpolgármester, mindez nem következik be. Nem és nem - mond­ja. - Isten bizony, nem. Bukarestben utoljára 2011-ben drágult a távhő és melegvízszolgáltatás ára, azóta lehet fagy, mínusz negyven, vagy ötven fok, a fűtőanyagok ára az egekbe szökhet, az árak nem változnak. És árnyalati különbséggel így történt most is. A bukaresti távfűtési válla­lat, vagyis a Radet, amely egyébként csődközeli állapotban van, a fűtőanya­gok drágulása okán 32% drágulást indítványozott, amin felhördültek az új­ságok, amire megszólalt Gabriela Firea főpolgármester asszony, s úgy­ e sejtik, mit mondott? AZT. Vagyis a varázsszót: „amíg ő Bukarest főpolgármestere, a távfűtés és a melegvízszolgáltatás árai nem emelkednek". Tehát, így! De ha nem emelkednek, akkor, hogy lesz fűtés és melegvíz? - kérdezhet­nék. Úgy, hogy a főváros szép magyar szóval „szubvencionálja” a bukaresti távfűtést. Hogy miből? Egyelőre persze a főváros bevételeiből. És ha elfogy a pénz? Akkor majd, ahogy történni szokott eddig is, az állam ,,szubvencio­­nálja" a fővárost. Hát, így, így kell élni! Miközben az ország különböző megyéi közt egyébként is óriási a bérszakadék. Egy, a napokban közzétett statiszti­ka szerint, az átlagfizetés Bukarest­ben 3095, Hargita megyében 1787 lej. És az 1787-es szintet is tudjuk, nem a minimálbéresek fizetésével érik el. A hőmérsékleti különbségről most nem is beszélek. CZZ ezz cr

Next