Gyermekgyógyászat, 1965 (16. évfolyam, 1-12. szám)

1965 / 10-11. szám - P. Liebermann Lucy: A klinika pszichológiai munkájának összefoglalása

5­6-an dolgoztunk egyszerre. Elhelyezésünket nehezítette az a tény is, hogy ekkor már szociális gondozónő beosztottunk is volt, aki az esetek környezet­tanulmányozását végezte. 1958-ban azután a Klinika régi fertőző boxainak felhasználásával 2 szobát kaptunk pszichológiai rendelés céljaira. Az átmene­tileg beosztott szak­orvos-jelölttel együtt ekkor már öten voltunk. A helyiség­probléma ezután fokozatosan megoldódott azzal, hogy a fertőző részlegből további helyiségeket kaptunk,­­ ami a pszichológiai munkaterület egyre bővülő tendenciája miatt feltétlenül szükséges volt. Jelenleg a pszichológiai rendelésen 7 pszichológus,­­ gyermekorvos, illetve gyermekpszichiáter, gyógypedagógus dolgozik, továbbá két szociális gondozó­nő, egy jelenleg egyetemet végző pszichológus-növendék és egy adminisztrá­tor. A havi betegforgalmunk átlagosan 4—500 eset. Konziliáriusi munkakört látunk el gyermekgyógyászati szakrendelések (budapesti és vidéki) bíróságok, gyámügyi hatóságok stb. számára. Bírósági szakértést is végzünk rendszeresen. Ellátjuk úgy a saját ambuláns betegforgalmunkat, mint az osztályon fekvő gyermekanyag pszichológiai vizsgálatát és therápiáját. A Magyar Tudományos Akadémia Pszichológiai Bizottságának megalakulása óta akadémiai célhitel­támogatásban részesülünk és részt veszünk az Országos Távlati Tudományos Kutatási Terv pszichológiai témáinak kutatásában. Az I. sz. Gyermekklinika pszichológiai részlege jelenleg 13 tervtémának a felelőse. A pszichológiai osztá­lyon jelenleg különböző módszerek kutatása és kidolgozása folyik,­­ már azért is, mert igen szoros kapcsolata van az osztálynak a Pszichológiai Tudo­mányos Társaság Módszertani Szekciójával és azzal szoros kollaborációban dolgozik. A Magyar Tudományos Akadémia Pszichológiai Bizottságának megalakí­tásakor a Pszichológiai Bizottságon belül különböző albizottságok, így Mód­szertani Albizottság is működött, amelynek én voltam az elnöke. Akkor a pszichológiai módszertan területén a legfontosabb aktuális probléma az volt, hogy felmérjük, hogy országos viszonylatban hol, milyen keretben, milyen szempontok és milyen szemlélet szerint milyen diagnosztikai és therápiás módszereket használnak. A helyzet felméréséhez úgy láttunk hozzá, hogy a legkülönbözőbb intézményeknek kérdőíveket küldtünk ki, és a beérkezett válaszok alapján ugyan elég pontos képet kaptunk arról, hogy hol és milyen intézményekben alkalmaznak pontosan meghatározott, pszichológiai diag­nosztikai és pszichotherápiás módszereket, azonban, hogy ezen módszerek alkalmazása és értékelése milyen szemlélet szerint és milyen nívón történik, a kérdőívek nem adtak kielégítő választ. Ezért ennek a kérdésnek pontosabb konkretizálása céljából — miután az Akadémia erre a célra termet adott — a Módszertani Albizottság rendezésében előadás-sorozatot indítottunk, amelyek során a legkülönbözőbb intézmények bemutathatták munkamódszerüket. Ezeket az előadásokat 2 és fél éven át folytattuk, havonta legalább egyszer, esetenként kétszer. Ennek a felmérő munkának végkonklúziója az volt, hogy feltétlenül szükséges a különböző területeken dolgozó szakemberek közös munkája révén egységes szemléletet és terminológiát kialakítani. Miután a pszichológiai munka nagyrészt gyakorlati készséget is követel, erre a legmeg­felelőbb formának kazuisztikai anyag részletes sok szempontú megbeszélését tartottuk. Így a közben a Pszichológiai Tudományos Társaság Módszertani Szekciójává alakult keretben (melynek szintén én vagyok az elnöke) kazuisz­tikai szemináriumot indítottunk, amely, bár a Pszichológiai Tudományos Társaság Módszertani Szekcióján belül működik,­­ klinikai keretben tartja megbeszéléseit. Ez a szeminárium zártkörű, neurológusok, pszichiáterek, bel­gyógyászok, gyerekgyógyászok, pszichológusok és gyógypedagógusok dolgoz­nak benne pontos team-munkában. A kazuisztikai szeminárium immár hat-

Next