Gyógypedagógia, 1971 (16. évfolyam, 1-6. szám)
1971 / 1. szám - Isépy Mária: Nevelőmunka az értelmi fogyatékosok intézeteiben
ISÉPY MÁRIA szakfelügyelő, Budapest Nevelőmunka az értelmi fogyatékosok intézeteiben Budapesten jelenleg 7 értelmifogyatékos-intézet működik, és ezekben 693 gyermek él. Ebből 170 gyerek külön imbecillis intézetben nevelkedik. (A fővárosban sikerült külön otthont biztosítani az imbecillis gyerekek számára.) Az intézetben élő gyermekek 82%-a állami gondozott. Az utóbbi években az állami gondozásba vett növendékek között évről évre nő az értelmi fogyatékosok száma. 1967-ben 4,3%, 1969-ben 6,3% az állami gondozottak között a fogyatékos gyermekek száma. Az állami gondozásba vett gyermekek kisebb része a szülők anyagi helyzete, döntő többségük a szülők vagy maguk erkölcsi állapota és legkisebb számban egészségügyi és egyéb okok miatt kerültek intézetbe. Az erkölcsi veszélyeztetettség az állami gondozásba vétel okai között szintén növekvő tendenciát mutat. Az intézetbe kerülő gyermekek anamnézisét vizsgálva azt tapasztaljuk, hogy az esetek többségénél a testvérek szintén intézetben nevelkednek, és a szülők közül is sokan végezték tanulmányaikat kisegítő iskolában. Van olyan tapasztalatunk is, hogy nő azoknak a családoknak a száma, ahol a gyermekek nevelése nemzedékről-nemzedékre az államra hárul. Az erkölcsi fogyatékosság mellett az értelmi fogyatékos gyermekeknél az anyagi és egészségi körülmények is súlyosabban hatnak, mint másoknál. Nevelésük ugyanis nagyobb gondozást, több törődést igényel. Ezt a rossz lakásviszonyok között élő, a keveset kereső, a súlyos betegségben szenvedő szülők nem tudják gyermekeik számára biztosítani. Elsősorban ezek az okok játszanak szerepet abban, hogy az állami gondozott értelmi fogyatékosok száma fokozatosan növekedik. Budapesten igen nagy szükség lenne olyan intézetre is, ahol azokat az értelmi fogyatékosokat nevelhetnénk, akiktől a család nem akar megszabadulni, erkölcsileg és anyagilag képesek lennének gyermekeik nevelésére. Elfoglaltságuk miatt azonban mind nehezebben tudják vállalni azt, hogy a — legtöbbször messze eső — kisegítő iskolába elkísérjék gyermekeiket, törődjenek velük szabad idejükben, megvédjék őket a magárahagyatottság káros következményeitől. Sajnos, jelenleg nincs lehetőségünk ezek intézeti elhelyezésére, azonban ennek lehetőségét minél hamarabb meg kell teremtenünk. Az értelmi fogyatékosok nevelőintézeteinek feladatait, munkáját meghatározza a tanulók fogyatékossági foka, gondozott voltuk, korábbi veszélyeztetett környezetük okozta személyiségtorzulásuk. A növendékek többségénél kettős fogyatékosságról beszélhetünk. Egyrészt erkölcsi — amely meghatározó a gyermek magatartására, életvitelére —, másrészt biológiai, amely az értelmi fogyatékosságban tükröződik.