Gyógypedagógia, 1974 (19. évfolyam, 1-6. szám)

1974 / 5. szám - Farkas Miklós: Szempontok a testnevelési órák szervezéséhez a siketek általános iskoláiban

pszichés adottságai megkívánják, ha a korábban kijelölt anyag már nem jelent adekvát terhelést. Mindezeken túlmenően, e folyamatnak még nagyon sok tisztázatlan as­pektusa vár kimunkálására. Gondoljunk csak az együtt cselekvés serkentő hatására a teljesítményre vonatkozóan, illetve annak hátráltató hatására a tanulásra nézve. De megérdemelné a viszgálódást néhány igazolt vagy iga­zoltnak vélt megállapítás is: a fogyatékosság mint manifesztált akadályo­zottsági állapot, a valódi és vélt kudarcok hatásának tisztázása, a siker és az együtt cselekvés kapcsolata stb. E fontos kérdések megoldásának kiváló te­rülete a testnevelés. Ennélfogva nagyon kívánatosak a gyógypedagógus test­nevelők ilyen irányú állandó próbálkozásai, kísérletei, elsősorban a metodi­kai megoldásokra vonatkozóan. FARKAS MIKLÓS Szempontok a testnevelési órák szervezéséhez a siketek általános iskoláiban A heti három testnevelési órával kapcsolatban a Művelődésügyi Minisz­térium elvi állásfoglalást és ajánlást adott ki. (L. Művelődésügyi Közlöny, 1973. augusztus 17. „Útmutató a 3. testnevelési óra bevezetésére.”) Az Útmu­tatóban ajánlott megoldások, szervezeti keretek, a tartalom és a módszerek a siketek általános iskoláiban alkalmazhatók. Az Útmutató külön kitér az ál­talános iskola 1—4. osztályaiban és az 5—8. osztályokban lehetséges megoldá­sokra. Ezek közül a siketek iskoláiban alkalmazandókról a következő szem­pontokra szeretnénk felhívni a figyelmet. 1. Az óraszámemelés célja a tanulók testi fejlődésének hatékonyabb elő­mozdítása. Ezért az­ 1—4. osztályban arra kell törekednünk, hogy a tanulók heti három alkalommal (másodnaponként) szervezett mozgáslehetőséget kap­janak. 2. A heti három testnevelési óra olyan szervezeti keretben és tartalommal valósuljon meg, amely figyelembe veszi a gyermek életkori, fejlődési sajá­­­tosságait. 3. A testnevelési órák helyének megválasztása adjon lehetőséget a légző-, keringési szervek és az izomzat terhelésére. Erre legalkalmasabb a szabadban (időjárástól függően, szükség esetén a tornateremben, fedett udvarrészen) tar­tott óra. A tanterem, a szűk folyosórész erre nem alkalmas! 4. A testnevelési órák — elsősorban az 1—4. osztályban — olyan tevékeny­ségváltást szolgáljanak, amelyekben a gyermek szellemi megterhelését fizikai terheléssel változtatjuk. Ezzel — legalább részben — kielégítjük a gyermek mozgásigényét, elősegítjük az egészséges életmód kialakítását. Ez a feladat az egész, nap zárt nevelőotthonban lakó siket gyermekeknél különösen nagy 150

Next