Gyógypedagógia, 1977 (22. évfolyam, 1-4. szám)
1977 / 4. szám - KRÓNIKA - Hatos Gyula: Az Országos Pedagógiai Intézet nyári tanfolyamai
jelentőségüket, a szakterület fejlődésére kifejtett hatásukat kellő objektivitással értékelhessük. Azt azonban így is megállapíthatjuk, hogy azok a számunkra természetesnek, megszokottnak tűnő intézkedések, amelyek az iskolák államosításával váltak lehetővé, amelyek társadalmi rendünkből fakadnak, a 175 év legjelentősebb, legdinamikusabb éveivé tették ezt az időszakot. Intézményeink szerves részét képezik a magyar oktatásügy alsó fokának, fenntartásukról az állam gondoskodik. Mindennapos számunkra ma már a tankötelezettségi törvény, a kötelező jellegű tízéves képzési idő végrehajtása is. Természetesnek tartjuk a folyamatos korszerűsítési törekvéseket, a szinte sorozatban megjelenő és egyre korszerűbb tanterveket. Mind türelmetlenebbül igényeljük az egyre újabb speciális tankönyveket, a mindennapi oktató-nevelő munkánkat segítő általános és sajátos oktatástechnikai eszközöket. Hatalmas utat tett meg a siketek oktatásügye az elmúlt 175 évben. Mai feladataink, egyben lehetőségeink a korábbiakat messze túlszárnyalják. A társadalmi fejlődés, a növekvő igényekből eredő újabb feladatok kötelességünkké teszik a szakterület, az elméleti ismeretek és gyakorlat folyamatos megújítását, továbbfejlesztését. Az oktatáspolitikai határozat a siketek iskolája számára is kötelezővé teszi, hogy azok biztosítsák a tanulók egyéni képességeinek maximális kibontakoztatását, az általános és szakmai műveltség elsajátításának, továbbfejlesztésének lehetőségét, az önművelés igényének kifejlesztését, a szocialista embert jellemző erkölcsi vonások kialakítását. Nagyok a feladatok, mégis bizakodóan tekinthetünk a közelebbi és távolabbi jövő felé. A megújulásra törekvés, a jobb eredmények elérésének igénye pedagógus-közvéleményünknek egyre inkább általános jellemzőjévé válik. László András Az Országos Pedagógiai Intézet nyári tanfolyamai A gyógypedagógiai intézmények előtt álló oktatáspolitikai feladatok megvalósításában, a nevelő-oktató munkahatékonyságának emelésében és korszerűsítésében fontos szerepet játszanak azok a továbbképző tanfolyamok is, amelyeket immár harmadik érve az Országos Pedagógiai Intézet szervez. A több napos vagy egyhetes összejövetelek egy-egy témakör sokoldalú feldolgozására adnak lehetőséget, megvalósítva, hogy a legújabb tudományos eredményekről, kiemelkedő gyakorlati munkákról kapjanak képet a résztvevők. Ez év júniusában három tanfolyam lebonyolítására került sor. A siketek általános iskolai gyógypedagógusai tanfolyamának témája ez alkalommal az alsó tagozatos osztályok anyanyelvi nevelésének korszerűsítése volt. A hallgatók tájékoztatást kaptak, az 1979-től bevezetésre kerülő új tanterv anyanyelvi tanítási alapgondolatairól, és megismerkedtek a tantervet előkészítő oktatási kísérletek eredményeivel. Előadások hangzottak el a szabad és irányított beszélgetések vezetésének gyakorlati tapasztalatairól a hangos beszédre tanítás folyamatában, a nyelvalakok elsajátíttatása eljárásairól, az előkészítő osztályokban folyó írás-olvasás tanításról, valamint a bábjáték módszertani felhasználásáról. Külön előadás foglalkozott az óvodai anyanyelvi nevelés iskola-előkészítő jellegével (Hegyi Istvánné). Az előadásokat a budapesti siketek általános iskolája kísérletező osztályának nagy sikerű bemutatói illusztrálták. A bemutatókat Tordai Tamásné gyakorlóiskolai tanár vezette. A tanfolyam arra is szolgált, hogy elméleti megalapozást nyújtson a siketek anyanyelvi nevelése korszerűsítéséhez. Dr. Csányi Yvonne, az OPI munkatársa, a tanfolyam vezetője több előadásban mutatta be a tantárgycsoport új tantervi koncepcióját, míg dr. Bődör Jenő docens a szurdopedagógiában kiemelkedő Zikovmódszerről tájékoztatott. Az érzékszervi fogyatékosok iskolai tantárgyi bizottságaiban dolgozó pedagógusok számára a Nagyothallók Általános Iskolájában szervezett háromnapos felkészítő tanfolyamot az Országos Pedagógiai Intézet Gyógypedagógiai Osztálya. Az előadásokat az OPI vezető munkatársai tartották, így a tantárgyi bizottságok tagjai közvetlenül, „első kézből” kaptak részletes tájékoztatást az általános iskola új tantervéről. Egyes előadók utaltak arra, 127