Gyógypedagógia, 1977 (22. évfolyam, 1-4. szám)

1977 / 4. szám - KRÓNIKA - Hatos Gyula: Az Országos Pedagógiai Intézet nyári tanfolyamai

jelentőségüket, a szakterület fejlődésére kifejtett hatásukat kellő objektivitással értékelhessük. Azt azonban így is meg­állapíthatjuk, hogy azok a számunkra természetesnek, megszokottnak tűnő in­tézkedések, amelyek az iskolák államo­sításával váltak lehetővé, amelyek társa­dalmi rendünkből fakadnak, a 175 év legjelentősebb, legdinamikusabb éveivé tették ezt az időszakot. Intézményeink szerves részét képezik a magyar oktatásügy alsó fokának, fenn­tartásukról az állam gondoskodik. Min­dennapos számunkra ma már a tanköte­lezettségi törvény, a kötelező jellegű tíz­éves képzési idő végrehajtása is. Termé­szetesnek tartjuk a folyamatos korszerű­sítési törekvéseket, a szinte sorozatban megjelenő és egyre korszerűbb tanterve­ket. Mind türelmetlenebbül igényeljük az egyre újabb speciális tankönyveket, a mindennapi oktató-nevelő munkánkat se­gítő általános és sajátos oktatástechni­kai eszközöket. Hatalmas utat tett meg a siketek ok­tatásügye az elmúlt 175 évben. Mai fel­adataink, egyben lehetőségeink a koráb­biakat messze túlszárnyalják. A társadal­mi fejlődés, a növekvő igényekből eredő újabb feladatok kötelességünkké teszik a szakterület, az elméleti ismeretek és gyakorlat folyamatos megújítását, to­vábbfej­lesztését. Az oktatáspolitikai határozat a siketek iskolája számára is kötelezővé teszi, hogy azok biztosítsák a tanulók egyéni képes­ségeinek maximális kibontakoztatását, az általános és szakmai műveltség elsajátí­tásának, továbbfejlesztésének lehetősé­gét, az önművelés igényének kifejleszté­sét, a szocialista embert jellemző erköl­csi vonások kialakítását. Nagyok a fel­adatok, mégis bizakodóan tekinthetünk a közelebbi és távolabbi jövő felé. A meg­újulásra törekvés, a jobb eredmények el­érésének igénye pedagógus-közvélemé­nyünknek egyre inkább általános jellem­zőjévé válik. László András Az Országos Pedagógiai Intézet nyári tanfolyamai A gyógypedagógiai intézmények előtt álló oktatáspolitikai feladatok megvaló­sításában, a nevelő-oktató munka­­haté­konyságának emelésében és korszerűsíté­sében fontos szerepet játszanak azok a továbbképző tanfolyamok is, amelyeket immár harmadik érve az Országos Peda­gógiai Intézet szervez. A több napos vagy egyhetes összejövetelek egy-egy té­makör sokoldalú feldolgozására adnak lehetőséget, megvalósítva, hogy a leg­újabb tudományos eredményekről, ki­emelkedő gyakorlati munkákról kapjanak képet a résztvevők. Ez év júniusában három tanfolyam le­­bonyolítására került sor. A­ siketek általános iskolai gyógypeda­gógusai tanfolyamának témája ez alka­lommal az alsó tagozatos osztályok anya­nyelvi nevelésének korszerűsítése volt. A hallgatók tájékoztatást kaptak, az 1979-től bevezetésre kerülő új tanterv anyanyelvi tanítási alapgondolatairól, és megismerkedtek a tantervet előkészítő oktatási kísérletek eredményeivel. Elő­adások hangzottak el a szabad és irá­nyított beszélgetések vezetésének gyakor­lati tapasztalatairól a hangos beszédre tanítás folyamatában, a nyelvalakok el­sajátíttatása eljárásairól, az előkészítő osztályokban folyó írás-olvasás tanítás­ról, valamint a bábjáték módszertani felhasználásáról. Külön előadás foglal­kozott az óvodai anyanyelvi nevelés is­kola-előkészítő jellegével (Hegyi István­­né). Az előadásokat a budapesti siketek általános iskolája kísérletező osztályának nagy sikerű bemutatói illusztrálták. A bemutatókat Tordai Tamásné gyakorló­iskolai tanár vezette. A tanfolyam arra is szolgált, hogy el­méleti megalapozást nyújtson a siketek anyanyelvi nevelése korszerűsítéséhez. Dr. Csányi Yvonne, az OPI munkatársa, a tanfolyam vezetője több előadásban mu­tatta be a tantárgycsoport új tantervi koncepcióját, míg dr. Bődör Jenő docens a szurdopedagógiában kiemelkedő Zikov­­módszerről tájékoztatott. Az érzékszervi fogyatékosok iskolai tan­tárgyi bizottságaiban dolgozó pedagógu­sok számára a Nagyothallók Általános Iskolájában szervezett háromnapos fel­készítő tanfolyamot az Országos Pedagó­giai Intézet Gyógypedagógiai Osztálya. Az előadásokat az OPI vezető munkatár­sai tartották, így a tantárgyi bizottságok tagjai közvetlenül, „első kézből” kaptak részletes tájékoztatást az általános iskola új tantervéről. Egyes előadók utaltak arra, 127

Next