Gyógypedagógia, 1979 (24. évfolyam, 1-6. szám)
1979 / 5. szám - KÖNYVISMERTETÉS - Mihalovics Jenő: Dr. Csányi Yvonne (szerk.): A siket gyermekek anyanyelvi nevelésének korszerűsítése. Bp. OPI. 1979
Csapat neve Megye Elért pontszám Vincséné Bíró Etelka helyezés Csapat száma 1. 2882 Ságvári Endre Vas m. (Kőszeg) 74,31 2 5375 Ságvári Endre Tolna m. (Iregszemcse) 74,08 3. 5562 Makarenko Szabolcs Sz. m. (Nyíregyháza) 72,58 4. 5458 Esze Tamás Budapest 69,16 5. 5254 Martos Flóra Veszprém m. (Ajka) 68,83 6. Makarenko Zala m. (Zalaegerszeg) 67,75 Könyvismertetés DR. CSÁNYI YVONNE (szerk.) : A siket gyermekek anyanyelvi nevelésének korszerűsítése Országos Pedagógiai Intézet, 1979. Az OPI „A siket gyermekek anyanyelvi nevelésének korszerűsítése” c. kötetével régóta várt tanulmánygyűjteményt jelentetett meg. A siketek oktatására-nevelésére vonatkozóan jelentős korszerűsítési munka folyik évek óta (az eddigi gyakorlattól eltérő metodika alapján készültek az alapdokumentumok, szurdologopédus státusok létesültek, fejlődött a tárgyi ellátottság stb.). E folyamat egészébe illeszthető be ez a kötet is. Hozzájárul a pedagógusok új koncepciójú munkájára való felkészítéshez. Hiánypótló a kötet abból a szempontból is, hogy ilyen átfogó anyag nem jelent meg még e témában. Bepillantást ad neves külföldi szerzők tollából a jelentős elméleti és gyakorlati eredményeket felmutató szovjet, holland, amerikai, NDK törekvésekbe. Hazai vonatkozásokban pedig a korszerűsítési koncepciót világítja meg több területen, betekintést adva a kísérleteket végzők osztálymunkájába is. A külföldi szerzők tanulmányai és a külföldi eredményekre történő hivatkozások olyan tapasztalatokat, eredményeket tükröznek, melyek már megfelelő idő óta folyó gyakorlati munka eredményei, tehát következtetések levonása szempontjából megbízhatók. A kötetben 13 tanulmány kapott helyet. Mindegyik szorosan illeszkedik a korszerűsítési törekvések gondolatkörébe. A külföldi eredetűek közül Udennek két tanulmányát olvashatjuk (A hagyományos ún. konstruktív beszédnevelés kritikája és A hallássérült gyermekek kiejtésének egyéni fejlesztése), s Bődör Jenő, a Zikov iskola beszédfejlesztési módszerét ismerteti. Mindkét külföldi szerző meghatározó jelleggel bírt új anyanyelvi koncepciónk kialakításában. Utóbbihoz kapcsolódik Tordai Tamásné: Az anyanyelvi gyakorlati foglalkozás kísérleti tapasztalatai az EK. 1. és 2. osztályban c. beszámolója. Kiely: Hallássérült kisgyermekek beszédfejlesztése rajzok bevonásával c. cikkében rendkívül érdekes beszámolót ad arról, hogy miként fejleszthető rajz segítségével a beszéd, sőt más területekre is milyen fejlesztő hatással van. Moog a beszédfejlődés, fejlesztés kezdeti szakaszait tárgyalja. Nagyon fontos alapelveket s konzekvenciákat ír le. Reuss az óvodáskorúak beszédfejlesztésének új módszereit, az NDK-ban alkalmazott gyakorlatát mutatja be sok praktikus tanáccsal. Schmädl a nevelőotthon pedagógiai munkájáról ad képet. Rövid betekintést kapunk a hallás és ritmusnevelésbe, a nevelőotthoni beszédfejlesztési munkába. 1 * 159