Gyógypedagógia, 1979 (24. évfolyam, 1-6. szám)

1979 / 5. szám - KÖNYVISMERTETÉS - Mihalovics Jenő: Dr. Csányi Yvonne (szerk.): A siket gyermekek anyanyelvi nevelésének korszerűsítése. Bp. OPI. 1979

Csapat neve Megye Elért pont­szám Vincséné Bíró Etelka helyezés Csapat száma 1. 2882 Ságvári Endre Vas m. (Kőszeg) 74,31 2 5375 Ságvári Endre Tolna m. (Iregszemcse) 74,08 3. 5562 Makarenko Szabolcs­ Sz. m.­­ (Nyíregyháza) 72,58 4. 5458 Esze Tamás Budapest 69,16 5. 5254 Martos Flóra Veszprém m. (Ajka) 68,83 6. Makarenko Zala m. (Zalaegerszeg) 67,75 Könyvismertetés DR. CSÁNYI YVONNE (szerk.) : A siket gyermekek anyanyelvi nevelésének korszerűsítése­­ Országos Pedagógiai Intézet, 1979. Az OPI „A siket gyermekek anyanyelvi ne­velésének korszerűsítése” c. kötetével régóta várt tanulmánygyűjteményt jelentetett meg. A siketek oktatására-nevelésére vonatkozóan jelentős korszerűsítési munka folyik évek óta (az eddigi gyakorlattól eltérő metodika alap­ján készültek az alapdokumentumok, szurdo­­logopédus státusok létesültek, fejlődött a tárgyi ellátottság stb.). E folyamat egészébe illeszthető be ez a kötet is. Hozzájárul a pe­dagógusok új koncepciójú munkájára való felkészítéshez. Hiánypótló a kötet abból a szempontból is, hogy ilyen átfogó anyag nem jelent meg még e témában. Bepillantást ad neves kül­földi szerzők tollából a jelentős elméleti és gyakorlati eredményeket felmutató szovjet, holland, amerikai, NDK törekvésekbe. Hazai vonatkozásokban pedig a korszerűsítési kon­cepciót világítja meg több területen, bete­kintést adva a kísérleteket végzők osztály­munkájába is. A külföldi szerzők tanulmá­nyai és a külföldi eredményekre történő hivatkozások olyan tapasztalatokat, eredmé­nyeket tükröznek, melyek már megfelelő idő óta folyó gyakorlati munka eredményei, tehát következtetések levonása szempontjából meg­bízhatók. A kötetben 13 tanulmány kapott helyet. Mindegyik szorosan illeszkedik a korszerűsí­tési törekvések gondolatkörébe. A külföldi eredetűek közül Udennek két tanulmányát olvashatjuk (A hagyományos ún. konstruktív beszédnevelés kritikája és A hallássérült gyermekek kiejtésének egyéni fejlesztése), s Bődör Jenő, a Zikov iskola beszédfejlesztési módszerét ismerteti. Mindkét külföldi szerző meghatározó jelleggel bírt új anyanyelvi kon­cepciónk kialakításában. Utóbbihoz kapcso­lódik Tordai Tamásné: Az anyanyelvi gyakor­lati foglalkozás kísérleti tapasztalatai az EK. 1. és 2. osztályban c. beszámolója. Kiely: Hallássérült kisgyermekek beszédfej­lesztése rajzok bevonásával c. cikkében rend­kívül érdekes beszámolót ad arról, hogy mi­ként fejleszthető rajz segítségével a beszéd, sőt más területekre is milyen fejlesztő hatás­sal van. Moog a beszédfejlődés, fejlesztés kezdeti szakaszait tárgyalja. Nagyon fontos alapelveket s konzekvenciákat ír le. Reuss az óvodáskorúak beszédfejlesztésének új módszereit, az NDK-ban alkalmazott gyakor­latát mutatja be sok praktikus tanáccsal. Schmädl a nevelőotthon pedagógiai munká­járól ad képet. Rövid betekintést kapunk a hallás és ritmusnevelésbe, a nevelőotthoni beszédfejlesztési munkába. 1 * 159

Next