Gyógypedagógia, 1981 (26. évfolyam, 1-6. szám)
1981 / 4. szám - Varga Zoltánné - Gergely Anna: Tapasztalatok a siketek általános iskolája 5. és 6. osztályos anyanyelvi tantervével kapcsolatban
gia azonban megtérül, mert ezt egy megfelelő megjegyzés rovat mellékelésével, több éven át lehet használni, akár ugyanaz a kortárs tanít belőle, akár más és más. Az egyes órákra való felkészüléssel már szinte csak a tennivalók sorrendiségét kell meghatározni. Az órarendben lehetőleg helyezzük egymás mellé a két aznapra eső anyanyelvi órát, s a kétszer 45 percet tekintsük egy egységnek (természetesen a 10 perc szünet beiktatásával), így jobban gazdálkodhatunk az idővel, s több lehetőség van az órán belüli gyakori ritmusváltásra. Dekoncentrált, fáradékony gyermekcsoportban, ha gyakran váltogatjuk a beszédfejlesztő, az olvasással vagy írással járó foglalkozásokat, jobban biztosítjuk a figyelem fennmaradását. Ugyanígy váltogathatjuk a közösen és önállóan végzendő feladatokat. Rá kell szoktatnunk a gyerekeket a gyors tempóváltásra. Eleinte ez nehéznek tűnik, de végül sikerül elérni, hogy úgy megy minden, mint a karikacsapás. Általában minden először alkalmazott cselekvési forma, minden új gyakorlat nehéznek, olykor megoldhatatlannak látszik, ilyenkor el kell időznünk egy új feladat megértetésénél. Később örömmel tapasztaljuk, hogy ezek is sorban beépülnek és természetessé válnak a gyerekek számára. Gyakran iktassunk be helyváltoztatással, mozgással járó lehetőségeket, ne csak játék esetében (pl. történhet a mesehallgatás szőnyegen ülve, a tanár köré csoportosulva). A zene is döntő tényezője a ritmusváltásnak. Oldó hatása különösen rajzos, színező feladatoknak megoldása közben közismert. Az órák legyenek hangulatosak, humorosak, jókedvűek, derű hassa át a foglalkozásokat. Hiszen csak oldott légkörben lehetséges a gátolt gyerekeket szóra bírni. Ezeket az órákat nem tervezni, hanem szinte komponálni lehet, ugyanolyan műgonddal, és szeretettel, ahogyan azt egy művész teszi alkotás közben. Ez az alkotás az órán teljesedik ki a gyerekek részvételével, miközben szemünk láttára bontakoznak ki az enyhe értelmi fogyatékos gyerekek rejtett, fel sem tételezett tulajdonságai. VARGA ZOLTÁNNÉ—GERGELY ANNA Tapasztalatok a siketek általános iskolája 5. és 6. osztályos anyanyelvi tantervével kapcsolatban* A siketek új nevelési és oktatási terve a felső tagozatos 5-—8. osztály anyanyelvtanításánál fontos célként jelöli meg, hogy ,,az alsó tagozat anyanyelvi nevelőmunkáját tovább folytatva a súlyos fokban hallássérült (siket) tanulókat megfelelően felkészítse a hallók társadalmába való nyelvi beilleszkedésre”. „Feladat, hogy az irodalmi és irodalmi jellegű művek oktatásával, megértetésével, elemzésével és megszerettetésével a tárgy segítse elő a tanulók személyiségének gazdagodását, fejlessze esztétikai fogékonyságukat, keltse fel bennük az önálló, olvasás igényét. Az egységes anyanyelvi nevelés sokrétű hatásával, a természetre és társadalomra vonatkozó ismeretekkel járuljon hozzá a gyermek reális és dialektikus materialista világképének megalapozásához, a szocialista közösségi magatartás formálásához." E célok eléréséhez a tananyag az alábbi felosztás szerint készült. * Az egri Siketek Általános Iskolája és Nevelőotthona tapasztalatai.