Gyógypedagógia, 1981 (26. évfolyam, 1-6. szám)

1981 / 4. szám - Varga Zoltánné - Gergely Anna: Tapasztalatok a siketek általános iskolája 5. és 6. osztályos anyanyelvi tantervével kapcsolatban

gia azonban megtérül, mert ezt egy megfelelő megjegyzés rovat mellékelésével, több éven át lehet használni, akár ugyanaz a kortárs tanít belőle, akár más és más. Az egyes órákra való felkészüléssel már szinte csak a tennivalók sorrendiségét kell meghatározni. Az órarendben lehetőleg helyezzük egymás mellé a két aznapra eső anyanyelvi órát, s a kétszer 45 percet tekintsük egy egységnek (természetesen a 10 perc szünet beiktatásával), így jobban gazdálkodhatunk az idővel, s több lehetőség van az órán belüli gyakori ritmusváltásra. Dekoncentrált, fáradékony gyermekcsoportban, ha gyakran váltogatjuk a beszédfejlesztő, az olvasással vagy írással járó foglalkozásokat, jobban biztosítjuk a figyelem fennmaradását. Ugyan­így váltogathatjuk a közösen és önállóan végzendő feladatokat. Rá kell szoktat­nunk a gyerekeket a gyors tempóváltásra. Eleinte ez nehéznek tűnik, de végül sikerül elérni, hogy úgy megy­ minden, mint a karikacsapás. Általában minden először alkalmazott cselekvési forma, minden új gyakorlat nehéznek, olykor meg­oldhatatlannak látszik, ilyenkor el kell időznünk egy új feladat megértetésénél. Később örömmel tapasztaljuk, hogy ezek is sorban beépülnek és természetessé válnak a gyerekek számára. Gyakran iktassunk be helyváltoztatással, mozgással járó lehetőségeket, ne csak játék esetében (pl. történhet a mesehallgatás sző­nyegen ülve, a tanár köré csoportosulva). A zene is döntő tényezője a ritmusvál­tásnak. Oldó hatása különösen rajzos, színező feladatoknak megoldása közben közismert. Az órák legyenek hangulatosak, humorosak, jókedvűek, derű hassa át a foglalkozásokat. Hiszen csak oldott légkörben lehetséges a gátolt gyerekeket szóra bírni. Ezeket az órákat nem tervezni, hanem szinte komponálni lehet, ugyan­olyan műgonddal, és szeretettel, ahogyan azt egy művész teszi alkotás közben. Ez az alkotás az órán teljesedik ki a gyerekek részvételével, miközben szemünk láttára bontakoznak ki az enyhe értelmi fogyatékos gyerekek rejtett, fel sem té­telezett tulajdonságai. VARGA ZOLTÁNNÉ—GERGELY ANNA Tapasztalatok a siketek általános iskolája 5. és 6. osztályos anyanyelvi tantervével kapcsolatban* A siketek új nevelési és oktatási terve a felső tagozatos 5-—8. osztály anya­nyelvtanításánál fontos célként jelöli meg, hogy ,,az alsó tagozat anyanyelvi nevelőmunkáját tovább folytatva a súlyos fokban hallássérült (siket) tanulókat megfelelően felkészítse a hallók társadalmába való nyelvi beilleszkedésre”. „Feladat, hogy az irodalmi és irodalmi jellegű művek oktatásával, megérteté­sével, elemzésével és megszerettetésével a tárgy segítse elő a tanulók személyi­ségének gazdagodását, fejlessze esztétikai fogékonyságukat, keltse fel bennük az önálló, olvasás igényét. Az egységes­­ anyanyelvi nevelés sokrétű hatásával, a természetre és társadalomra vonatkozó ismeretekkel járuljon hozzá a gyermek reális és dialektikus materialista világképének megalapozásához, a szocialista közösségi magatartás formálásához." E célok eléréséhez a tananyag az alábbi felosztás szerint készült. * Az egri Siketek Általános Iskolája és Nevelőotthona tapasztalatai.

Next