Gyógypedagógia, 1981 (26. évfolyam, 1-6. szám)

1981 / 3. szám - Csányi Yvonne: Beszéd- és nyelvtanulási nehézségek épértelmű dysphasiás siketeknél

DR. CSÁNYI YVONNE Beszéd- és nyelvtanulási nehézségek épértelmű dysphasiás siketeknél A siketek általános iskolái számára 1979-ben kidolgozott nevelési és oktatási terv bevezetése még csak az elejénél tart. Az ezt alkalmazó osztályok értelmi szempont­ból szelektáltak, mégsem állítható, hogy a pedagógusok homogén gyermekcsopor­tokkal foglalkoznak. Úgy tűnik, az új program fényében élesebben rajzolódnak ki azok a speciális beszéd- ill. nyelvelsajátítási nehézségek, melyek megléte természe­tesen a korábbi tanterv megvalósítása során sem volt ismeretlen a szakemberek előtt. Mi az oka annak, hogy jelenleg ezek a nehézségek jobban szembetűnnek? Egyrészt a korábbinál gondosabb szelekció, tehát az, hogy a tanár figyelmét már nem vonják el az enyhe értelmi fogyatékos nagyothallók és siketek, másrészt a tan­tervi új koncepció. A cél jelenleg az alsóbb osztályokban sem csupán a szavak, hanem a mondatértékű szavak, mondatok, frázisok elsajátítása, alkalmazása. Kö­zéppontba került a társalgás, és ezáltal magasabb a szájról olvasási követelmény is. Fontos szerephez jut a tanulói imitáció, a tanár által megragadott gondolat meg­ismétlésének képessége, így előtérbe kerül a közvetlen megtartó emlékezeti funk­ció. A megemelkedett számú egyéni anyanyelvi foglalkozások a korábbinál inten­zívebb és hosszabb megfigyelést biztosítanak a tanulók egyéni beszédmotorikai teljesítménye vonatkozásában. Korán fellépő követelmény az önálló szövegértel­mezés, és sorolhatnánk még tovább az új tanterv nélkülözhetetlen igényeit. Hang­súlyozni szeretnénk, hogy ezek alapvető igények, nélkülük az anyanyelv alapfokú elsajátítása egyszerűen megvalósíthatatlan. Azt is ki kell emelnünk, hogy az új nevelési és oktatási terv egyben széles diffe­renciálási lehetőségeket is biztosít: az anyanyelvi minimum szint körvonalazása az elvárások széles sávját tette lehetővé. A problematikus gyerekek nagy része képes a minimum szint teljesítésére, egyes gyermekek lemaradása azonban évről évre szembeszökőbb, annak ellenére, hogy önmagukhoz képest náluk is mérhető a fej­lődés. Mindezek a megfigyelések aláhúzzák azt a világszerte tudományosan is mind jobban igazolt tényt, hogy a „siket” megjelölés még abban ez esetben is differen­ciált fogalmat takar, ha a hallásmaradványt egységesen minimalizáljuk, kiszűrjük a nagyothallókat, s kiemeljük az értelmi fogyatékos siketeket. A nonverbális intelligenciavizsgálatoknál a normális teljesítmény sávját elérő, s egyidejűleg a többi tanulótól a beszéd-nyelvtanulás üteme és minősége terén jellegzetes elmaradásokat tanúsító többsége dysphasiásnak minősül. A dysphasia tulajdonképpen az aphasia enyhébb változata. Ez esetben természetesen nem az egyszer már kialakult beszédmegértés vagy beszédhasználat elvesztéséről van szó, hanem arról a speciális változatról, mely akár veleszületetten, akár kora gyermek­korban lép fel, többnyire minimális cerebrális károsodás következtében. Ez utóbbit igazolja, hogy az organikus sérülésre érzékenyen reagáló Bender-tesztben ezek a gyermekek általában feltűnően gyengén teljesítenek. A főbb tüneteket a logopédiai szakkönyvekből ismerjük. Újszerű a témában, hogy a dysphasia tünetegyüttese a hallássérülés mellett is fennállhat, tehát hallás­­sérülteknél is számolni kell vele. A szakirodalomban egyre-másra jelennek meg cikkek e kérdésről. A legelmélyül­­tebb pszichológiai kutatómunkát e téren a holland Uden végzi, s az ő nyomán, eljárását átvéve sorra jelennek meg az angol, norvég, amerikai írások. 72

Next