Gyógypedagógia, 1982 (27. évfolyam, 1-6. szám)

1982 / 6. szám - Gorbunova, E. A.: Irodalmi estek a siket tanulók képzésének és fejlesztésének rendszerében

velése segítségével. Mind mennyiségi, mind minőségi vonatkozásban attól függ olvasói tapasztalatuk, hogy hányan és hogyan olvasnak az iskolai oktatás idősza­kában. ,,Az olvasói tapasztalatok különböző összetétele és minősége - hangsú­lyozza N. D. Moldovszkaja — fontos szerepet játszik annak a képességnek a for­málásában, amely lehetővé teszi, hogy irodalmi-művészeti képekben gondolkozzék a tanuló.”2, azaz a tematikus és eszmei tartalom teljes összetettségében megértse a művészi alkotást. A tananyag megismerteti a tanulókat művészi értékekkel a klasszikus és a mai irodalommal. Ez azonban nem elegendő, hiszen ez az esetek többségében az egyes művek megtanulására korlátozódik. Ha tehát a pedagógusok nem fordíta­nak különös figyelmet az anyag rendszerezésére és összefoglalására, úgy nem alakul ki a tanulókban helyes képzet az író művészi egyéniségéről, műveinek társadalmi jelentőségéről, a nemzeti kultúra fejlődéséhez való hozzájárulásáról. Mindez azt sugallja, hogy a siketek iskoláiban bővíteni kell a tanulók ismereteit a klasszikus és a mai irodalomról. Ebből a célból az osztá­lyfoglalkozások logikus folytatásaként élni kell az osztályon kívüli munka lehetőségeivel. Az osztályon kívüli munka egyik formája az irodalmi est, amely adott témában mindig a tanulók munkájának eredménye, tudásuk, alkotói képességük bizonyítéka. Gyakorlati tapasztalatokat általánosítva az irodalmi estet megelőző órán kívüli munkát, a felkészülést tekintjük át. Mindenekelőtt meg kell jegyezni, hogy az estre való felkészülés sokoldalú és elég hosszantartó. Az adott esetről színes hirdetést lehet közreadni. Az előkészítő munkába minden tanuló a következőképpen kapcsolódik be: - a művek olvasása után diafilmeket és mozgófilmeket néznek meg, illuszt­rálják az olvasott szöveget, az olvasottakat megbeszélik, fogalmazást írnak, érté­kelik azt, röviden ismertetik a tartalmat; - újságokat adnak ki elbeszéléssel, rajzokkal, értékeléssel, vetélkedőkkel; — az irodalmi mű részleteit dramatizálják. Ez magában foglalja a szóbeli esz­közök kiválasztását a jelenethez, jelmezek és dekorációk készítését, a próbát a leg­pontosabban kifejező eszközök megkeresésére; — képes szemléltető anyagot készítenek az esthez: plakátokat, táblákat. El­rendezik a technikai eszközöket. Világos tehát, hogy a tanulók olvasói készségének céltudatos fejlesztése az estre való felkészülés folyamán történik. A felkészülés serkenti az olvasott anyagnak gon­dolkodó és figyelő felfogását, megértését és felidézését, a felfogottak értékelését. Széles körű beszédgyakorlat alakul ki, amely hozzájárul az olvasottak elsajátítá­sához és megszilárdításához, a különböző beszédformák fejlődéséhez. Figyelembe véve egy-egy író életrajzának és az író műveinek ismeretét, a tudás szintjét, a tanulók vonzódnak az órán kívüli olvasáshoz. Az író életének egy meghatározott szakaszáról való olvasást megfigyeléseink szerint a tanulók általában nem fogadják szívesen. Ezzel függ össze, hogy az irodalmi forrásmű ajánlása előtt elengedhetetlen a tanári magyarázat és közlés, amely felidézi a meglévő tudást és kitűzi a meg­ismerendő feladatot, a szükséges mederbe tereli az olvasást. Amikor például el kellett olvasni Puskin száműzetését Mihajlovszkojéba, ezt meg­előzte egy beszélgetés Puskinnak a líceum utáni éveiről, első művei megírásáról, a cári kormánynak és a cár embereinek a költőhöz való viszonyáról (száműzetés Mihajlovszkojéba). A megismerés iránti érdeklődés megnő, amikor a tanár el­meséli Puskin száműzetésének előtörténetét. A következő kérdések (mivel foglalkozott Puskin Mihajlovszkojéban a száműzetés idején, mi volt életében az öröm és érdekesség, mit írt ebben az időben?) meg­győzik a tanulókat arról, hogy nem sokat tudnak Puskin Mihajlovszkojéban töltött éveiről. Adott a feladat — olvasni erről az irodalmi forrásművekben, valamint el­készíteni a jegyzeteket. Az ilyen fajta feladat végrehajtása a tanulóknál bizonyos nehézséget okoz. Tudniuk kell tájékozódni a bőséges könyvanyagban, ebből szabadon kell ki-

Next