Gyógypedagógia, 1984 (29. évfolyam, 1-6. szám)
1984 / 5. szám - Muraközy Andrea: Adatok a siketek szocializációjához
A 3 éves gyógypedagógiai szakmunkásképző végzettjei bizonyítványt kapnak az iskola elvégzéséről és az adott szakmára vonatkozóan szakmunkás minősítést szereznek egyúttal. Strukturális szervezeti megoldásaink hasonlítanak lényegében véve a hazánk közoktatási rendszerében található párhuzamos megoldásokra és biztosítják a fogyatékos gyermekeknek és fiataloknak a szükséges feltételeket a nevelésükhözoktatásukhoz. A munkaképesség megszerzését célzó folyamat, melyet a támogatás, oktatás és nevelés gyógypedagógiai komplex kérdésmegközelítő eljárása jellemez, jelentős eredményekhez vezet. Ez a folyamat végigvonul a nevelés-oktatás valamennyi fokozatán, kezdve az óvodás kortól a 8 osztályos általános iskolán és azon felüli iskolai fokozatokon át a szakképzéssel és állandó továbbképzéssel bezárólag. Az önálló munkavégzést kezdő fogyatékos fiatalok egyik fontos problémája, hogyan tegyenek szert lehetőleg nagy önállóságra és társadalmi-hivatásbeli beilleszkedésre. E területen az oktatási szervek és a szakiskolák segítséget nyújtanak végzettjeiknek, széles körűen együttműködnek a helyi állami szervekkel, a munkaügyi és szociális osztályokkal, vállalatokkal, társadalmi szervekkel stb. Ezt elsősorban abban nyilvánul meg, hogy a végzett minősítésének és lehetőségeinek megfelelő munkahelyet biztosítanak neki, továbbá lakáskörülményeket, és konzultációs formában továbbra is segítik őt. Szoros az együttműködés a társadalmi szervezetekkel, mint például: a süketek szövetségével, a vakok szövetségével, melyek a munkába lépő gyógypedagógiai iskolai végzettek egész tevékenységi területét áttekintik. A megfelelő szakmai felkészülésen kívül a fiatalok a gyógypedagógiai iskolában arra is felkészülnek, hogy aktívan részt vegyenek hazánk társadalmi-kulturális életében. Megteremtik a feltételeket a tanulók aktivitásának fejlesztéséhez, például azzal, hogy bevonják őket az ifjúsági szervezetekben folyó munkába; kialakítják a fiatalok társadalmi életben való részvételének más formáit is. A diákok önkormányzatának és az öntevékenységi formáknak, a társadalmi életben való részvétel formáinak kifejlesztésével a fiatalok a társadalomban folytatandó önálló életükre készülnek. Azok a felmérési eredmények, melyeket a gyógypedagógiai szakiskolák végzettjeinek további sorsáról gyűjtöttünk össze, igazolják, hogy az általunk elfogadott általános tantervi és szervezési megoldások helyesek. A volt gyógypedagógiai végzettek viszonylag jól alkalmazkodnak az új életfeltételekhez, elég önállóak mind a hivatásbeli, mind a társadalmi életben. De bár a gyógypedagógiai gondozásra szoruló fiataljaink életre való felkészítésében végzett munkánk pozitíven értékelhető — új megoldásokat keresünk, hogy állandóan tökéletesíthessük e rendszer gyenge láncszemeit. Úgy véljük, hogy a szellemi-testi fogyatékosokért még sokat lehetne tenni. Korszerű pedagógiai, pszichológiai, orvosi és szociológiai ismereteink munkánk továbbfejlesztését és elmélyítését követelik meg, további kutatások bevezetésével és eredményeik gyakorlati felhasználásával. MURAKÖZY ANDREA Adatok a siketek szocializációjához A hallássérült gyermek szocializációs folyamatát alapvetően meghatározza, hogy a legkorábbi életkortól kezdve elzárja őt sérülése a nyelvi kommunikáció lehetőségétől. Az alábbiakban a siket gyermekek szocializációs folyamatának néhány összetevőjét elemzem egy kérdőíves vizsgálatra alapozva. 146