Gyógypedagógia, 1984 (29. évfolyam, 1-6. szám)

1984 / 5. szám - KRÓNIKA - Csányi Yvonne - Pusztai Aranka: A Siketek II. Országos Tanulmányi Versenye

Krónika A Siketek II. Országos Tanulmányi Versenye 1984. április 14-én másodízben került megrendezésre a Siketek Országos Tanul­mányi Versenye az OPI Gyógypedagógiai Osztályának szervezésében. Ezúttal a Na­gyothallók Általános Iskolája volt a főváros­ban a verseny házigazdája. Ebben a tanévben kizárólag az új tanterv szerint haladó osztályok tanulói vetélkedtek. A kategóriák a következők voltak: szövegértő olvasás 1. osztály, szájról olvasás 1. osztály, matematika 2. osztály, anyanyelvi gyakorlati foglalkozás 2. osztály, tollbamondás 3. osztály. Intézményenként az egyes versenytípusok­ra legfeljebb 2­2 tanuló nevezhetett be, összesen 43 tanuló indult, mivel csak a bu­dapesti és a debreceni intézet élt a maxi­mális 10 fős létszámkerettel. A versenyeket az OPI Gyógypedagógiai Osztálya még 1983 őszén hirdette meg, így bőven volt idő a há­zi versenyek lebonyolítására, és a legjobbak kiválasztására. A szövegértő olvasás feladatai három el­térő típusból álltak: képeket kellett monda­tokkal azonosítani, szöveghez csatlakozó kérdésekre több közül a megfelelő választ kiválasztani, és egy összefüggő szöveg hiá­nyos szavait pótolni. Az utóbbi feladatnál kizárólag a gondolati megértés és nem a grammatikai helyesség került értékelésre. A tanulók számára az igazi nehézséget a nem szemléletes második és harmadik fel­adat jelentette. Tipikus hibaként jelentke­zett a válaszok felületes mérlegelése ill. a szövegből következtetés útján levonható megállapítások téves megoldása. Igazán ki­emelkedő teljesítményt egy tanuló, a végül­­is első helyezett szegedi Bitó Katalin nyúj­tott. A szájról olvasási versenyben 6-tól 28 szótagos mondatok megértése és emlékezet­ből való visszaadása volt a feladat. A mon­datok többsége kötött témakörhöz tartozott. A vizsgálatvezető kétszer exponált minden mondatot. Az értékelés során a jól vissza­adott mondatrészleteket is elfogadtuk, mivel az értékelés alapját a helyesen visszaadott szótagok száma képezte. A versenyzők élme­zőnye igen komoly teljesítményt nyújtott, jóllehet a teljes mezőny meglehetősen szét­húzott (145 ponttól 14 pontig). Magasan ki­emelkedő teljesítményt adott az első helye­zett, a szegedi Bögre Ágnes. A jövőben zaj­ló versenyekhez tanulságként vonható le, hogy a gyermekek igyekezzenek akkor is­­ visszaadni minden mondatot, ha egy-egy részletére nem emlékeznek. Ugyanis, amíg egy-egy kiesett szón gondolkodtak egye­sek, addig elfelejtették a jól bevésett többi szót is. Egy másik tanulság, hogy sok olyan mondatot is adjunk, melyek nem főnévvel kezdődnek. Ugyanis tipikus hiba volt, hogy a gyermekek mindig „A .. ."-val indították a mondatot, ha szükség volt a névelőre, ha nem. Az anyanyelvi gyakorlati foglalkozás ver­senyfeladatait két összetett példa képezte. Az elsőnél a szövegértő olvasás megfelelő szintje volt az előfeltétel, több mondatos le­írás alapján kellett egy kutyát és egy kígyót formázni. A szövegnek csak egyes részleteit megértő tanulók nehézségei világosan meg­jelentek a kész „művekben". A második fel­adat a tanterv „elrejtett kép" című anyagá­ra alapozott. A gyermekeknek egy leányfi­gura részleteit kellett kérdéseik alapján tisztázni és azután rajzban visszaadni. Az eredeti ábrát csak munkájuk befejezését kö­­vetőleg láthatták meg. Az értékelés során mind a gyurmázásnál, mind a rajznál a he­lyesen eltalált részleteket méltányoltuk. A versenyző mezőny ebben a kategóriában vi­szonylag kiegyenlített teljesítményt nyújtott, a 3. helyezésért még holtverseny is kiala­kult. Az első helyezett a budapesti Bödő Mónika csak két ponttal előzte meg máso­dik helyezett versenyző társát. A 2. osztályosok matematika versenye — a tavalyihoz hasonlóan — két részből állt. Először szájról olvasási és írott kép együt­tes bemutatásával 25 számfeladatot oldot­tak meg a versenyzők fejben, csak az ered­mények rögzítésével. A 25 számfeladat kö­zött összeadás, kivonás, bennfoglalás, ré­szekre osztás, szorzás műveletek szerepeltek a tantervben előírt számkörökben. Néhány

Next