Gyógypedagógia, 1984 (29. évfolyam, 1-6. szám)

1984 / 4. szám - KÖNYVISMERTETÉS - Csányi Yvonne: Uden, A. van: Siket gyermekek diagnosztikus tesztelése. A dyspraxia szindrómája. Lisse. 1983

A. VAN UDEN: Siket gyermekek diagnosztikus tesztelése. A dyspraxia szindrómája (Diagnostic Testing of Deaf Children. The Syndrome of Dyspraxia.) Sweits and Zeitlin­­ger, Lisse 1983. 216 p. Nagy érdeklődésre számottartó könyv je­lent meg az elmúlt év nyarán a nemzetközi könyvpiacon a fenti címmel. A neves pszi­chológus-gyógypedagógus szerző munkássá­ga Magyarországon sem ismeretlen, hiszen metodikáját részben alkalmazzák a siketek általános iskoláiban. 1967 óta kutatásainak középpontjába kerültek az értelmileg ép, de a beszédnyelvtanulás területén nehézségek­kel küzdő gyermekek. Sint-Michielsgestelben, a siketek világhírű holland oktatási centru­mában a világon először megvalósult a dys­­phasiás gyermekek ideális oktatási feltéte­leinek biztosítása. Az ép értelmű tanulók 71%-a a normál részlegben, 18%-uk a né­hány kilométerrel távolabb fekvő középsú­lyos dysphasiások részére berendezett, és 11%-uk a súlyos dysphasiások részlegében nevelkedik. Kétévenként valamennyi gyer­meknél sokirányú nyelvi vizsgálatot folytat egy szakemberekből álló team. A megjelent kötetben a szerző a dysphasia általa diagnosztizált egyik főtípusával, a dyspraxiával foglalkozik. A másik tünetcso­portot, a szenzomotoros integrációs zavart egy következő kötetben elemzi majd. A könyv egy bevezető és hét főfejezetből áll. A nyitó fejezetben alapfogalmakat tisz­táz a szerző: elemzi a dysphasia, aphasia mibenlétét, alcsoportjait. Hangsúlyozza elő­fordulását a hallók körében is, s azt hogy hallásveszteség fennállása esetén már az enyhébb tünetek is erőteljesebben éreztetik hatásukat. Ugyancsak elősegíti a tünetek megjelenését a hallássérülteknél olykor meg­figyelhető gyengébb emlékezeti teljesítmény is. A dyspraxia tünetcsoportja kiterjed az ujj­­mozgások koordinációjára, a ritmikus moz­dulatok kivitelezésére, a szájról olvasásra és beszédhallásra. Igen gyenge a teljesít­mény a kiejtés terén is. Előnyt jelent azon­ban, hogy a szimultán nyújtott vizuális in­gerek így az írott szöveg bevésése is jobb az átlagosnál, a nem dyspraxiások eredmé­nyeinél. Az intermodális integrációs zavar kognitív-motoros probléma, mely a szavak adekvát jelentésének alkalmazását, az olva­sást és írást akadályozza. Az I. fejezetben a szerző a tünetcsoport neurológiai alapjait elemzi, kiemelve a mo­toros programozást, a testséma kontrolját és a kibernetikai funkciókat. Kitér a siketséget leggyakrabban kísérő fogyatékosságokra, mint aphasia, dysarthria, percepciós zavar, dysgraphia, dyscalculia. A következő fejezetben a beszédtanulás kezdetének folyamatát hasonlítja össze si­keteknél ill. hallóknál. A IV. fejezetben a si­ketek orális beszédtanítási módszereiről, ezen belül az analitikus és szintetikus eljá­rásokról kapunk képet. A szerző szerint nincs ok pesszimizmusra, a legnagyobb nehézsé­gek leküzdhetők, jóllehet a gyermekek ké­pességei jelentős szerepet játszanak, mégis a tanárok tudása a meghatározó. A dyspraxia szindrómájának részletezése kap a következő két fejezetben helyet. A szerző azokat a faktorokat kívánta feltárni, melyek a beszédtanulást kedvezően ill. ked­vezőtlenül befolyásolják. Miután a nyelvfej­lődés siketeknél a 7. és 10. év között erőtel­jes a több mint 80 főből álló vizsgálati cso­port életkora e két határ közé esett. Továb­bi kiválasztási szempont volt a 90-es perfor­­mációs IQ-nál magasabb teljesítmény, vala­mint a 95 dB-nél nagyobb hallásveszteség 500 Hz felett. 15 tesztet alkalmazott, melyek közül négy a beszédmozgások rugalmas le­folyását, három a folyamatos finom­motoros funkciót, három a szukcesszív és öt a szimul­tán emlékezetet mérte. Az adatokat három eltérő faktoranalízisnek vetette alá. Végül is egzakt vizsgálati adatokkal sikerült a dys­­praxiára jellemző jegyeket alátámasztani. Az utolsó fejezet a képmagnóra felvett saját beszéd, mint terápiás lehetőség elő­nyeit emeli ki, ugyancsak összehasonlító vizsgálati adatok tükrében. Az eredmények szerint a dyspraxiás gyermekek szájról olva­sási képe 31%-kal javult a tréningsorozat után. Úgy gondoljuk, a könyv fontos segédesz­köze lehet mindazoknak, akik siket gyerme­kek pszichológiai diagnosztikájával foglal­koznak, továbbá azon pedagógusoknak is. Könyvismertetés 126

Next