Gyógypedagógia, 1985 (30. évfolyam, 1-6. szám)

1985 / 4. szám - KRÓNIKA - Csányi Yvonne: A Siketek III. Országos Tanulmányi Versenye

A Siketek III. Országos Tanulmányi Versenye 1985. ápr. 13-án került megrendezésre a Siketek III. Országos Tanulmányi Versenye az OPI Gyógypedagógiai Osztályának irá­nyításával. Ismét a Művelődésügyi Minisztérium biz­tosította a rendezvény anyagi fedezetét, de az idén hozzájárult ehhez a Magyar Úttö­rők Szövetségének Országos Tanácsa is, így lehetővé vált az egyéni teljesítmények díja­zásán kívül az első három helyen végzett intézet eredményes szereplésének anyagi el­ismerése is. A versenyre vonatkozó kiírás 1984. őszén jelent meg a Művelődésügyi Közlönyben, így a felkészülésre több hónap állt rendel­kezésre. Valamennyi intézetben házi verse­nyek előzték meg a rendezvényt, melyet mind a tanulók, mind tanáraik igen komo­lyan vettek. A tanulmányi versenyen az alsó tagozat 1—4. osztályai vehettek részt intézetenként és kategóriánként 2—2 fővel. Ezenkívül csa­patverseny volt hallás-ritmusnevelésből. A versenykategóriák a következők voltak: — 1. osztály: szájról olvasás, — 2. osztály: anyanyelvi gyakorlati foglal­kozás, — 3. osztály: környezetismeret, — 4. osztály: nyelvtan, — alsó tagozat: hallás-ritmusnevelés. összesen 62 tanuló indult, 22 fő csapat­versenyben, a többi egyéniben. Valamennyi kategóriában csak két intézet állt ki a pást­ra: a kaposvári és a váci. A többi iskolát vagy az akadályozta ebben, hogy nem volt osztályuk egy-egy szinten (pl. Eger, Sop­ron), vagy nem indítottak csapatot hallás­­ritmusnevelésben. A versenyfeladatok az országos verseny rangjának megfelelően túlmutattak a tan­tervi átlagos követelményszinteken, így a maximális pontszám megközelítése vagy el­érése valóban kiváló teljesítménynek minő­sül. A szájról olvasási feladat — a tavalyihoz hasonlóan — kétszer előmondott, ismert sza­vakból álló, fokozódó hosszúságú mondatok visszamondása volt. Az élmezőny fej-fej mel­letti küzdelemben 16—20 szótagos mondato­kat adott vissza hibátlanul. Végül Hutter Anita (Eger) győzött 20 szótaggal. Míg ta­valy több tanuló feleslegesen használt név­előket az ismétlésnél, az idén éppen a név­elők elhagyása tűnt fel. A toldalékok he­lyenkénti pontatlan visszaadása (pl. lehet hintázni helyett lehet hintázik) miatt érté­kes pontokat vesztettek a versenyzők. Anyanyelvi gyakorlati foglalkozásból az idén rajzos feladat várt a versenyzőkre, me­lyet egy előfeladat vezetett be. A tanulóknak a szöveg értelmezése után kellett a rajzot elkészíteniük és végül címet is adni neki. A feladat nehézségét a részletek kidolgozása adta, pl. olyan szavakat kellett megérteni, alkalmazni, mint jobbra, mellett, felé, kü­lönböző, ugyanolyan, kétszer akkora, vilá­gosabb. Minden értelmezési hiba 1—1 pont veszteséget jelentett. Sajnálatos módon volt, aki a címszót sem értette meg és a lakcím­mel cserélte fel, jóllehet olvasásórákon ez az elnevezés sűrűn szerepel. Az elérhető maximális pontszám 35 volt, ezt két tanuló is elérte: Bögre Ági Szegedről és Kovács Mónika Budapestről. Környezetismeretből az OPI általános is­kolák számára összeállított feladataiból is válogattunk a felmérőlap kidolgozásakor. A témák a természeti és társadalmi ismeretek­ből is merítettek (földrajzi alapfogalmak, időjárás és természet összefüggései, terme­lés). A leggyengébb teljesítményt nyújtó versenyző is megoldotta a feladatok több mint felét. Az élmezőny erősen megközelí­tette a maximumot (62 pont). Első helyen a kaposvári Tapolczai Gergő végzett 55 ponttal. Néhány tipikus hibára felhívjuk a figyelmet: egyes tanulók nem ismerték az iparcikk, nyersanyag, késztermék, ipari nö­vény fogalmát. Többen meglehetősen járat­lanok voltak a feladatlapok önálló kitöltésé­ben, ezért nemegyszer segítségre szorultak az instrukciók megértésénél. Javasoljuk a házilag összeállított feladatlapok különböző változatainak országosan intenzívebb hasz­nálatát. A nyelvtani feladat két részből állt: toll­bamondásból és szófajok elemzéséből. Az első rész gyengén sikerült még a legjobbak­nak is. A 9 tanuló közül hétnek értékelhe­tetlen volt a tollbamondási teljesítménye. E téren tehát még igen sok a teendő az elkö­vetkező négy esztendőben a felső tagoza­ton. A gyermekek többsége teljesen érthe­tetlen szavakat is leírt. Helyes lenne velük megértetni, hogy csak azt írják le, amiről tudják mi, amit sikerült többé-kevésbé ér­­telmezniök. Bizonytalanságok mutatkoztak többeknél a névmások, sőt melléknevek megtalálása terén, tisztázatlannak látszott az egyes, többes szám fogalma, az igemó­dok elnevezései. A legjobb teljesítményt a szegedi Takács Attila érte el 23 ponttal (maximum: 34 pont). A hallás-ritmusnevelésben csak három csapat indult (Kaposvár, Sopron, Vác), a többi iskola feltehetőleg még nem mert ne­kivágni a szokatlan feladatnak, hiszen ha­zánkban ez volt az első alkalom, hogy eb­

Next