Gyógypedagógia, 1985 (30. évfolyam, 1-6. szám)
1985 / 3. szám - Hegedűs Gabriella: Hallás-ritmusnevelés a siketek általános iskoláiban
nak fokozásában, az érdeklődés fölkeltésében jelentős szerepet vállal. A tantárgyi koncentráció megvalósításához is hozzájárul a különböző ismeretek dalokhoz való kapcsolásával. A tantervi dalanyag feldolgozása gazdag eszközhasználatot feltételez. Ezek egyrészt megvásárolhatók, másrészt készíthetők (lásd tankönyvi útmutató). Ez utóbbiak közül a manipulációs kártyák fontosságát hangsúlyozzuk. HEGEDŰS GABRIELLA Hallás-ritmusnevelés a siketek általános iskoláiban A siketek szegedi általános iskolájában 7 évvel ezelőtt az OPI Gyógypedagógiai Osztálya által irányított kísérlet keretében került bevezetésre a hallás-ritmusnevelés című tárgy. A kísérlet még jelenleg is folyik. Az ezzel kapcsolatos tapasztalatokat szeretnénk az alábbiakban közreadni. * * * A 3. osztályba 6 tanuló jár, átlagos hallásmaradványuk a főbb beszédfrekvenciákon 90-120 dB. A tanterv nem állít követelményeket tanulóink elé, hiszen a tantárgy célja, hogy kompenzálja a hallássérülést és annak következményeit, hogy észlelje a tanuló a körülöttünk levő akusztikus jelenségeket a hallásmaradvány aktivizálásával. Az elmúlt évek során szaktantermünket igyekeztünk úgy kialakítani, ahogy azt a tapasztalatok alapján szükségesnek láttuk. A teremben indukciós hurok működik, ritmus- és dallamhangszerek (nagydob, tornadob, csörgődob, fémháromszög, réztányér, rumbatök, ritmusfa, elektromos orgona, metallofon, xilofon, jelzőkürt), manipulációs eszközök (dallamkirakó, ritmuslapok), valamint hanglemezek jelentik ma eszköztárunkat. Mindezek hozzájárulnak ahhoz, hogy a hallás-ritmusnevelés óta tanulóinknak az öröm, a siker, a felfedezés, az alkotás élményét nyújtsa közös játék, mozgás közepette. Egy-egy órát több feladattípusból állítok össze azzal a céllal, hogy az óra mind fizikailag, mind szellemileg frissítő hatású legyen. Ha ez megvalósul, fokozza más tantárgyak hatékonyságát. Az órák nagy részét a szaktanteremben tartom, néha az osztályteremben, használva a csoportos erősítő berendezést. Új mondóka, vers, gyermekdal tanulása mindig az osztályteremben kezdődik, de a speciális hallásgyakorlatokhoz, beszéddel összefüggő hallásgyakorlatokhoz is szükséges a csoportos erősítő. Egyes feladatok minden órán előtérbe kerülnek, így pl. állandó feladat a ritmikai készségfejlesztés, a ritmusátvétel, -visszaadás. Ennek egyik módja (a tanulók szeretik ezt játszani) a ritmustelefonálás. A csoport egymás mögé áll, és egy ritmussort egymás vállán ütögetve továbbadnak. Ha mindenki jól vette a ritmust, akkor a sorban elsőhöz ugyanaz jut el, amit az utolsó „telefonált” neki. Az ellenőrzés történhet úgy, hogy aki adja a ritmust, ellenőrzi mindegyik továbbadót, de úgy is, hogy aki veszi, felírja a táblára. A ritmusfelelgető szintén a ritmikai készségfejlesztést szolgálja. A tanár ad egy ritmussort hangszeren (pl. orgonán), a tanulók visszaadják ugyanazt más hangszeren. Ezt a feladatot kistanár módszerrel is szoktuk végezni, amikor a tanár szerepét egy tanuló veszi át. Ez igen jó alkalom az auditív emlékezet fejlesztésére.