Gyógypedagógia, 1987 (32. évfolyam, 1-6. szám)
1987 / 5-6. szám - KRÓNIKA - Csányi Yvonne: A siketek általános iskolái V. Országos Tanulmányi Versenye
Szeretnénk, ha a figyelemfelkeltés mellett hasznos kapcsolatok, információcserék is történnének országszerte. Szeretnénk, ha az új törekvések minél szélesebb körben terjednének el és találnának követőkre, érdeklődésre. A konferencián elhangzott értékes előadásokból kiderült, hogy igen példamutatóak a szegedi Kisegítő Iskola törekvései, Máté Péter tanár vezetésével, a fővárosban a IX. kerületi enyhén értelmi fogyatékos tanulók iskolájában Rezes Ferenc tanár tapasztalatai, kísérletei, eredményei. A hallásfogyatékosok intézményeiről Szegeden a siketek nevelése-oktatása terén Hégely Gábor igazgató gazdag tapasztalataiból sokat meríthetett a szakmai közönség. A vakok életét megkönnyítő számítógépes programokról Arató Andrástól, Vaspöri Teréziát és Vásárhelyi Istvántól, a budapesti Vakok Általános Iskolája tanáraitól hallottunk igen értékes, érdekes előadást és bemutatót. Bóka Tibor, a veszprémi OOK fejlesztési osztály vezetője szintén a vakíró oktató rendszerek szükségességét, fejleszthetőségét propagálta. A Novotrade cég is képviseltette magát eszközbemutatóval, annak érdekében, hogy minél többen keressék fel a céget problémáik megoldásában, új utak keresésében. Körösné Mikis Márta, az OPI Informatikai kollégium munkatársa hangsúlyozta, hogy a számítógép és a számítástechnikai kultúra terjedése a társadalom egészében gyökeres változásokat okoz. Ezekre a folyamatokra közoktatásunknak is, ezen belül a gyógypedagógiának is oda kell figyelnie és fel kell készülnie. Úgy érezzük, hogy a konferencia e témája értékes volt mindazoknak, akik már művelik, s azoknak a számára is, akiknek figyelemfelhívás volt a számítástechnika és video alkalmazása a gyógypedagógiában. A konferencia harmadik napja a Változó elemek a fogyatékosok nevelésében címet viselte. A fogyatékosok nevelésében és oktatásában jelentkező innovatív tartalmak bevezetésének stratégiáiról szólt Vinczéné Bíró Etelka, OPI osztályvezető előadása. Bevezetőjében elmondotta, hogy a fejlesztés első feladata — a tantervi korrekció munkálatai — már megkezdődtek, de erre a gyakorlatban csak akkor kerülhet sor, ha a jelenlegi tanterv bevezetése valamennyi iskolatípusban lezárul. A tantervi korrekció országos reprezentatív mérések után valósítható meg. A fakultáció bevezetése az értelmi fogyatékosok nevelését, oktatását ellátó intézményekben néhány tantárgy — így a történelem és állampolgári ismeretek, a földrajz tantárgyak óraszámcsökkenését vonja maga után. Hogyan változna az alternatív óraterv esetén a tananyag és a követelményrendszer? — erről szólt Haffner Tamásné és Szabó Jánosné tájékoztató jellegű előadása. Az innovatív tartalmak bevezetésének egyik stratégiája, hogy az ének-zene, rajz és testnevelés tantárgyak eredeti óraszámaikat visszakapják. Nagy érdeklődés kísérte Együd János igazgatónak az iskolai videolánc és médiatár kialakításának gyakorlati kérdéseiről szóló előadását, bár az elhangzottak alapján úgy érezték a hallgatók, hogy ehhez még a nevelési-oktatási rendszer feltételrendszerén javítani szükséges. A háromnapos rendezvény Vinczéné Biró Etelka zárszavaival ért véget. Az OPI Gyógypedagógiai osztályának vezetője hangsúlyozta, hogy a folyamatos megújulást és korszerűsítést a stabilitás mellett kívánjuk érvényesíteni. Forrai Mihály — Szamosi Éva A siketek általános iskolái V. Országos Tanulmányi Versenye 1987. május 9-én került sor a siketek általános iskolái közötti V. Országos Tanulmányi Versenyre. A résztvevők 6 kategóriában iskolánként 12 fővel indulhattak, összesen 60 tanuló versenyzett. A verseny színhelye ebben a tanévben is a Nagyothallók Általános Iskolája volt, ahol mintaszerű vendégszeretetben és szervezésben részesülhettünk. Ezúton is köszönet érte. A tanulmányi verseny 9 legfiatalabb résztvevője szájról olvasásból mérte össze az erejét. Ismert és ismeretlen szavak, majd mondatok szerepeltek feladatként. Az első osztályban maximális hosszúságú 16-18 szótagos monda 137