Gyógypedagógia, 1987 (32. évfolyam, 1-6. szám)

1987 / 5-6. szám - KRÓNIKA - Csányi Yvonne: A siketek általános iskolái V. Országos Tanulmányi Versenye

Szeretnénk, ha a figyelemfelkeltés mellett hasznos kapcsolatok, információcserék is tör­ténnének országszerte. Szeretnénk, ha az új törekvések minél szé­lesebb körben terjednének el és találnának követőkre, érdeklődésre. A konferencián elhangzott értékes előadá­sokból kiderült, hogy igen példamutatóak a szegedi Kisegítő Iskola törekvései, Máté Pé­ter tanár vezetésével,­­ a fővárosban a IX. kerületi enyhén értelmi fogyatékos tanulók iskolájában Rezes Ferenc tanár tapasztala­tai, kísérletei, eredményei. A hallásfogyatékosok intézményeiről Sze­geden a siketek nevelése-oktatása terén Hé­­gely Gábor igazgató gazdag tapasztalatai­ból sokat meríthetett a szakmai közönség. A vakok életét megkönnyítő számítógépes programokról Arató Andrástól, Vaspöri Te­réziát és Vásárhelyi Istvántól, a budapesti Vakok Általános Iskolája tanáraitól hallot­tunk igen értékes, érdekes előadást és be­mutatót. Bóka Tibor, a veszprémi OOK fej­lesztési osztály vezetője szintén a vakíró ok­tató rendszerek szükségességét, fejleszthető­ségét propagálta. A Novotrade cég is képviseltette magát eszközbemutatóval, annak érdekében, hogy minél többen keressék fel a céget problé­máik megoldásában, új utak keresésében. Körösné Mikis Márta, az OPI Informatikai kollégium munkatársa hangsúlyozta, hogy a számítógép és a számítástechnikai kultúra terjedése a társadalom egészében gyökeres változásokat okoz. Ezekre a folyamatokra közoktatásunknak is, ezen belül a gyógype­dagógiának is oda kell figyelnie és fel kell készülnie. Úgy érezzük, hogy a konferencia e témája értékes volt mindazoknak, akik már művelik, s azoknak a számára is, akiknek figyelem­felhívás volt a számítástechnika és video alkalmazása a gyógypedagógiában. A konferencia harmadik napja a Változó elemek a fogyatékosok nevelésében címet viselte. A fogyatékosok nevelésében és ok­tatásában jelentkező innovatív tartalmak be­vezetésének stratégiáiról szólt Vinczéné Bíró Etelka, OPI osztályvezető előadása. Beveze­tőjében elmondotta, hogy a fejlesztés első feladata — a tantervi korrekció munkálatai — már megkezdődtek, de erre a gyakorlat­ban csak akkor kerülhet sor, ha a jelenlegi tanterv bevezetése valamennyi iskolatípus­ban lezárul. A tantervi korrekció országos reprezentatív mérések után valósítható meg. A fakultáció bevezetése az értelmi fogya­tékosok nevelését, oktatását ellátó intézmé­nyekben néhány tantárgy — így a történe­lem és állampolgári ismeretek, a földrajz tantárgyak óraszámcsökkenését vonja maga után. Hogyan változna az alternatív óraterv esetén a tananyag és a követelményrend­szer? — erről szólt Haffner Tamásné és Sza­bó Jánosné tájékoztató jellegű előadása. Az innovatív tartalmak bevezetésének egyik stratégiája, hogy az ének-zene, rajz és test­nevelés tantárgyak eredeti óraszámaikat visszakapják. Nagy érdeklődés kísérte Együd János igaz­gatónak az iskolai videolánc és médiatár kialakításának gyakorlati kérdéseiről szóló előadását, bár az elhangzottak alapján úgy érezték a hallgatók, hogy ehhez még a ne­velési-oktatási rendszer feltételrendszerén javítani szükséges. A háromnapos rendezvény Vinczéné Biró Etelka zárszavaival ért véget. Az OPI Gyógy­pedagógiai osztályának vezetője hangsú­lyozta, hogy a folyamatos megújulást és korszerűsítést a stabilitás mellett kívánjuk érvényesíteni. Forrai Mihály — Szamosi Éva A siketek általános iskolái V. Országos Tanulmányi Versenye 1987. május 9-én került sor a siketek ál­talános iskolái közötti V. Országos Tanul­mányi Versenyre. A résztvevők 6 kategóriá­ban iskolánként 12 fővel indulhattak, össze­sen 60 tanuló versenyzett. A verseny szín­helye ebben a tanévben is a Nagyothallók Általános Iskolája volt, ahol mintaszerű ven­dégszeretetben és szervezésben részesülhet­tünk. Ezúton is köszönet érte. A tanulmányi verseny 9 legfiatalabb résztvevője szájról olvasásból mérte össze az erejét. Ismert és ismeretlen szavak, majd mondatok szerepel­tek feladatként. Az első osztályban maxi­mális hosszúságú 16-18 szótagos monda­ 137

Next