Gyógypedagógia, 1987 (32. évfolyam, 1-6. szám)
1987 / 1. szám - Csányi Yvonne: Országos felmérés a siketek általános iskolái új anyanyelvi nevelési és oktatási terve bevezetésének hetedik évében
DR. CSÁNYI VONNE Országos felmérés a siketek általános iskolái új anyanyelvi nevelési és oktatási terve bevezetésének hetedik évében Évről évre sor kerül a siketek valamennyi általános iskolájában az anyanyelvi készségek többszempontú számbavételére. E széles körű felmérés alapvető jelentősége abban van, hogy pontos képet kaphatunk a tanterv beváltásáról, az alkalmazás során használt módszerek kedvező ill. kevésbé hatékony voltából fakadó eltérésekről az azonos fokhoz tartozó osztályok teljesítménye között. Ezen kívül szerepet játszanak a felmérések a tantervi korrekciók tervezésének alakulásában is. Az 1986-os tanév végén összesen 352 előkészítő 1. és 5. osztály közötti siket gyermek vizsgálatát bonyolították le a szakfelügyelők, akiknek ezúton is kifejezzük ezért köszönetünket. A tanulók 27%-a (94 gyermek) a súlyos hallássérülésen kívül speciális beszéd-nyelvtanulási zavarral is küzdött (dyspraxia, szenzoromotoros integrációs zavar), ezért eredményeiket külön számították ki. Ezek mintegy 30—40%ban maradnak el a járulékos zavarban nem szenvedő siketek alábbiakban közölt adataitól. Valamennyi osztályfokon azonos eljárással és vizsgálati anyaggal mértük fel a szájról olvasási készséget. Ez a készség többéves tapasztalataink alapján erősen függ a tanári oktatási stílustól: minél lazábban, kötetlenebbül zajlanak a társalgások egy osztályban, minél sűrűbben készteti a tanár hosszabb mondatok megismétlésére tanulóit, annál magasabb átlageredmények figyelhetők meg. A vizsgálat anyagát néhány szótagostól 24 szótagos mondatok képezték. Mint az alábbi ábrán látható, a teljesítmények oszályfokról oszályfokra növekedtek. Csupán az 5. osztályosok adatai nem szárnyalják túl az előző osztályátlagot. Az ok feltehetőleg e gyermekcsoport általánosan valamivel alacsonyabb beszédszintjében keresendő a 4. osztályokéhoz képest. Az is lehetséges, hogy a 4. osztályok kiemelkedően jobb képességűek. Ugyanis a két osztály teljesítménye a korábbi felmérések során is mindig szinte azonosnak bizonyult, azaz az 5. osztályosok fejlődése kétségtelenül lassabb ütemű, mint az egy évvel fiatalabbaké. 20