Gyógypedagógia, 1987 (32. évfolyam, 1-6. szám)

1987 / 2. szám - Muraközy Andrea - Mezei Lajosné: Siket tanulók anyanyelvi nevelése egy felmérés tükrében

Azzal, hogy intézeten belül és kívül lehetővé tesszük gyengénlátó tanulóinknak saját értékeik felismerését, tudásuk összehasonlítását, szeretnénk pályaválasztási, társadalmi esélyeiket éllátású társaikéhoz közelíteni, harmonikus személyiségfej­lődésüket biztosítani. MURAKÖZY ANDREA—MEZEI LAJOSNÉ Siket tanulók anyanyelvi nevelése egy felmérés tükrében 1986 májusában az egri Siketek Általános Iskolája és Nevelőotthonában anya­nyelvi felmérést végeztünk. A vizsgálatban az 1—8. osztályos tanulók vettek részt. A vizsgálat célja kettős volt: egyrészt képet akartunk kapni az egyes tanulócso­portok jelenlegi szintjéről, látni akartuk, hogy kimutatható-e nyelvi szintbéli emel­kedés az osztályfokoknak megfelelően, másrészt célszerűnek látszott egy olyan fel­adatsor összeállítása, amivel rendszeresen, évről évre felmérhetők a tanulók. Ennek segítségével minden osztály teljesítménye összehasonlíthatóvá válik korábbi szint­jével, továbbá a mindenkori 1., 2. stb. osztályok teljesítményei is összehasonlíthatók egymással. Ismeretes, hogy az OPI a mi vizsgálatunknál lényegesen több szempont alapján évente rendszeres vizsgálattal ellenőrzi a tanulók nyelvi fejlődését. Ennek ellenére célszerűnek látszott egy grammatikai próbákból álló feladatlap összeállítása „házi használatra” is. Eredményeinkről, tapasztalatainkról szeretnénk az alábbiakban beszámolni. Vizsgálatunk hipotézise a következő volt: 1. Az új tantervi, módszertani koncepció szerint haladó osztályok teljesítménye minden tekintetben egyenletes emelkedést mutat. 2. A régi módszerrel haladó osztályok teljesítménye elmarad az új osztályoké­hoz képest. 3. A nagyothalló csoport a „pusztán” nyelvérzékre építő feladatokban jól, míg a nyelvi fogalmak, kategóriák ismeretét feltételező próbákban gyengén teljesít. A felmérésben összesen 48 tanuló vett részt az alábbi megoszlásban (1. sz. táb­lázat): A 6. és a 8. osztály még nem az új módszerrel haladt. Az ő oktatásukba fokoza­tosan épültek be az új anyanyelvtanítási eljárások. A 7. osztály az ún. „kísérleti” osztály, ők voltak az úttörők e módszer bevezetésében. A vizsgálat módja a következő volt: A tanulók előre elkészített feladatlapot kaptak, melyet külön instrukció nélkül, önállóan kellett 45 perc alatt kitölteniük. A vizsgálat során az osztályfőnökön kívül jelen volt még a vizsgálatvezető. Osztály 1. 2. 3. Nh.5. 6. 7. 8. Létszám7 7 6 5 6 9 8­­.sz. táblázat össz. A 8 tanuló

Next