A Gyógyszerész, 1949 (4. évfolyam, 9-18. szám)

1949-05-16 / 9. szám

O­RV­O­S - E­G­É­SZS­É­G­Ü­G­Y­I SZAKSZERVEZET GYÓGYSZERTÁRI DOLGOZÓK HIVATALOS LAPJA IV. ÉVFOLYAM, 1949. MÁJUS 16. 9. SZÁM. AZ ELŐADÓ PROBLÉMÁJA — Tömegoktatás — A továbbképzés megindulásának közeli remé­nyében, a továbbképzés mikéntjét illetőleg, még az elő­készítés rendszeres munkája előtt célszerű volna vitát felidézni. E cél szolgálatában íródtak az alábbi sorok. ■ A továbbképzéssel kapcsolatban az előadó problé­mája, ha eredményes munkát kíván elérni, két kérdés sikeres megválaszolása. Elsősorban mit tanítson, má­sodsorban, de nem utoljára, hogyan tanítsa azt. Míg a közlendő anyag kérdésében annak mérhe­tetlen sokaságával kell megküzdenie, midőn abból a gyógyszerészt tényleg elsődlegesen érintő matériát válogatja ki, a »modus quo«, a közlési mód tekinteté­ben viszont meglehetősen szűk keretek korlátozzák, mind időben, mind lehetőségben. E két alapvető körülmény ily nagyfokú ellentétességének tudatos felismerése teremti meg azt a feszültséget, amely aztán kimeríthetetlen áramforrása lesz a továbbképzés szel­lemi motorjának. A továbbképzés anyagának kiválasztásánál több szempontot kell szem előtt tartani. Elsősorban nem szabad megfeledkezni az előadónak arról, hogy legalább is eleinte, hallgatósága tudásra és képzett­ségre nézve igen vegyes lesz. Mert, hogy valamennyien okleveles gyógyszerészek, az csak papírforma szerint fogja homogenizálni őket. Egyik csak pár éve, másik pár évtizede hagyta el az egyetemet. Ismét más az új­rendszer szerint­i évet végzett­, viszont lesz közöttük régi diplomás, esetleg még »piros indexes« is. Az egyik megtartotta az érdeklődését, figyelemmel kísérte a tudományos gyógyszerészet fejlődését, míg a másik­nak erre se módja, se ideje nem volt eddig. Az előadó­nak tehát akarva, nem akarva, eleinte »középutat« kell keresnie, amivel persze egyik fél sem lesz teljesen megelégedve. Ez azonban csak kezdeti nehézség, mert »A Gyógyszerész« hasábjain rendszeresen megjelenő továbbképző közlemények hozzájárulnak majd az egyöntetű tájékozottság kialakításához. Másik rendkívül fontos szempont a továbbképző anyag kiválasztásánál az, hogy a gyógyszerészi továbbképzésben a gyakorlati oktatáson kell a hang­súlynak lenni, mert a gyógyszerészet mint gyakorlati pálya elsősorban manuális laboratóriumi szakértel­met kíván. Az igazi megbízható szakember a meg­kívánt műveletet minden szakaszában tudatosan és eredményesen hajtja végre. Ehhez azonban pontosan kell tudnia azt, hogy miért teszi azt, amit éppen végez és ahogyan azt végrehajtja, sőt ezen túlmenően a felmerülő kisebb rendellenességek okozta nehézségeket is önállóan képes áthidalni. A gyakorlati tovább­képzés mellé kell tehát szorosan rendelni az elméleti továbbképzést. Ez nem jelenti azt, hogy az elméleti képzésre ne lenne szükség, hanem azt kívánjuk csak hangsúlyozni, hogy a gyakorlati képzésnek legyen meg a kellő elméleti alapja is. Azon tűnődve, hogy a gyógyszerésznek mi mindenben kellene jártasnak lennie, hogy jó laboradóriumi szakember legyen­, nem ritkán olyan területekre is bukkanunk, amelyek eset­leg az egyetemi kiképzés szempontjából is figyelmet érdemelnek. Csak példának ragadom ki a mérleget, a gyógyszerész egyik legfontosabb munkaeszközét. A mé­rés, méricskélés jellegzetes mesterségbeli velejárónk, s ha a művelettel, annak végrehajtásával nagyjából tisztában, is vagyunk, magával a mérleggel mint mű­szerrel, annál kevésbbé. A gyógyszertárban fellelhető különböző mérlegfajtákat még meg tudjuk külön­böztetni egymástól, de azok szerkezetéről, anyagáról, általában technológiájáról vajmi keveset hallunk. Érdekes véletlen, hogy midőn a jó gyógyszerész jel­lemzésére azt szoktuk mondani, hogy jó anyagismerete van, ezt az érdeklődési kört a mérlegre eddig nem ter­jesztettük ki. Mennyivel jobban tudnák kímélni a 225 15

Next