Állami Gimnázium, Gyöngyös, 1876

Mélyen tisztelt Szülők, Gyámnokok és egyéb Nevelés-barátok! A nevelés egyrészről a nép életétől s az élet fejlődésétől függ, másrész­ről új életnek, új fejlődésnek szülője. A spártai nevelésnek, mely a szellemi, a szorosabb értelemben vett tu­dományos képzést elhanyagolá, s csakis a testi erő-, ügyesség­, vitézség és a törvények iránti engedelmesség kifejtésére fektette a fősúlyt, egyedül a test- és hadgyakorlatok képezték magvát s igy a valódi nevelés első fokát képezé. És bár e rendszer, egy jeles történészünk állítása szerint, népet teremtő, mely ellenség elől soha meg nem futott­ népet, melyből a szabadságszeretet soha ki nem aludt s életének minden gyönyöreit, szivének legszentebb érzelmeit áldozatul vitte; mégis mindezen önmegtagadásért nem kapott egyebet kár­­pótlásul, mint katonai gőgöt és ábrándos honszerelmet. Lykurg alkotmánya tehát bár szilárd alapot adott a sokféleképen meg­ingatott spártai álladalomnak, a történész, azon méltán befogadható indoknál fogva, hogy abból minden humánusabb érzés számkivetve volt, egy nagysze­rű képtelenségnek jellemzi, mely embert soha nem boldogíthatott, s melyből idővel a legborzasztóbb kinövések fakadoztak. Az athéni nevelés alapjában már jóval tökéletesbnek mondható, ameny­­nyiben a spártai nevelés alapföltételeinek megtartása mellett a tudományos művelődést, a szellemi erők kifejtését is fölvevő keretébe, habár a különböző­ényezők vonzalma­ és ügyszeretetének hatásos uralma folytán változatos t­­­emény és rendszer alakjában, de szilárd jellemképzésre ép oly kevéssé for­­­tott kiváló gondot, mint a spártai. Ne csodálkozzunk. A kereszténység előtti kort a magasabb erkölcsi eszmékben nyilvánuló folytonos tévedés és ingadozás jellemzi. Voltak nagy jellemek, de minden kitartás nélkül. Kitartó, erős és szilárd jellemeket csak az igazi keresztény nevelés, a­mely azt a nagy szabálytalanságot, melynél fogva szemlátomást erkölcsi ter­mészetünk törvényeinek megszegésére hajlunk, annyira ki tudja egyenlíteni, hogy az ember szabadsága, egyensúlyban van önmagával,­­ teremthet és ad­hat a hazának, mert a kereszténység vallásos nevelés az embert nem tekinti, mint a spártai nevelés, az állam monopolizálható vázának, hanem önálló egyed­­nek, kit az erény útján megtartva, nemcsak összes szellemi céljainak elérésére képesíti, de szem előtt tartva annak viszonyát a társadalomhoz, belőle erkölcsös

Next