Állami Gimnázium, Gyöngyös, 1877

Jogosultak-e a classikai nyelvek­ és a tanuló­ifjúság túlterheltetése ellen emelt panaszok? Mióta a társadalom élénk buzgalommal fáradozik átalakításában azon intézményeknek, melyek hatásos tényezői valának művelődé­sének ; mióta az iskolák szervezését sürgető eszme-forradalom, mely szelidebb hullámokban ugyan, de kérlelhetlen hatalommal csapko­dott a múzsák szentélyeinek tisztes falaihoz, felébresztő a nemzet kormányát, hogy a magyar haza tanodáinak a jelenkor nevelészeti és tanulmányi igényeinek megfelelő szervezetet adjon; mióta kö­zéptanodáink megszűntek holt épületek, mozdulatlan alkotmányok lenni, s azokban részint a gyakorlati érték-, tartalom- és tények tudására, részint a formális kiképzésre egyenlő súlyt fektető rea­­lizmus és humanismus-irány test­véresül­ve ütötte fel állandó sátorát, a szabad véleményezésre feljogosított nagy­közönség részéről mind­inkább élesebbekké domborodnak ki azon vádak, melyek egyrészről a classikus nyelvek, másrészről pedig a tanuló ifjúság túlter­heltsége ellen emeltetnek, nem gondolván meg, mennyire törik a visszavezető utat azon tudatlanságba, melytől már egyszer meg­mentette Európát a classikai irodalom. Egyébiránt azok, kiket nem a világpolgárisulás - mi a fogalom szorosan vett értelmében még ártatlan dolog , hanem a komolyabb combinálás mellett az igazi és önzetlen haza­fiság szellem­e vezérel, kik a keleti természe­tünkkel összenőtt s legfölebb egymás lenézésében érvényesülni szokott komolyságot a mesterkélt hajlamokra tanító civilizáczió folytán még le nem vetkőzték, minden elmefeszítés nélkül föltalálják azon forrást, melyből a fennebb jelzett vádak fölbuzognak. E végett nem kell koszorús és hirnev­es regényírónk, Jókay ,,Kin­cső" kátrányos és a költő világában létező országába aeredromo­­noznunk; feltaláljuk eme forrást magunk között is, kivált mióta a 1*

Next