Állami Gimnázium, Gyöngyös, 1880

Ha tehát az ifjúság célját — a valódi boldogságot — el akarja érni, kettőt iparkodjék sajátjává, elidegeníthetlen tulajdonává tenni, t. i. a jó erkölcsöt és a tudományt. Mindkettő hosszas gyakorlatot igé­nyel, az első pedig jóval hosszabbat, mint ti, kedves tanulók hiszitek. Az erkölcsi szépnek, erénynek legnagyobb elősegítője, támasza ... a gyakorlat — Mielőtt az ifjú önállóságra vergődik, mielőtt a jónak, szépnek vagy mindenféle erénynek mintaképe gyanánt szerepelne, oda kell törekednie, hogy minden erényben gyakorolja magát. — Mig a jó szokás nem lesz urává akaratának, addig az erénynek megbizhatlan gyámolitója lesz. — A jó szokások már egyes embernél is kiszámítha­tatlan befolyással bírnak, de ha a nemzet életének kormányzóivá lettek, nagyobb horderejűek, mint a jó törvények. — Hogyan terjednek a rosz szokások? Ha a nép vezetői, milyenek idővel ti is leendetek kedves ifjak! olyasminek hódolnak, szolgálnak, ami kevésb­é szép, ami nem hasznos, mert az emberiségnek legnagyobb része másokat majmol a­helyett, hogy önállólag cselekednék. S kit szeretnek utánozni? Azt ki fölöttök van ki egy fokkal feljebb áll. így terjed el az emberiség közt a munkakerülés, mulatságok, élvezetek utáni kapkodás, fényűzés, idegen szokások majmolása és a többi nyavalyák, melyek valamely nemzet életgyökerét rágják. Már most némelyek küzületek kedves ifjak, papi vagy tanári, má­sok pedig jogi vagy orvosi pályára készülnek; mind oly állások, ahol az erkölcsi­ség legelső helyen áll. Mindezen pályákon számtalan az al­kalom a jó magnak, a jó szokás, erkölcs és nemes gondolkozásnak ter­jesztésére. Ha azonban szivetek az indulatok vad tanyája, ha nyerészkedés, feslett élet nyugtalanítja lelketeket; ha egy darab kenyérért eladjátok hitéleteket, meggyőződésteket: jobb volna nem lennetek, bármily tudó­sok volnátok is különben. Az erkölcsiségnek legelső s legpontosabb növeldéje a szülői ház, második az iskola, harmadik barátaitok. Tagadhatlan, hogy a drága szülőknek, mielőtt gyermeiket a nevelők és tanárok gondjaira biznák, kétféle kötelességet kell leróvniok: természeti és erkölcsi kötelességeket. Az elsőt minden anya érti, helyesen felfogja s kiváló gonddal viszi keresztül, mert az érzelmek országának királynéja, az anyai szeretet gyer­­mekéhez ösztönszerűleg a természetben alapszik, azért bővebb fejtege­tésébe nem bocsátkozván, záradékul csak azt mondom, hogy ha a tisztelt szülő természetparancsolta kötelességét teljesítő, ha gyermekeit egy­felől kötelesség mulasztás által el nem nyomoritá, másfelöl szerfölötti ápolásával el nem gyöngítő, s igy oly talajt készített, melybe az eré­nyek magvait bizton elvetheti, akkor következik második, még fonto­sabb kötelessége, t. i. gyermekeinek erkölcsi neveléséről gondoskodni, melyet ha jó idejében meg nem kezd, munkája és felelőssége szerfölött nehéz leeni. Midőn a szülő gyermeke erkölcs-nevelését megkezdi, a többi ren­des emberek közül egészen kiemelkedik, s egy magasabb körbe lép. — Azon teremből, melyben az erkölcsi nevelés kezdetét veszi, és folytat­­tatik, kell, hogy az indulatoskodás, egyenetlenkedés végkép ki legyen zárva s az, a sz. vallás, józan erkölcs, szorgalom, egyetértés, és salak­­talan szeretet templomává legyen fölszentelve. Isten ártatlan angyalai ülik azon teremben ünnepüket. S ezt a hivatásáról átszellemült anya

Next