Református gimnázium, Gyönk, 1870
I. Rövid áttekintés az 1870. iskolai éven. Az 1870. -dik tanév kezdetét vette 1870. október 10-dikén, a Szentlélek segítségül hívásával kezdvén meg azt, mely alkalommal I. Bocsor Lajos tanár úr adott szavakat a zsenge ifjúság érzelmeinek. Ennek végeztével a templomból az iskola egyik termében jövén össze a tanulóság, ott a törvények felolvastattak, mely után nt. Kálmán Dániel kölesdi lelkész úr, a fentartó testület részéről bemutatá az ifjúságnak Varga István urat, ki a mult iskolai év végén Menyei János volt tanár helyébe választatott tanárnak. Az iskolánkban több mint nyolcz éven át fennállott haladó osztályrendszer helyett, felsőbb akarat folytán, a jelen iskolai évben a szakrendszer lett alkalmazásba véve, mely a gyakorlati eredményrt tekintve, siker és czélszerűségben nem sokat enged osztályrendszer testvérének; míg a tanárra nézve mind physikai mind szellemi tekintetben könnyebbnek mutatja magát, csakhogy az elmúlt rendszer útján, a mintegy atya és fiú közötti szellemi közösség nagyobb mértékben fejlődhetik ki, annak minden következményeivel együtt. Egyszóval ezért mind a két rendszerrel lehet elérni, csakhogy az osztályrendszernél a tantárgyak beosztása és kivitele öszhangzóbbá tehető, és lélektani alapra jobban fektethető, de az osztálytanárra nagyobb munka, teher és a felelősségnek, nagyobb sőt egész súlya nehezül e rendszer mellett. A szakrendszernél az osztályt kezelő tanároknak nagyobb összetartása, a tapasztaltaknak egymás között időnkénti közlése szükségeltetik, de a tanárra nézve tagadhatlanul könnyebb, és a tanóráknak más-más osztályban való töltése változatosságot idéz elő, a kedélyre meg éppen jótékony hatású a helynek és személyeknek időnkénti fölcserélése. Haladó osztályrendszer a növendéknek vagy sokat használhat, vagy sokat árthat, a szakrendszer pedig több szellemi élet biztosítási képességet nyújt minden körülmények között. A vallásosságban való gyakorlást illetőleg jelen évben a gymnasiumban levő tanulók négy felekezetből valók lévén, mindenik felekezetbeli saját hite szerinti templomban elégíthető ki vallásos szükségét, a róm. katholikusok a negyedóra járásnyira levő szakadáti r. k. egyházba járván. A reform, növendékek pedig minden vasárnap a templomba menetel előtt egy órával egy közösteremben összejönek, hol előlegesen elgyakorolják a templomban éneklendő énekeket, közben-közben a bibliából olvasnak fel; isteni tisztelet után pedig, a rájuk felügyelő soros tanár által, az egyházi beszédből hallottak felöl kérdések intézteinek hozzájuk, figyelemgerjesztés tekintetéből. Erkölcsi magaviseletéről szólván a tanulóságnak, nincs miért tagadni azt, hogy az iskolai törvényeknek évenként kétszeri felolvasása, egész év folytán azokra való hivatkozás, tanári intések, feddések daczára is fordultak elő részint téves szoktatásból, részint emberi gyarlóságból eredő, már a gyermeki korral is közös botlások, szabályellenes cselekedetek, de olyan vétkek, melyek életbevágó büntetést vontak volna maguk után, alig említhetők, legfeljebb csak mint idegen plánta fordult elő aféle példány. És hogy a különösen itten kezdő tanulóknál, említett vétségek nem is fordulhatnak elő, azt a tanároknak a törvények szem elé tartása mellett alkalmazni szokott atyai intés