Állami Révai főreáliskola, Győr, 1922

2 Révai életrajza. Révai Mátyás, később szerzetesi néven Miklós, 1750 február 24.-én a torontálmegyei Nagyszentmiklóson született. Atyja szűkös viszonyok közt élő, de önérzetes csizmadia volt, aki nem sokat költhetett fia iskoláz­tatására, amiért is ez elég későn indult meg. A fogékony és sokoldalú érdeklődést tanúsító fiú első szellemi és erkölcsi képzését a kegyesrendiek szegedi líceumában nyeri az 1763/4—1768/9. tanévekben, ahol egyrészt lelkes szeretet támad benne a nemzeti múlttal való foglalkozás, a köl­tészet és művelése iránt, másrészt a reális tárgyakban, így, a rajzban, hasznos ismeretekre tesz szert. Kiváló tanárainak (Karaba Ágostonnak, Ege Sándornak) példája, az őt anyagilag is támogató rend iránt érzett hála, a piaristák jeles szerepe a tudomány és a tanítás­­terén — mindez hozzájárult ahhoz, hogy a rend kötelékébe lépjen, ahonnan 1794-ben, győri tartózkodása idején, átlépett az egyházmegyei világi papság státusába, hogy szabadabb mozgása lehessen irodalmi és közéleti tevékenységében. Mint újoncnövendéket Kecskeméten találjuk (1769—1771.). Itt­­köt barát­­ságot novíciustársával, Bolla Mártonnal, a későbbi historikussal s mind­­kettejüket a haza nagyraemelésének tüzes készsége hevíti. Tanárának, Háj­os Gáspárnak, ősmagyar nyelvi vizsgálódai is ráirányíthatták figyelmét a nemzeti nyelv tanulmányozásának fontosságára. 1771—1773-ban mint kezdő tanárt Tatán és Veszprémben találjuk; mindkét helyen a táj szép­ségei­­fejlesztik költői erőt és nagyszabású művészi építkezések ízlését; alkalmasint Veszprémben írta első magyar nyelvű, deákos mértékre szedett verseit az útmutató Molnár János példáján elindulva, ugyanis legelső költői kisérletei, mint Csanádvár romjainak megéneklése, latin nyelvűek. Az 1773/4—74/6. tanévekben a filozófia tanulmányozására Nagykárolyba kerül, kedves stúdiuma lesz a matézis és már itt felkelti maga iránt gróf Károlyi Antalnak, a nagyváradi tankerület későbbi főigazgatójának figyelmét, aki 1777-ben Bécsbe küldi, hogy magát az építészetben és a rajzolásban alaposan kiképezze, és rajztanítóul alkalmazza a váradi nemzeti rajziskolánál. Közben Nagykárolyból egy évre Nyitrára ment teológiai tanulmányok végett, 1778-ban pedig pappá szentelték; az utóbbi évben jelenik meg magyar nyelvű elégiáinak első kötete. 1780-ban elhagyja Váradot, s ezzel megkezdődik pályájának küzdelmek­ben, nélkülözésekben, de egyben nagyfontosságú izgatásánál, irodalmi és tudományos törekvéseinél fogva dicsőséges szaka. Hajthatatlan meggyőző­dése, szókimondása, önérzete és érzékenysége tövisessé teszik a lánglelkű, fáradhatatlan nemzeti apostol útját. Hamarosan belekapcsolódik a meg­újhodás irodalmi és közéleti mozgalmába, lapot szerkeszt Pozsonyban (1783), ismételten járja Bécs könyvtárait és gyűjteményeit, nevelősködik itt és ott, sok mellőztetésben van része, de a viszontagságok csak testét sanyarják meg, lelkének lángoló heve kiapadhatatlan. A győri rajztanító­sággal (1787—-1795) némiképen rendezettebb viszonyok közé jut, de a meg nem értés innen is távozásra készteti. Pedig ez időben már országos nevű ember, aki Orczyval, Kazinczyékkal, a bécsi magyar írókkal, Péczeli­­vel összeköttetésben mind szélesebbre veti meg nemzetmentő munkás­ságának alapját. Mint győri rajztanító nemzete elé bocsátja Faludi (1787) és Orczy (1789) költészeteiét, szót emel az ikes ragozás kérdésének tisz­tázása, a régi szabályosság helyreállítása érdekében, foglalkozik régi nyelv­emlékeinkkel és hathatósan izgat a Tudós Társaság felállítása mellett. Mint a deákos költői irány képviselője is kiváló helyet vív ki magának formakészségével és választékos ízlésével. Emellett pontos és lelkes iskolai teendőinek elvégzésében is, rendet és komoly munkát kivon társaitól és

Next