Állami Révai főreáliskola, Győr, 1938

2 I. Révai Miklós (1750—1807.) Keresztény-nemzeti öntudatban újjászülető, nemzetünknek egyik leghivatottabb szellemi vezére a múlt nagyjai közül Révai Miklós, iskolánk magvetője, nemzetépítő munkánkban példaképünk. 1750. február 2-án született a torontálvármegyei Nagyszentmiklóson, Mátyás névre keresztelték. A Miklós nevet később kapta, amikor kegyesrendi szerzetes lett. Atyja szegénysorsú, de magyarságára büszke csizmadia volt. Szegénysége miatt kissé későn tudta tehetséges fiát Szegeden a piaristák kitűnő líceumába adni. A mélyen gondolkodó, koraérett gyermek itt nagy buzgalommal, tanul. Atyjától örökölt ösztönös majd pedig öntudatos lelkesedéssel foglalkozik a nemzeti tárgyakkal, történelmünkkel és nyelvünk fejlődésével, törvényeivel. A természettudományi, mennyiségtani tárgyakban és a rajzban is kiváló. Tanár, nemzetnevelő akar lenni. Ezért belép a piaristák rendjébe. Már mint próbaéves (novicius) növendék elhatározza, hogy a művelődésben kissé el­maradt nemzetünknek tanítója lesz. Sokat tanul, sokat tud. Szeretne mentül nagyobb irodalmi és közéleti munkát végezni, de ebben akadályozza a szerzetes élet. Tehát el­hagyja a rendet és világi pap lesz. Már mint fiatal veszprémi tanár magyar verseket ir, a mérték azonban még diákos. Ismételten megfordul Bécsben, hogy a rajzolásban és építészetben képezze magát. Sok­oldalú tevékenysége hírnévre emeli. A XVIII. század nyolcvanas éveit méltán nevezi róla Toldy Ferenc Révai évtizedének. Sikereit azonban nem könnyen éri el. A nemzeti ügyért dolgozó fáradhatatlan és önzetlen apostol útját tövisekkel szórja tele makacs, hajlíthatat­­lan, szókimondó, nagyon érzékeny és kissé indulatos természete. Mellőzik; munkásságát részvétlenség kíséri. De nem tágít. Lankadatlanul dolgozik a nemzeti nyelv, a nemzeti iskola, a nemzeti tudomány felemelésén. Lapot szerkeszt. Korának magyar íróival levelez. Az érdemes magyar költők (Faludi, Orczy) verseit kiadja. Hozzászól a magyar nyelvű időmértékes verselésnek és a nyelvhasználatnak tisztázatlan kérdéseihez. Értekezik az ik­es ragozásról. Becses nyelvészeti vizsgálódásokat végez. Ennek a munkának gyümölcse, két korszakalkotó műve : az Antiquitates és az Elaboratior Grammatica (1803.) Szüntele­nül lelkesít egy Magyar Tudós Társaság (Akadémia) létesítése érdekében. Riadót fúj: Veszélyben a magyar nyelv! Mindezt a hatalmas munkát a győri Nemzeti Rajziskolának, a mi iskolánk ősének, szerény javadalmazású rajztanítója végzi, aki oktató tisztét is kiváló pontossággal látja el. A szigorú, de igazságos, felfelé kíméletlenül bátor, lefelé emberséges tanár keserves filléreiből ötszáz forintnál többet áldoz iskolája felszerelésére; ingyenes különórákat ad szegénysorsú, derék tanulóinak és a pihenés óráiban költemények előadásával nemesíti lelküket. Vesződséges tanító és nevelő évek után 1802-ben végre eljut arra a polcra, amely megfelelt kivételes tehetségének :a pesti egyetem magyar tanszékére. Bár olykor nincs mivel fűtenie, megjelenteti fent említett két hatalmas nyelvészeti munkáját, s ezek­ben — mint a történelmi módszer első alkalmazója — a világ nagy nyelvtudósainak sorába emelkedik. A magyar termelő és újító lángész rögös útjának emelkedő pályáján aratja le a halál e lobogó, olthatatlan buzgalmú lélek törékeny, sorvadásos hüvelyét 1807. április 1-én Pesten. Nagy szelleme azonban él és egyre tündöklőbben ragyog nemzeti művelő­désünk és tudományosságunk legjelesebb úttörői között. Iskolánk pedig büszke örömmel hordja címében nagy nevét, és tettrekész buzgalommal követi munkás hazaszeretetét, nyelvművelő, nyelvtisztító fáradozását.

Next