Gyulai Hírlap, 1966. július-december (7. évfolyam, 50-100. szám)

1966-08-02 / 59. szám

fILAG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! Ara 60 fillér 1066.augusztus 2., KEDD­­i BÉKÉS MEGYEI NÉPÚJSÁG GYULAI KIADÁSA VII. ÉVFOLYAM, 38. SZÁM Csak építési engedély alapján szabad tovább vezetni a házi bekötéseket Fontos tudnivalók a vezeték mosatásáról és fertőtlenítéséről A vízügyi építő vállalat emberei teljes lendülettel dolgoznak, hogy felajánlásuknak megfelelően au­gusztus 20-án megindulhasson az ideiglenes vízszolgáltatás. A vízműtársulat műszaki ellen­őre, Titz József elmondotta, hogy jelenleg a vezetékrendszer mosa­tása történik és rövidesen sor kerül a fertőtlenítésre is. Az en­nél felhasználásra kerülő folya­dék az emberi és az állati szer­vezetre egyaránt mérgező hatá­sú, ezért a fertőtlenítés időszaká­ban a kifolyócsapokat megnyitni nem szabad. Az időpontról egyéb­ként lapunk útján tájékoztatják a lakosságot. Hangoztatta a műszaki ellenőr, hogy a vízellátás megjavítása cél­jából ideiglenes üzemelésről van most szó. A lakosság ellenszolgál­tatás nélkül kap vizet a végleges üzembe helyezésig, valószínű az év végéig. Elmondotta azt is Titz József, hogy a kiépített házi be­kötésekre igen sokan rácsatlakoz­tatnak engedély nélkül. Ez az el­járás teljesen szabálytalan, mert építési engedély nélkül történik. A vízmű tényleges beindulása után, tehát 1967 januárjában a házi bekötések továbbvitele lehe­tővé válik, ha az érdekeltek elő­zőleg megszerzik az ehhez szük­séges építési engedélyt. Ez az en­gedély megszabja a vízvezeték továbbvitelének módját, intézke­dik a vízmérőóra, akna építéséről, az illemhelytől és szennyvíztáro­lótól való szabványos távolságról és a szennyvízelvezetés módjá­ról. Az eddig szabálytalanul rá­csatlakozott háztulajdonosokat mindaddig kizárják a vízszolgál­tatásból, amíg a házi bekötéseket eredeti állapotába vissza nem ál­lítják. Végül elmondotta a műszaki el­lenőr azt is, hogy a közelmúltban épült és a jelenleg épülő új csa­ládi házak belső vízvezeték- és csatornaszerelését a jóváhagyott építési engedélyterv alapján ter­mészetesen el lehet készíteni, de a vízmű által kiépített hálózat­ra rácsatlakozni és üzemelni csak a későbbiek folyamán kiadandó építési engedély alapján szabad. Határozatot hozott a városi tanács végrehajtó bizottsága a gü­mőkórmentes állatállomány kialakításáról A városi tanács végrehajtó bi­zottsága pénteki ülésének napi­rendjén az állattenyésztés és az állategészségügy helyzete szere­pelt dr. Bujdosó Pál főállatorvos és Prohászka Béla főállattenyész­tő jelentése alapján. Foglalkozott a vb a lakóbizottságok munká­jának tapasztalataival is Árgye­­lán György főelőadó tájékoztatá­sa mellett. Határozatot hozott a végrehaj­tó bizottság, hogy amint arra le­hetőség adódik, a mezőgazdaság legfontosabb feladata a gümő­­kórmentes állatállomány kialakí­tása lesz. Szem előtt kell tarta­ni ezzel egyidőben a háztáji gaz­daságokban is a gümőkóros ál­latok rövid időn belüli kicseré­lését. Addig, amíg ez megtörténik, felhívja a vb azokat, akik házak­tól vásárolják a tejet, követel­jék az állatoros által kiállított­­ tbc-mentességi igazolást. Különö­sen vonatkozik ez olyan csalá­dokra, ahol kisgyermekek van­nak, mert az ő esetükben na­gyobb a fertőzési veszély. A leg­helyesebb, ha igazolvánnyal nem rendelkező termelőtől nem vásá­rolnak tejet. Értekezletet tartottak és tapasztalatcsere látogatást tettek a Vörös Csillag Tsz-ben a megyei főállattenyésztők Az elmúlt héten Gyulán jöt­tek össze a megye főállatte­nyésztői. A tanácsházán meg­tartott értekezleten Frankó Já­nos termelési üzemszervezési csoportvezető és Sarkadi Ist­ván, a megyei pártbizottság mezőgazdasági osztályának munkatársa adott tájékoztatót, Prohászka Béla főállattenyész­tő pedig a gyulai termelőszö­vetkezetek állattenyésztési hely­zetét ismertette. Az értekezlet résztvevői felmérték az 1965- ben végzett munkát és az 1966-os tervteljesítést. Ezután tapasztalatcsere-láto­gatást tettek a Vörös Csillag Termelőszövetkezetben. Megte­kintették a kialakítás alatt álló 600 férőhelyes tbc-mentes te­henészetet. Ebből 2 százas, gépi fejéssel és egyéb járulé­kos felszereléssel ellátva már készen áll. Jártak a 144 férő­helyes, legmodernebb itatásos borjúnevelőben, megtekintették a 600 tehén etetéséhez előké­szítő helyiséget, a legújabb tí­pusú, ugyancsak hatszázas ser­téshizlaldát, valamint az olaj­­fűtéses, szellőző, légkondicio­náló, önitató- és etetőberende­zéssel ellátott két háromezres csibenevelőt. A látogatáson részt vett 40 főállattenyésztő értékes tapasz­talatokat szerzett, elismeréssel nyilatkoztak a látottakról. Hatan kezdtek, ma 38 nő dolgozik a gépjavító állomás adagoló -porlasztó javító részlegében (Tudósítónktól) Az olcsó üzemanyag tette le­hetővé a Diesel típusú motorral felszerelt gépjárművek elterjedé­sét. A m­ezőgazdaságban használt gépek túlnyomó része is gázolaj­jal működik és ez indokolta, hogy a Gyulai Gépjavító Állo­más e motorok legfontosabb ré­szének, az adagolónak és a por­lasztónak a felújítására külön műhelyt alakítson ki. Eddig ugyanis felújítással a fővárosban egyetlen vállalat és néhány kis­iparos foglalkozott. Két évvel ezelőtt az országban már három helyen is működött ilyen műhely, amikor Gyulán megalakult a negyedik. A létszá­mot illetően a tiszasasvári a leg­nagyobb, mellette nálunk fejlő­dött ki igen komoly műhely, amely ma már termelésben is felveszi a versenyt a legnagyob­ba! is. A törzsgárdát az a hat nő al­kotja, akik elsőnek sajátították el azokat a­ rendkívül precíz munkafolyamatokat, amelyek itt szükségesek. Jelenleg már har­mincnyolcan dolgoznak az üzem­részben, valamennyien nők. Az állomás szükségletén kívül a fő­városi 1. sz. TEFU-nak, a kecs­keméti és szegedi AKÖV-nek, a Lenin Kohászati Műveknek, a MÁV Szertárfőnökségének és még jó néhány vállalatnak vég­zik a felújításokat a legtelje­sebb elismerés mellett. A minőségi munka mellett jók a termelési eredményei is a rész­legnek. Két év alatt sikerült a szakmai gyakorlat elsajátításával a porlasztó felújítási idejét 3 óráról 2-re csökkenteni. Hat hó­nap alatt az idén 8 ezer porlasz­tó alsórészt és 1200 adagolót újítottak fel. A műhelyben két brigád is versenyez a szocialista címért. Egyik legfontosabb vállalásuk, hogy év végére a termelékeny­ségben előzzék meg legnagyobb ellenfelüket, a tiszavasváriakat és az ország hasonló műhelyei között ők foglalják el az első helyet. B. O. Éjszakai műszak az építkezésen Három műszakot vállaltak a dolgozók a Béke sugárúti építkezésen, hogy teljesíthessék kongresszusi felajánlásukat. Az első épületet már megszálltá­k a kőművesek, hogy végezhessék a belső munkákat. «•■••■•■ [UNK]««««■ [UNK]Ma«** mm m m mm m m mm­m­m m­m­ mmm­­ m­­ mm Szaporodnak városunkban is az anyagmozgatással és szállítással járó balesetek (Tudósítónktól) Köztudomású, hogy anyagmoz­gatás alatt az üzemen belüli szál­lítást értjük, ahol a nyersanyag, félkész áru vándorol egyik munka­helyről a másikhoz, raktárból a munkahelyre. Ugyanez a szállítás folytatódik üzemen, gyáron­­ kívül is különböző áttételekkel, szállító­gépek, szalagok, targoncák vagy kézi erő alkalmazásával. Mind az üzemen belüli anyagmozgatásnak és általában a szállításnak meg­vannak a sajátos baleseti óvó­rendszabályai. Ezeknek oktatásá­ért, megtartásáért az ellenőrzési kötelezettség mellett anyagi fele­lősséggel tartozik a munkaadó a sérült és a társadalombiztosítási intézmény iránt. A téglagyárban is minden­kit ellátnak óvórendszabályt tartal­mazó könyvecskével, mégis előfor­dul, ho­gy a száraz téglának a ke­mencébe való szállításánál, főként a fordulók után, húzzák a csillét, holott csak tolni szabad. Ebből lábsérüléses baleset adódott. Terményfo­rgalmi üzemekben, valamint árura­ktáraikiban a zsá­kolásnál előírásos a nyákvédő, mert a zsák mozgatása gyakran okoz horzsolásos sérüléseket. Éles felületű és szélű vasáruk moz­gatásánál tenyérvédő kesztyűt kell a dolgozók részére biztosíta­ni, mert a kézsérülések tartós munkai kiesést eredményeznek, amire Gyulán is vol­t több példa. Állami gazdaságokban és ter­­melőszövetkeze­ti majorokban ér­demes az utak egyengetésére gon­dolni,­­mert a mélyen felvágott úton való ta­karmányszállításnál a fogatos lecsúszása és leesése a billegő kocsiról, illetve takar­mányról súlyos üzemi balesetet okoz és sok ezer forintos kár meg­térítése következik utána. A jár­művek kellő kivilágításáról is gondoskodni kell az esti és éjsza­kai órák­ban, mert a kivilágíta­t­­lan járművel sűrűn adódik köz­lekedési baleset, ami halálos ki­menetelű is lehet. Gépkocsiveze­tőknél a hajnali órák a kritiku­sak, ekkor ébrenlétük biztosításá­ról körültekintően kell gondos­kodni, ami a legutóbbi gyulai ha­lálos baleset tanulsága. A MÁV-állomáson a szállítóva­­gonok ajtaja több esetben okozott balesetet, mert az ajtó kallantyúja vagy a csapszeg volt hibás, a ki­­ömlő áru lábtöréseket okozott. Ezekben az esetekben a dolgo­zók ébersége is többször hiány­zott és ők is megsértették az óvó­rendszabályokat. Egy hét után is élénk az érdeklődés az engedményes árú cikkek iránt (Tudósítónktól) Az engedményes árú vásár egy hét alatt többfajta cikknél jelen­tős eredménnyel járt. Az óra- és ékszerboltban a forgalomemel­kedés meghaladta a 30 százalékot. Igen sok órát, különböző bizsukat és ajándéktárgyakat vásároltak. Észrevehető volt a forgalom­­növekedés az üvegboltban is, bár itt jóval kisebb körre szűkült a választék. Sokan keresik az ízlé­ses, modern, gyulai jellegű emlék­tárgyakat. Igaz, hogy van né­hány ilyen, de az üzlet dolgozói szerint lehetne valami más is a porcelán­okon, nemcsak az állan­dóan ismétlődő vár. A legnagyobb választék az edényboltban található, ezért itt volt a legnagyobb forgalom. Mint­egy 30 féle csikk ára lett olcsóbb mindegyik iránt nagy volt az ér­deklődés. Különösen sok rozsda­­mentes svéd kést, műanyag ved­ret, marmonkannát, turista-ét­készletet és ollót adtak el. Az ár­engedmények ellenére a napi for­galom elérte a 10—12 ezret az ár­­leszállítás előtti 6—8-cal szem­ben. A KERAVILL-ban a mosógép volt a legkeresettebb cikk. Ebből egy hét alatt harmincat adtak el. Jó volt a forgalom rádióból, csil­lárból és asztali lámpából is. A bútorboltban is található enged­ményes áru, a vásárlók igyekez­tek is élni a lehetőséggel, ami az­tán megmutatkozott az üzlet for­galmában.

Next