HELIKON - VILÁGIRODALMI FIGYELŐ 27. ÉVFOLYAM (1981)

1981 / 2-3. sz. - KÖNYVEK

lenne. Ekkor joggal hangsúlyozza Panofsky: az „értelemadó rendszer" elasztikus organizmusként működik, és a történeti tények felfedésével, illetve új interpretációjával „mindarra új fényt vet, ami ismert volt" addig, azaz alapjaiban változtatja meg az „uralkodó általános koncepciót". Tuda­tosítja, hogy mind az ábrázolás, mind pedig a befogadás az értelmezés történeti terében mozog­hat csak, s elasztikus organizmusként kell reagál­jon a mindkét oldalon jelentkező történeti átér­telmezésekre, így a művészettörténész „. . . sok­kal inkább oly módon fejleszti ki a posztkonst­ruktív élményből nyert tapasztalatát, hogy azok megegyezzenek archeológiai kutatásának ered­ményeivel, mialatt archeológiai kutatásának ered­ményeit posztkonstruktív élményei anyagához méri." A kutatás ezen kettőssége - melyet Pa­nofsky programszerűen fogalmaz meg - világossá teszi, hogy a művészettörténet szellemtörténeti megalapozása a műalkotást csak mint az alkotás és befogadás alternatívák közt mozgó pillanat­szerű beállását rögzítheti. „A művészettörténet tárgyai tehát csak egy terminológiában karakte­rizálhatók, mely abban a mértékben alkotható meg, amiként a művészettörténész tapasztalata posztkonstruktív ... ,az intenciókat­ csak az al­ternatívák értelmében formulázhatjuk: egy szitu­ációt kell tételeznünk, melyben a mű alkotójának több állt rendelkezésre, mint az az egyetlen el­járáslehetőség, melyben a hangsúly különböző módjai közti választás problémájával konfrontá­lódott. Ezért úgy van, hogy a művészettörténész által alkalmazott terminusok a mű stilisztikai sajátosságait általános ,művészi problémák­ meg­határozott megoldásaként interpretálják." Egy későbbi kor éppen ezzel a probléma­megoldással vet számot, azzal az intencióval, melynek alapján a művész az alternatívák között választott, s felismerik az intenció mögött rejlő világnézeti beállítódást — ilyen értelemben lásd a Die Entwicklung der Proportionslehre als Abbild der Stilentwicklung c. tanulmány „Kunstwol­len"-re vonatkozó passzusait­­, s majd éppen ezért utasítja el Panofsky a Der Begriff des Kunst­wollens c. tanulmányában a művészetakarás mindenfajta pszichologista értelmezését. A dokumentum mint rekonstruktív-egzege­tikus korrektíven működik, és éppen vlágnézeti kötöttsége következtében arra a sorsra jut, hogy „... minden korszakban újra kell teremteni és hogy minden egyes értelmezés területén belül szorosan egybefont azzal a szellemi történelmi hellyel, ahonnan az egybefonódott korszakok szellemét megközelítik" - írja Mannheim Pa­nofskyt is érintő világnézet tanulmányában (Beiträge zur Theorie der Weltanschauung-Inter­pretation). Ezek a dokumentumok szembesülnek a vizsgáló világnézeti preszuppozícióival, vagy ahogy Panofsky mondja, a történelem általa kép­viselt általános koncepciójával. „Mivel semmit sem analizálhatunk, amit nem értünk, ezért igaz, hogy vizsgálódásunk desifrírozást és interpretá­ciót előfeltételez már ... A klasszifikáció nyil­vánvalóan már az egész eszméjét előfeltételezi . . . a történelem általános koncepcióját. ..". A mű­vészettörténet mint szellemtudományi diszciplína a hermeneutikus kör problémája elé kerül, vagyis az amit meg akarunk érteni, már eleve az appli­katív megértéshez kötött. Ekkor már szükség­szerűen fennáll egy valamiféle „érintettség" a műtől - vagy ahogy Gadamer írja „a jelentésel­várás egy módja már a kezdet kezdetétől szabá­lyozza a megértésért való fáradozást" — és ebben az érintettségben, jelentéselvárásban ott működik a dokumentum egzegetikus ereje. A hermene­utikus kör tehát itt az interpretatív posztkon­strukciótól az ikonografikus archeológia felé irá­nyuló és onnan visszafelé haladó körkörös moz­gás. Ennek a történeti-hermeneutikus mozgásnak a megértése - illetve mint ilyen megértés - jel­lemzi a művészettörténeti interpretációt, és ez fe­jeződik ki a Panofsky-féle ikonográfia-ikonológia megkülönböztetésben (lásd azonos című tanul­mányát). Panofsky jellemzésében az előbbi, mint leírás, statisztikai eljárásmódot implikál, azaz az ábrázolások osztályozása és leírása - s majd ez képezi az ikonológia interpretációs alapját. Míg az utóbbit interpretatívan alkalmazott ikonográfia­ként határozza meg. A művészettudomány integ­ráns részévé vált ikonológiai vizsgálat három lép­csőfokban bomlik ki: preikonografikus leírás — mely a motívumok felsorolását jelentené (lásd ezzel kapcsolatban a kötetben a Judit és Salome ábrázolások típustörténeti analízisét) - ikonogra­fikus analízis - „a motívumokat melyeket mint a szekunder vagy konvencionális jelentés hordozóit ismerjük fel, ábrázolásnak nevezzük, és az ilyen ábrázolások kombinációja az, amit a régi művé­szetteoretikusok invenzíoniként neveztek meg; mi rendszerint anekdotáknak (történet, mese) vagy allegóriáknak nevezzük. Az iyen ábrázo­lások, anekdoták és allegóriák identifikálása ké­pezi azt a mezőt, melyet általában­­ikonográfia­ként" jelölünk meg" (lásd ezzel kapcsolatban a Tizians Allegorie der Klugheit c. tanulmányt, melyben a Serapis mítoszt ábrázoló polimorf állati formák szimbolizációját egészen Holbeinig és Tizianig vezeti fel)­­ és végül az ikonologikus

Next