HELIKON - VILÁGIRODALMI FIGYELŐ 34. ÉVFOLYAM (1988)

1988 / 1-2. sz. - SZEMLE - ARDÓ ZSUZSANNA: G. Woodcock jegyzetei az angol-kanadai regényirodalomról

a kanadai kultúrhelyzet felmérésében játszik jelentős szerepet; a metafizika követője az etika. ARDY ZSUZSANNA G. WOODCOCK JEGYZETEI AZ ANGOL-KANADAI REGÉNYIRODALOMRÓL Verbális robbanásnak nevezi Northrop Frye a kanadai irodalmi élet 1960-as években történt változásait. George Woodcock, Frye­e megállapításának e­lemzésével indítja az angol-kanadai regény történetét áttekintő esszéjét. A verbális robbanást — az irodalmi művek terén történt mennyiségi vál­tozást — számos körülmény táplálta: olcsóbb nyomdai eljárások születtek, a kiadók állami támogatást kaptak, továbbá a nemzeti büszkeség és öntudat meg­erősödése jótékonyan hatott az alkotói légkörre. Új, magabiztos a hang a költészetben és a történetírásban, meglepően sok új kötet térképezte fel a kanadai történelem addig elhanyagolt korszakait, területeit és népcsoport­jait. A drámaírók a rádiójátékok mellett színpadra állítható, ugyanakkor könyv alakban is élvezhető darabokat írtak. A 60-as években megjelent kriti­kák száma és árnyaltsága is az irodalom felnőtté válását jelezte. Maga Wood­cock is tevékeny részese volt e folyamatnak. 1959-ben megalapította a negyed­évenként megjelenő színvonalas kritikai folyóiratot, a Canadian Literature-t. Az irodalmi folyamat sodró dinamikája azonban, Woodcock szerint, a re­gényírásra nem vonatkozott. Noha a minőség javult és a művészi megközelítési mód rendkívül változatossá vált, a megjelent regények száma nem tükrözte a lakosság, azaz az olvasók számának rohamos növekedését. A változás a regény­irodalomban tehát nem mennyiségi, hanem elsősorban minőségi volt. A század­forduló táján, 1880 és 1920 között, a regények mind egy kaptafára készültek: a formula regények, románcok, krimik, pornográf (és softporn) művek nagy­részt import útján kerültek az amerikai regénygyárakból Kanadába. De az 1920-as évek óta a mesterségbeli tudás és az eredetiség folyamatosan növe­kedett. Az angol-kanadai regényirodalom sajátosságait kutatva Woodcock arra a megállapításra jut, hogy a realizmus csak a felületes olvasó szemében jel­lemző a kanadai irodalmi hagyományokra. Olyan "realista" regényíróknál, mint

Next