HELIKON - IRODALOMTUDOMÁNYI SZEMLE 44. ÉVFOLYAM (1998)

1998 / 1-2. sz. - ELMÉLETI ALAPOK - KISS ATILA ATILLA: Hatalom, szubjektum, genealógia: az irodalom kulturális poétikája az újhistorizmusban

ELMÉLETI ALAPOK KISS ATTILA ATILLA Hatalom, szubjektum, genealógia: az irodalom kulturális poétikája az újhistorizmusban „Kezdetben arra vágytam, hogy a holtakkal beszéljek." STEPHEN GREENBLATT A magyarországi kritikai közélet súlyos adósságát törlesztjük ismét, amikor a Helikon tematikus számában arra teszünk kísérletet, hogy bemutassuk a másfél évtizede újhistorizmus (new historicism) néven ismert, vitatott, oktatott és kétség­bevonhatatlanul kanonizálódott kritikai gyakorlatot. Az elméletalkotó „ősök" (Foucault, Althusser, Geertz) mára klasszikussá vált szövegeit és az „alapító atya" (Greenblatt) néhány írását leszámítva az újhistorizmus nem létezik magyar nyelven, holott nemcsak az angolszász, hanem általában véve a nyugati iroda­lom- és kultúraelméletek között is az egyik kitüntetett helyet foglalta el egészen napjainkig. A legelőkelőbb pozíciókért azóta újabb diskurzusok versengenek, olyanok, amelyeknek magyarországi fogadtatása szélesebb körű és jobban do­kumentált, bár elméleti és főként módszertani alapvetéseik nem kis részét olyan területekről nyerik, melyekre az újhistorizmus hívta fel vagy irányította vissza a figyelmet az 1980-as évek elején. A beszédmódok egyre gyorsabb ütemű lecseré­lődésének jellegzetes példája, hogy az újhistorizmusnak már nem volt ideje be­érni Magyarországon: elé kerültek olyan, vele együtt vagy később induló irány­zatok, mint a posztkoloniális kritika, a radikális feminizmus, a társadalmi nemi szerepek vizsgálatának kritikai gyakorlata (gender studies), a kulturális tanulmá­nyok (cultural studies). A magyarországi visszhang elmaradását sokféle okra vezethetjük vissza. Ide­haza vannak, akik jó ideje kitartóan a „nyelvi fordulat" eufóriájában lebegnek, és (jelelméleti szempontból teljes joggal) gyanakodva tekintenek minden kezdemé­nyezésre, amely visszavenné a kritikai beszédmódok kifejezéstárába a történeti­ség, a rekonstrukció már-már végérvényesen száműzött fogalmait. Mások válto­zatlanul a társadalomfejlődés humanista linearitásának, a teleologikus olvasat­nak, az átörökített eszmeiségnek a falait rakják a szövegek köré, hogy megóvják a „magasabb irodalom" elhivatottságának magasztosságát. Ilyen közegben nehe­zen divatozik egy olyan értelmezési eljárás, amely történelmi pontosságra és aprólékos kontextualizálásra törekszik, ugyanakkor igyekszik felülvizsgálni az iro­dalmi minőség és a társadalmi termelési viszonyok különállóságáról, a társa-

Next