HELIKON - IRODALOMTUDOMÁNYI SZEMLE 44. ÉVFOLYAM (1998)

1998 / 1-2. sz. - ELMÉLETI ALAPOK - HAYDEN WHITE: Megjegyzés az újhistorizmushoz

40 ELMÉLETI ALAPOK könnyen egyetértene. Abból, hogy az irodalmi szövegek csak történelmi kontex­tusuk „funkciói vagy artikulációi", még nem következik, hogy nem volnának egyebek, mint ezen kontextusok „leírásai" vagy "reflexiói". Valójában Montrose csak az irodalmi szövegek „részleges autonómiája" mellett érvel, a szövegek állapota a bizonyítéka annak az emberi képességnek, hogy ne csak reagáljon, de érzékelje is annak az időnek és helynek a szociális és kulturális feltételeit, amely­ben ezek a szövegek létrejöttek. Montrose javaslata teljesen összeegyeztethető Fox-Genovese azon állításával, hogy „a történelem, legalábbis a jó történelem elkerülhetetlenül strukturális". Elfogadom ezt az újhistorizmus elveire és gyakorlatára vonatkozóan is, ahogyan azt Catherine Gallagher és Stephen Greenblatt munkái is példázzák. Általános­ságban az újhistorizmus csak amellett érvel, amit Montrose az irodalom „részle­ges autonómiájának" nevez, s ezt még marxista történészek és társadalomtudó­sok is nehezen utasíthatják el, mivel éppen az emberi öntudatnak és cselekede­teknek, valamint az irodalmat is magába foglaló kulturális felépítménynek a „részleges autonómiája" az, ami történelmi kutatásaik egyik központi problémá­ját jelenti, és ami jogosulttá teszi a „dialektikus" módszer alkalmazását minden specifikusan történelmi jelenség vizsgálatához. Ha a történelmi valóság résztve­vői és hajtóerői nem volnának „részlegesen függetlenek" az adott helyen és idő­ben fönnálló domináns struktúráktól, akkor ezek a struktúrák nem mennének keresztül semmiféle specifikusan „történelmi" változásokon - itt a „történelmi" változás szemben áll valamiféle általános „természetes" változással. Mindez arra enged következtetni, hogy amennyire az újhistorizmusban meg­maradnak annak a formalizmusnak a maradványai, amit revideálni, illetve ki­egészíteni akar, annyira elmondható ez a marxista történelemírásról is. Marxiz­mus és újhistorizmus egyaránt elkötelezettek egy adott történelmi korszakon belül, egyfelől a kulturális formák, másfelől a termelés szociális kapcsolatai kö­zötti paradigmatikus kapcsolat valamilyen eszméje iránt. És a baloldali kritiku­sok számára (hozzájuk értve a „kulturális materialistákat", a különböző ellenzéki kritikusokat, a feministákat és az etnokritikusokat is), az újhistorizmus pellen­gérre állítása annak elmélete, módszere vagy gyakorlata formalista, és ebből következően antihistorikus természete miatt nem vezet máshoz, mint saját elmé­letük, módszereik és eljárásaik azon jellegzetességeinek figyelmen kívül hagyá­sához, amely jellegzetességekben egyeznek magukkal az újhistorikusokkal. Ám van az újhistorizmusnak egy másik aspektusa, amelynek kapcsán lehetsé­ges eredeti elvi különbségtétel a hagyományos „polgári" történészekkel és azok marxista ellenfeleivel szemben. Ez azzal a modorral hozható kapcsolatba, aho­gyan az újhistorikusok - akikre ebben az esetben Montrose a példa - megfogal­mazzák az irodalomtörténet szintagmatikus dimenzióját, és - az irodalomtörténe­tet kitágítva - kultúra és társadalom hasonló dimenzióját is. Idézzük vissza, hogy Montrose azt mondta: „fölcserélve egy autonóm iroda­lomtörténet diakronikus szövegét egy kulturális rendszer szin­kronikus szövege-

Next