HELIKON - IRODALOMTUDOMÁNYI SZEMLE 46. ÉVFOLYAM (2000)

2000 / 3. sz. - KÖNYVEK - NÉMEDI ANDREA: Theorie der Metapher : studienausgabe / Hrsg. Von Anselm Haverkamp. Darmstadt, Wissenschaftliche Buchgesellschaft

KÖNYVEK rische Vergegenwärtigung: Kritik der Rhetorik) Ivor Armstrong Richards Die Metapher (1936) című előadásával vázolja fel a(z elő)történeti kontex­tust. Richards szövege egy olyan előadássoro­zathoz tartozik (Philosophy of Rhetoric), amely a metafora-fogalom bevezetése és a formalizmus kommunikációelméleti fordulata szempontjából vált jelentőssé. A szerző a kommunikáció olyan kritikai elméletét hirdeti meg, amely a meggyő­zés retorikai siker­ elvén túllépve a kommuniká­ciós veszteségek egyoldalú kihasználása helyett azok kiküszöbölésére törekszik. Míg a retorika története során a metafora a nyelv meggyőző erejét növelni képes, járulékos díszítményként funkcionált, addig Richards a nyelv konstitutív formáját, mindenütt jelenlevő princípiumát véli felfedezni benne. Miként írja, a metafora hasz­nálata során két különböző fogalmat - Richards terminológiájában: „tenor" és „vehicle" - köl­csönösen aktív kapcsolatba hozunk egyetlen szó vagy kifejezés segítségével, amelynek a jelentése a két fogalom interakciójának eredményeként jön létre. Richards interakció-elmélete [an inter­action view of metaphor/Interaktionstheorie] a jelentés olyan felfogásán nyugszik, amely a szó szerinti, azaz a csupán egy fogalmat közvetítő nyelvhasználatot a természettudományok leg­bensőbb területeire korlátozza. A nyelvi jel alap­vető többdimenzionális jellegét implikálva túllép az Új Kritika formalista metafora-diszkusszió­ján, és előrevetíti az interakció-elmélet nyelvana­litikus továbbfejlesztését. A történeti bevezető után a kötet következő három fejezete szisztematikus áttekintést hiva­tott szolgálni, ezért egymáshoz való viszonyu­kat nem (a nyomtatási forma által sugallt idő­rendi) egymásutániságuk, hanem a retorikához fűződő viszonyuk alapján lehet megragadni. Ez a nyelvanalitikus, a strukturalista és a herme­neutikai paradigma esetében a kritikus elhatá­rolódást, a heurisztikus kizsákmányolást és a történeti kapcsolódást jelenti. A nyelvészet sza­kítása a grammatikai-retorikai hagyománnyal leginkább a nyelvészeti strukturalizmusban, míg az esztétika szakítása a retorikai-poétikai hagyo­mánnyal főként a filozófiai hermeneutikában hagyta hátra nyomait - s a legerősebb kompen­zációs reakciókat is azokban a projektekben szülte, melyek célja a retorika szemiotikává, i­letve hermeneutikává való alakítása volt. A reto­rikától elhatárolódó nyelvanalízis kritikája ezzel szemben rávilágít a retorikai normák viszonylag töretlen érvényére - amely normákkal szemben a retorika szemiotikai bekebelezésének, vagy her­meneutikai megszüntetve megőrzésének [Auf­lebung] követelményei elhamarkodott kibékü­lésnek tűnnek. Az egyes fejezetek felvezetője minden esetben egy-egy korai, paradigmatikusnak mondható szöveg. A második fejezet (Das sprachanalytische Paradigma: Semantik der Metapher) Max Black Die Metapher (1954), a harmadik fejezet (Das struktu­ralistische Paradigma: Semiotik der Metapher) Ro­man Jakobson Der Doppelcharakter der Sprache und die Polarität zwischen Metaphorik und Meto­nymik (1956), míg a negyedik fejezet (Das herme­neutische Paradigma: Hermeneutik der Metapher) Hans Blumenberg Paradigmen zu einer Metapho­rologie (1960) című tanulmányával kezdődik. A nyelvanalitikus paradigma, a metafora szeman­tikája. A metaforaelmélet nyelvanalitikus kidol­gozása a formalista kérdésfelvetésekre épül, és Richards nézeteit szemantikai szemszögből fej­leszti tovább, miközben az analitikus filozófia logikai-szemantikai fázisának pragmaszemanti­kai irányú átalakulása zajlik. A „logikai gram­matika", amelyből Black metaforaelmélete kiin­dul, olyan szemantikai szabályok összességét jelenti, amelyek a logika és a pragmatika között közvetítenek. Black a nyelvi jelenségek szélesebb halmazának leírásához szükségesnek látja az ad­digi szubsztitúció-elméletet [a substitution view of metaphor / Substitutionstheorie], illetve a ha­sonlat-elméletet [a comparison view of meta­phor / Vergleichstheorie] - melyeket a metaforák bizonyos fajtáit tekintve továbbra is elfogadha­tónak tart - az interakció-elmélet módosított és továbbfejlesztett változatával kiegészíteni. Ez az új metaforaelmélet a következő hét kívánalmat tartja szem előtt: (1) Egy metaforikus kijelentés­nek két, egymástól világosan elkülönülő tárgya van: egy „főtárgy" és egy „alárendelt tárgy". (2) Ezek a tárgyak többnyire inkább „dolgok rend­szerének", mint „dolgoknak" feleltethetők meg. (3) A metafora azáltal jön létre, hogy a főtárgyra „asszociált implikációk" olyan rendszerét alkal­mazzák, amely az alárendelt tárgyra jellemző. (4) Ezek az implikációk rendszerint az aláren­delt tárgyra vonatkozó „közhelyekből" állnak, megfelelő esetekben azonban olyan impliká-

Next