HELIKON - IRODALOMTUDOMÁNYI SZEMLE 59. ÉVFOLYAM (2013)

2013 / 3. sz. - TANULMÁNYOK - CLARA ROYER: Krúdy és a szép zsidó nő: irodalmi klisé és etikus fantázia között

CLARA ROYER Krúdy Gyula és a szép zsidó nő: irodalmi klisé és etikus fantázia között „Igaz, hogy e nélkül az üzenet nélkül tán mai napig ott nézegetné a Vörös Tehénben Ónody Géza, hogyan göndörödnek a hajfürtök a kávésné nyakán. Vajon hol­mizóvassal csinálja? Vagy a természettől fogva jönnek létre azok a gyűrűs fürtöcskék, amelyek között elvész a képzelet?"" Rebeka, alias a Vörös Tehén, a budapesti nők, akikkel N.N. összejárt, Fruzsina, és még a „zsidó nőhöz hasonlító",­ noha nem zsidó származású Horváth Klára is, mind rendelkezik a Krúdy Gyula által eszményített női érzékiség egy, ha nem ép­pen két attribútumával: a nyakra és a fülek körül göndörödő baudelaire-i hajtin­csekkel, és a szőke, barna, sőt néha kék (!) bajuszkával. Még az antiszemita Ónody Gézát is megszédítik a zsidó nők, a „lompos zsidóleány" Esztellától a nyíregyházi Vörös Tehénig,­ az ő arcvonásaikat keresi a szabolcsi kocsmatúrája során. Magá­nak Krúdynak is legalább egy viszonya volt zsidó asszonnyal, az írónő Satanellá­val, akit feleségül vett, majd elhagyott. Krúdy Budapesten ismerkedett meg Spieg­ler Béla rabbi leányával, Spiegler Arabellával, aki akkorra már két tárcát jegyzett a Debreceni Ellenőr című folyóiratban, ahol az író belső munkatársként dolgozott.­ Krúdynál a zsidó nő egyszerre erotikus és irodalmi fantáziák forrása, s ez mindenekelőtt egy olyan író elkötelezettségére világít rá, aki saját családi ha­gyománya ellenében,­ határozottan kiállt amellett, hogy zsidó szereplői ahhoz a régi Magyarországhoz tartozzanak, amelyet ő könyvről könyvre megjelenített. Krúdyt, a tiszaeszlári eset egyik, a Horthy rezsim zenitjén született krónikájának szerzőjét, filoszemita íróként tartják számon, annak ellenére, hogy, mint azt majd­ ­ KRÚDY GYULA: A tiszaeszlári Solymosi Eszter [1931]. Bp., Magvető, 2003, 255. 2 Ld. KRÚDY GYULA: Rezeda Kázmér szép élete. Budapest, Szépirodalmi Könyvkiadó, 1973.; N.N. - Egy szerelem-gyerek [1920]. Pozsony, Kalligram, 2009, 7.; A vörös postakocsi [1913]. Pozsony, Kallig­ram, 2007. 3 Ld. „Ónody Géza szerelmei". In: A tiszaeszlári Solymosi Eszter, i. e., 246-265. 4 Ld. KRÚDY MÁRIA: „AZ első család". In: Krúdy világa, Budapest, Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, 1964, 24. valamint Katona Béla: Krúdy Gyula pályakezdése. Budapest, Akadémiai Kiadó, 1971,125. 5 Erről a hagyományról maga is vall, amikor a Magyarország című lapban 1931. február 8-án beha­rangozza új regénye, A tiszaeszlári Solymosi Eszter folytatásos megjelenését: „olyan családból szárma­zom, amelyben hagyomány volt az antiszemita érzelem." Idézi STURM LÁSZLÓ: Hagyományok metszés­pontján: források, műfaji klisék és elbeszélésmódok Krúdy Gyula egy regénycsoportjában. Budapest, Anony­mus, 2000, 114., 13. lábjegyzet.

Next